• Vilmas Mamma

Ni som har/haft bebisar med svamp i munnen & på era bröst (långt)

Jag blir så trött och ledsen när man inte får någon hjälp....

Det började med att Vilma fick svamp i munnen, bvc-dsk gav oss rådet att pensla med vichyvatten vilket vi gjorde i veckor...sen blev hon röd i sitt underliv, då ringde jag henne igen. Hon penslade då henne med sånt där blått medel. Då försvann svampen i munnen men inte i underlivet..vi har penslat, penslat och penslat, men i svampen i munnen kommer alltid tillbaks. I torsdags hade jag så fruktansvärt ont i min bröstvårta, såg att jag hade två geggiga sår vid vårtan, plus att Vilma hade hela munnen full-igen!. Vi smittar varandra hela tiden. Jag ringde HC och bad om en tid men bvc.dsk var inte där, fick då en tid hos en distriktsssk. Vi packar oss i väg med påklädning, bilstol och allt ni vet
    När jag kommer dit får jag träffa 2 sköterskor, som nonchalerar mig totalt...hör inte alls på det jag har att säga, jag hade varit in på amningshjälpens hemsida och läst att man brukar ta odling från bröstet för att se hur man ska behandla.....men nej, det skulle absolut inte göras. Där stog vi i våra ytterkläder och jag kände mig så dum...Varför kan dom inte uppmuntra amning nu orkar jag snart inte längre....samtidigt vill jag ju ge min dotter bröstmjölk. Hur kan sånt folk få jobba inom vården...så nu sitter jag här med mitt sår. Vilma mår inte bra hon sover dåligt och är allmänt gnällig, hon har väl ont i munnen. Imorgon ska jag till bvc igen, jag får väl ta och göra mig ovänner med henne för att få någon hjälp....jag vet inte hur jag ska orka..ledsen.

• Svar på tråden Ni som har/haft bebisar med svamp i munnen & på era bröst (långt)
  • Syskon

Har oxå haft problem me sk torsk.
    Jag fick ingen hjälp heller men lyckades få bort det med vichy.
    Dränkte iläggen i det och gick runt me det en stund. Dränkte bomullsrondeller i det och lät barna suga på de! Penslade också med en tops som ja dränkt i vichy. Blev av me allt tillslut........

• Syskon

Men jag vet att det är en hård väg dit! Hoppas att du kan få hjälp i morgon!

• Syskon

Men jag vet att det är en hård väg dit! Hoppas att du kan få hjälp i morgon!

• bustjejen

Jag fick rådet att badda med bikarbonat upplöst i vatten, kommer dock inte ihåg hur mycket av varje. Kanske 1 tsk bikarbonat i 1 dl vatten (men är ej säker!)
    Det hjälpte bra, både på bröstet och i lillgummans mun.
    Hon har även haft svamp i underlivet. Där smorde vi med Daktacort. Det hjälpte jättebra, men det är viktigt att man ändå fortsätter smörja 3 dagar efter svampen har försvunnit så det inte kommer tillbaka.
    Lycka till

• Mian79

Åh vad jobbigt ni har det.
    Vi hade svamp, jag på brösten och sonen i munnen, började när han var ca 4-5 veckor, det var hemskt! Fick nåt att pensla med på bvc som inte hjälpte och gick istället till Amningsmottagningen på BB där de tog en odling och allt. Det visade sig att det inte var svamp inuti brösten utan bara utanpå. Vi behandlade med Mycostatinkräm på mitt bröst och Mycostatinlösning i sonens mun i 14 dagar och det var krångligt men funkade, gick över med en behandling. Har inte kommit tillbaka igen och nu är han 3 månader och 2 veckor. Under behandlingstiden kokade vi alla nappar och jag bytte bh och inlägg hela tiden och sånt.
    Hoppas att det ordnar sig för er! Kram

• Carro Å

Vilmas mamma: Men stackare...varför får du ine den hjälpo som du ber om. När Nicholas var nyfödd så fick han svamp i munnen och det fördes över till mina bröstvårtor, det gjorde jätteont och blev sprickor med mera. Nicholas fick medicin som han skulle ha 4 ggr om dagen och jag fick en salva för bröstvårtorna som skulle på 2 ggr om dagen. Det tog väldigt lång tid men till slut så försvann det. Be om att få recept på salvan (kommer inte ihåg vad den heter)...konstigt att hom inte gett dig det redan. Hoppas att det löser sig !!!

• Ziggy

Hej! Min son hade lite svmp på tungan så jag gav honom vichy vatten samt under tiden så pumpade jag ur och gav på flaska, så vi inte skulle smitta varandra, kanske kan vara

• Vilmas Mamma

Ja, man tycker ju att dom borde lyssna på råden från amningshjälpen...dom är ju experter på amning. Var era barn gnälliga och sov dåligt när de hade svamp?

• humran

jag fick kortimyk-salva till brösten (receptfritt på apoteket) samtidigt som Elwin blev penslad. Den använde jag sen så fort jag fick nya "känningar".

Lycka till!

• MayaPiraya

Något som jag hörde idag som man inte tänker på är att tvätta BH:arna i 60 grader istf 40 så att bakterierna dör, annars blir det en bakteriehärd i BH:n oxå!

• klarahugo

Hej!!
    Jag lider med dig!! Både jag och min son hade "torsk", han i munnen och jag på brösten.
    Jag fick både mycostatin salva till mina bröst, mycostatin mixtur till sonen att pensla i munnen och sen fick jag även med mig lite av det där lila med mig hem och pensla på brösten så det försvann tillslut men det tar lite tid.
    Jag kokte även behåarna ofta och sedan tvättade dom, det sa dom på amningshjälpen att det var bra att göra!!
    Hoppas det blir bättre snart och bara stå på dig!!
    Kram
    klarahugo

• Vilmas Mamma

Tack för alla era svar!

• lillith

Mitt barn matvägrade - anledningen var svamp i hela svalget och vi blev till slut inlagda - hon var då 2 månader och jag hade tjatat om svamp länge. Hon fick ha alvedon regelbundet för att kunna äta och vi fick medicin för både bröst och mun. Som vi skulle fått för länge sen...

Så ge dig inte. Lilleman har svamp på tungan - baddar med vichyvatten men det blir varken bättre eller sämre tycker jag.

Svar på tråden Ni som har/haft bebisar med svamp i munnen & på era bröst (långt)