Inlägg från: örtagård |Visa alla inlägg
  • örtagård

Att kalla killar för fröken!!!

Fröken är ju demimutiv för fru och således förminskande för en kvinna - traditionellt - att kallas.

Jag kallade min lärare fröken när jag gick i långstadiet. Det var en kvinna. Jag var dock förvånad ibörjan att orden används fortfarande. Korrekt tycker jag att föräldrar bör prata om lärare, pedagoger, personal osv och inför barnen använda deras namn. Men nu när dottern säger fröken, händer det att jag använder ordet. Förnedrande för en man att kallas liten fru? Knappast mer än för en kvinna.

• örtagård
    Punkster skrev 2010-08-30 17:05:07 följande:
    Jag jobbar på fritids för lågstadiebarn och jag blir kallad fröken ibland. Inget jag bryr mig om, dock. Det finns inget som riktigt passar in. Jag är varken magister eller lärare. Och försök få en 6-åring att ropa "fritidspedagog" så fort det är något... Glad
    Oftast kallar de mig för Linus och min kollega för Camilla, men fröken brukar ploppa ur dom flesta barn ibland, när det inte är så viktigt vilken vuxen det är som svarar. Det är ungefär som ett allmänt namn på alla som jobbar.

Egentligen är det inte så konstigt. Vad kallar man en manlig sjuksköterska? Sjukskötare? Har jag aldrig hört. En kvinnlig tjänsteman? Tjänstekvinna? För att inte tala om brandman! Brandkvinna låter ju roligt på riktigt! Och så håller det på. Själv lägger jag inte nån värdering i namnen. Barnen gör det garanterat inte, så varför ska vi göra det åt dem?
    Riktigt underhållande reflektion - brandkvinna...
  • örtagård

Jag skulle inte vilja benämnas varken fröken eller fru för egen del heller.

Jag är gift men jag är ingens fru!

Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!