• Januaritjej

Tips på enkel mat till en 1-åring

Har en dotter som nyss fyllt 1 år och hittils har hon ätit ganska mycket burkmat, men både hon och jag börjar tröttna på det. Tror att hon hellre vill äta själv. Har inte lärt sig äta med sked än så det får bli plockmat, men jag har så otroligt dålig fantasi. Blir mycket korv och köttbullar. Nu vill jag ha tips på enkel och snabb mat. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att laga mat (därav mycket burkmat) så därför vill jag att det ska gå snabbt och enkelt.

• Svar på tråden Tips på enkel mat till en 1-åring
  • ÅzaLu

kokade morotsstavar , majs, potatis...måste såklart svallna =) kyckling är ganska så lätt tuggat om man inte steker de för hårt...
    gurka utan skal

sval pasta är ju också lätt o stoppa i sig med fingrarna =)
    sen är det ju spå att korbv o malet kött är bäst för såna små... så dem inte sätter i halsen..

• Zina

pytt i panna, pannkakor, pasta, kokta potatisbitar, kokta rotfrukter i stavar eller bitar, köttbullar, korv, kyckling, äggbitar,

Molly är 13 månader o äter allt....dock inte med sked själv men hon är med o gräver i matskålen. Hon äter vad vi äter men ibland gör jag fortfarande egen mat till henne om vi ska äta annat.

Du kan ju låta henne äta av er mat men få gräva i skålen med sked o fingrarna...samtidgt som du matar.

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • Fröken Susidus

Vår son på 1 år äter alltid samma mat som vi. Vi ser upp med salt bara och steker inte maten för hårt.

Stuvad blomkål eller morötter med fläsk är enkel och god mat. Recept finns lätt tillgängligt på www.google.se
    Wok på burkwokgrönsaker och färska grönsaker med antingen kyckling eller lövbiff serverat med nudlar går fort och är ofta mycket uppskattat.

Mamma till vårt mirakel
  • ELLEoClara

blodpuddig och pannkaka är enkelt att fixa, brukar frysa pannkaka så man snabbt kan plocka fram

Svar på tråden Tips på enkel mat till en 1-åring