Inlägg från: Signy |Visa alla inlägg
  • Signy

Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?

Varför bryr sig kvinnor så mycket om vad andra kvinnor gör? Vi kan diskutera amning i evigheter, vi har bestämda åsikter om vad en slampa är, om ifall siliconbröst är ok, om det är ok att göra abort eller inte och om en massa andra sådana saker. Är det bara jag som är ute och cyklar, eller är det så att män inte alls håller på så mot varandra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 20:13
    Ursäkta min otydlighet: Jag menar alltså att kvinnor kommenterar och diskuterar andra kvinnor och att män inte verkar göra så mot varandra på samma sätt. Dvs män verkar inte ha samma behov av att diskutera och kontrollera varandras beteende och beslut.

• Svar på tråden Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?
  • Signy
    Mälaröbo skrev 2010-08-30 19:59:03 följande:
    Kanske inte mot varandra, men nog är det män som har åsikter om kvinnornas kroppar??
    Ja, de kan ju också ha åsikter, menar du utseendemässigt då eller? Jag har iaf aldrig hört ett gäng killar sitta och diskutera om det finns lägen då det är "rätt" eller "fel" att göra abort, eller det komplexa med amning och huruvida det är upp till varje kvinna att bestämma hur länge hon ska amma (jag kanske umgås med fel killar )
  • Signy
    puss skrev 2010-08-30 20:02:20 följande:
    för att vi är vana vid att inte ha nån egenmakt. NÅN måste ha åsikter om hur kvinnor beter sig, och döma. det vet vi, och lever upp till.
    Hur menar du? Att det är socialt betingat?..
  • Signy
    Virriga Vera skrev 2010-08-30 20:07:26 följande:
    Klart att de också håller på så, män skvallrar precis lika mycket och de kan vara precis lika kritiska. Det är väl kanske bara ämnena som skiftar.
    Tror du det? Ja, kanske. Men om man tar en kik på forumet här (som inte representerar hela Sverige, men jag tar det som exempel iaf) jag häpnar ibland över med vilken energi och övertygelse vissa kvinnor föröker kontrollera andra kvinnor (gällande just sådant som rör den egna kroppen, tex amning). Och jag läser/ hör sällan män bete sig så mot varandra..?
  • Signy
    Pomea skrev 2010-08-30 20:10:23 följande:
    Brukar man inte säga att kvinnoförtrycket är självgående, dvs att kvinnorna själva är väldigt hora/madonnaorienterade och att männen kan stå och se på och gotta mig med sin makt.
    Jo, men varför är det så?
  • Signy
    puss skrev 2010-08-30 20:08:38 följande:
    så kloart
    puss skrev 2010-08-30 20:02:20 följande:
    för att vi är vana vid att inte ha nån egenmakt. NÅN måste ha åsikter om hur kvinnor beter sig, och döma. det vet vi, och lever upp till.
    Trot du att män ej råkar ut för samma sak på grund av att de beter sig annorlunda? Eller vadan förskjutningen i makt?
  • Signy
    sagorummet 3 skrev 2010-08-30 20:11:03 följande:
    Här på FL är de extremt om hur man kan diskutera.
    Ja det är det. Men äver irl tycker jag att de flesta kvinnor har åsikter om andra kvinnors business (oavsätt vad det är) och att män inte lika ofta har redan färdiga analyser om hur det "ska" vara, oavsätt om det gäller kvinnor eller andra män.
  • Signy
    Pomea skrev 2010-08-30 20:33:32 följande:
    För att kvinnor klättrar i rang genom att trycka ner varandra så att de som har minst rykte, inte har siliconbröst och ammar lagom länge blir den bästa kvinnar sch därmed får erkännande från männen. Det är inte lönt att vara systerlig eller solidarisk för kvinnor bestämmer ÄNDÅ inte.
    Tror du männen lyssnar på vilka kvinnor som av andra kvinnor anses vara "bäst" och anammar det?
  • Signy
    Virriga Vera skrev 2010-08-30 20:26:46 följande:
    Jodå, det förekommer. Det är bara att läsa på Forum som är mansdominerade eller varför inte ställ dig bakom en bardisk och lyssna på killarna när de diskuterar. Däremot så diskuterar de inte amning, kläder, gardiner m.m. De diskuterar gärna sport, motor, ekonomi, jobb och kvinnor.
    Ja, men de diskussionerna skiljer sig kanske från den typen jag menade. Eller på vilket sätt försöker männen som diskuterar sport och kvinnor "bestämma" över varandra? Tänker då på att de försöker få männen i gruppen att tycka likanant om ämnet som diskuteras?
  • Signy
    Apocalypso skrev 2010-08-30 20:52:10 följande:
    För att en del kvinnor inte har ngt eget liv och därför lägger sitt fula tryne i blöt i andras angelägenheter. Demon
    Gäller det inte för män?
  • Signy
    upyours skrev 2010-08-31 03:29:05 följande:
    Killar är inte lika öppna med sina åsikter om andra män. Vi mäter och jämför prylar istället.
    Så kan det vara
  • Signy
    Pomea skrev 2010-08-30 22:37:51 följande:
    Nej men det är ju männen som bestämmer det, fast det är kvinnorna som "gör jobbet" om du förstår vad jag menar?
    Det har jag inte tänkt på, jag tänker att männen mer står i bakgrunden och inte bryr sig så mkt..
  • Signy
    Jennie med ie skrev 2010-08-31 15:50:41 följande:
    Även män diskuterar och uttrycker negativa åsikter om vad andra gör. Men de kanske inte är lika jävla överkänsliga och har större tolerans för at åsikterna går isär och kan skilja mellan sak och person?
    Ja, kanske. Jag har iaf inte fått känslan av att män har lika stort behov av att "bestämma" över varandra som homogen grupp som kvinnor tycks ha. Om jag tar exemplet med amning, så finns det ju faktiskt en del kvinnor som ser det som någon form av ansvar att sprida amningspropaganda av det slag att de vill få andra kvinnor att amma så mycket och så länge som möjligt, oavsätt dessa kvinnors situation och känslor.
Svar på tråden Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?