• Leos och Vincents mamma

Risvälling..bra eller dålig?

Våran son är 7,5 månad gammal o han har sen han var 6 månader fått plusvällingen från nestlè,ibörjan gick det jättebra..men nu den senaste veckan så har han inte velat ha välling knappt alls,han äter ca 80 ml o sen totalvägrar,han får välling morgon o kväll bara.

Är det nån som vet varför han gör så??
    Vi tror att det kan vara så att han inte vill ha nappflaskan längre..för det är likadant när vi ger honom gröt o purè o han får vatten i nappflaskan,då vill han inte ha vatten..men när vi ger honom vatten i pipmuggen så går det bra o då vill han helst hålla själv oxå.
    Så vi tror att det kan ha med det att göra..vad tror ni??

Sen skulle jag fråga om det är nån som har nån erfarenhet av sempers risvälling.
    Vi köpte den nu för att testa med att byta sort för att se om det går bättre o imorse åt han upp nästan all välling.
    Men jag undrar om den är bra att ge för tycker den verkar så tunn.
    Har fått för mig att man bara ska ge den när de är lösa i magen o så..men jag vet inte om det stämmer.

Nån som kan hjälpa mig lite??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Risvälling..bra eller dålig?

Ok..undrar varför många säger olika för..hmm..

• pea71

Det bästa är väl att läsa på paketen vad det är för skillnad.

Mmm..på paket så står det inget om att man inte ska ge det,utan det står bara som vanligt.

• drömvärld

Jag har för mig att det står att man kan ge risvällingen som vilken annan välling som helst på sempers paket.
    Jag tror det står att det kan användas både som komplement eller som alternativ till annan välling fr 6 månder.

• JRo

Och som vanligt visar det sig att man ska ta det BVC säger med en nypa salt...

drömvärld:

Ja,det är vad jag oxå har läst.

JRo:

Ja,du har så rätt så rätt!
    Speciellt när man fråga folk här på fl o ALLA bvc nästan har sagt olika saker,hur det nu kan komma sig..jag trodde att alla bvc skulle säga ganska lika saker i alla fall.

• JRo

Ja, vår BVC-tant är känd bland alla mammor här för hon är helt velig. Dessutom säger hon aldrig att hon inte vet, utan drar till med nåt istället. Känns ju inte speciellt tryggt...
    Vi går dit för mätning, vägning och vaccinationer (till och med det strulade hon till).
    Skulle dottern bli sjuk skulle jag inte vända mig dit!

Nu har vi bytt till Sempers milda havrevälling istället.
    Gav Leo det för första gången nu här på morgonen o han verkade tycka det var ok.

Vad har ni för erfarenheter av den vällingen?
    Bra eller dålig?
    Kan man använda den jämt?

• Trolletp

Jag har inte testat sempers havrevälling, men ger min tjej nestles havregröt och det funkar bra. Det kan man ge varje dag, och gröt och välling är ju egentligen samma sak fast i olika konsistens.
    Jag har fått lära mig av bvc att ris över huvudtaget är stoppande.
    Visste ni förresten att lite lätt omogna bananer är stoppande och ordentligt mogna bananer är lösande?
    Tänk vad man lär sig mkt när man har fått barn...

• Jag älskar Flora

Leos mamma: Sempers milda havrevälling funkar jättebra för oss! Flora är "lagom" i magen för det mesta och tycker det är smaskens...

Aha, är det så att ris- resp. majsvällingarna är stoppande & lösande. Nu vet jag äntligen. Läser man på paketen står det ju bara att det är för känsliga magar bara. Tack!
    Fast nu blev jag förvirrad, för Trolletp säger att ris överhuvudtaget är stoppande. Men innan det så skrev både Leos mamma 05 och Mian att det är Majsvällingen som är stoppande. Vilket är rätt månntro?

Det där med bananerna var ju smart, visste jag inte.

• Trolletp

Det var min bvc-tant som sa att ris är stoppande.
    Men nu var ju tvungen att kolla upp det så att jag inte minns fel eller så.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    Sökte här på familjeliv och fick bla upp dessa trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m4617248.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m4261083.html
    På den tråd nr 2 så kan du särskilt läsa vad Mamma la skriver, hon borde ju veta säkert med tanke det hon skriver om sin son.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    Texten nedan hittade jag på sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Exempel på stoppande kost
    Exempel på kost som kan bidra till att avföringen blir hård

vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    pasta
    ris
    stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
    kokta morötter
    te.

Exempel på lösande kost
    Exempel på kost som man kan ge till barn som lätt blir förstoppade

råa grönsaker
    katrinplommon, fikon, aprikoser
    hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    fil och yoghurt
    messmör.

• Jag älskar Flora

Ok, då verkar det ju som om både majs- och risvälling är stoppande då. Eller om Majsvällingen är den som kanske är lösande och risvällingen stoppande - att bara Mian & Leos mamma 05 hade blandat ihop dem.
    Själv hade jag som sagt ingen koll

Skit(haha)-bra kostlista, det är ju jättesmart att veta vad man kan ta till om man nu inte råkar ha ris/majsvälling hemma.

Trevlig helg på er alla!

Fast jag vet att majs är stoppande..det säger alla o bvc oxå.
    Så den är nog stoppande oxå.

Svar på tråden Risvälling..bra eller dålig?