• chobokid

kastar saker när han blir arg

Jag har en 3årig son som kastar saker och slåss när han blir arg. Hur ska man göra med honom för att han inte ska kunna skada andra eller sig själv? Många tycker att stänga in på ett rum är inte bra, men vad ska man göra?Han är stor och stark för sin ålder, han kan kasta rätt så stora saker. Skriv gärna hur ni skulle göra!

• Svar på tråden kastar saker när han blir arg
  • lövet2

Jag gör så, att om barnet kastar sina egna saker, så lägger jag bara beslag på sakerna i ett par dagar. Det brukar gå in ganska fort att grejorna "försvinner" när de blir kastade.
    Om barnet försöker kasta andras saker, så förebygger jag genom att reagera så fort barnet blir argt och ta av det sakerna innan det hinner kasta.

• chobokid

Ok, jag ska prova det där med att lägga undan hans grejer.
    Jag har svårt i situationer där han har kastat något på någon annan som har blivit ledsen. Då känns det ju som att jag måste trösta den som är ledsen men jag har inte tid med det eftersom jag måste hindra sonen att kasta mer grejer.

• vampyria2

Jag tar också bort sakerna som de kastar om det är deras annars så förebygger jag preciss som lövet.
    Men sen så brukar jag även prata om det som har hänt efter åt när barnet är lite lugnare och förklara att man inte får kasta saker och slåss även om man blir jätte arg. Barnet kommer att fortsätta att göra så ett tag till men förr eller senare så går det in och de slutar.

• Girlinthecity

Håller med lövet, men ge honom också alternativ hur man kan hantera ilska. Han vet ju inget annat sätt kanske.

• Wolfclaw
    lövet2 skrev 2010-08-31 12:17:52 följande:
    Jag gör så, att om barnet kastar sina egna saker, så lägger jag bara beslag på sakerna i ett par dagar. Det brukar gå in ganska fort att grejorna "försvinner" när de blir kastade.
    Om barnet försöker kasta andras saker, så förebygger jag genom att reagera så fort barnet blir argt och ta av det sakerna innan det hinner kasta.
    Hahaha. Så himla effektivt. Kan egentligen bara minnas en gång våran nu fem-åring hade en riktigt "kast-utbrott". Allt han kastade tog vi hand om och stängde in i ett skåp så att han såg att det försvann till ett ställe han inte kom åt. Sen dess har vi inte haft de problemen. :)
  • Jagbyttenick
    lövet2 skrev 2010-08-31 12:17:52 följande:
    Så gör vi också, men problemet är att han kastar allt han får tag på, han bryr sig inte så mycket trots att han ibland knappt har en leksak framme. Bara att bita ihop tills det går över hoppas jag
    I'm a loser baby, so why don't you kill me
  • Machapuchare

Om du erbjuder att det finns vissa saker, tex några mjuka bollar, som han får kasta och alltid erbjuder det alternativet när han är på kasthumör så får han utforska den aktiviteten och kan lämna det bakom sig. Har fungerat jättebra med våra två barn när de passerat "kaståldern".

• Mollan70

Har liknande problem här hemma och på förskolan. Så fort vi inte "ser "honom så händer det något. Det är jättejobbigt.
    Jag brukar ta tag i hans händer och titta honom i ögonen och bestämt säga. NEJ, så får du inte göra. Men oftast skrattar han bara, jag ger mig inte förrän han tar till sig... Måste vara lika envis jag!

Maten flyger vid bordet - Då får han genast gå ifrån efter förmaningen om att sluta.
    Även stora saker kan flyga och vi försöker var så bestämda som vi bara kan.

Det här med mjuka bollar skulle inte fungera här då han tar till vad som helst....

Svar på tråden kastar saker när han blir arg