• Pandamamma79

Hur fick ni reda på att ert barn har Downs Syndrom och vad tydde på det?

Som rubriken säger...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-31 14:03
    Tror att jag formulerade mig lite fel.
    Jag menar innan barnet är fött. Tex, annorlunda graviditet, om de sett något på ultraljudet etc.

• Svar på tråden Hur fick ni reda på att ert barn har Downs Syndrom och vad tydde på det?
  • Här och nu
    Pandamamma79 skrev 2010-08-31 14:04:11 följande:
    Jo, man blir faktiskt väldigt ledsen när någon skrattar åt ens inlägg
    Ja, det inlägget försvann ju illa kvickt som tur är. På ul kan man se ds som tjock vätskespalt i nacken o hjärtfel. Har ditt ul visat nåt konstigt?
  • Pandamamma79

Nej, inget konstigt på UL. Tänker väl också att de vid detta laget hade kunnat se ifall det var något problem. Perfekt hjärta och inget annat att anmärka på.
    Jag tänker ofta på vad det är som orsakar DS. Miljö, ärftliga faktorer osv. Det verkar ju som om det inte finns några exakta orsaker.
    Har varit passiv rökare hela min uppväxt. Båda mina föräldrar rökte inomhus och jag är ju orolig att det kan ha påverkat mig på något sätt. Nu har jag ju inte bott hemma på 10 år så det kanske inte finns nått att oroa sig för. Ärftliga faktorer vet jag inget om eftersom jag är adopterad.

• Här och nu
    Pandamamma79 skrev 2010-08-31 14:13:22 följande:
    Nej, inget konstigt på UL. Tänker väl också att de vid detta laget hade kunnat se ifall det var något problem. Perfekt hjärta och inget annat att anmärka på.
    Jag tänker ofta på vad det är som orsakar DS. Miljö, ärftliga faktorer osv. Det verkar ju som om det inte finns några exakta orsaker.
    Har varit passiv rökare hela min uppväxt. Båda mina föräldrar rökte inomhus och jag är ju orolig att det kan ha påverkat mig på något sätt. Nu har jag ju inte bott hemma på 10 år så det kanske inte finns nått att oroa sig för. Ärftliga faktorer vet jag inget om eftersom jag är adopterad.

Nej, ds beror på att barnet fått en kromosom för mycket o detta syndrom har funnits så länge man kan minnas. De flesta barn med ds har hjärfel, men inte alla o det föds barn med ds, där ul inte visat avvikelser. Är du orolig för att få ett barn med handikapp?
  • Pandamamma79

Ja, jag känner väldig oro. Det handlar nog mest om att jag skulle vilja veta om det är något fel innan förlossningen. Vet ju inte hur man skulle reagera om det visar sig att hon har något handikapp. Det blir ju en helt annan situation. Egentligen så ska man väl vara beredd på allt. Är i vecka 30 och det börjar närma sig. Vi är så glada men min oro kastar en mörk skugga över alltRynkar på näsan 

• BabyPink

Men kan du inte tala med din BM och ta ett NUPP/KUB test och kolla riskhalten? Fast frågan är om de gör det när du gått så långt.. Men prata med BM i alla fall! Det är säkert inget fel alls, men jag kan känna med dig och din oro - den känner vi nog alla någon gång under graviditeten! 

• Våran Tilde

Hej!

När ett vanlig tU L gjordes på Tilde så de i v 17 att nacken var ngt svullen trodde man, vi fick åka till ett sjukhus
    dagen efter där de gjordes en grundligare UL de tittade på nacken igen de tittade efter hjärtfel de tittade efter
    tarm lr magfel , inget syntes!
    doktorn friskförklarade vårt barn..men ändå föddes tilde med DS,

Tilde föddes med DS men har verken hjärtfellr ngt annat! 50% av allasom föds med DS har hjärtfel så alla
    har inte detta! '

JAg såg de påengång då ja mötte hennes blick på min mage! nyfödd å så söt! :- ) de tog en tid att bearbeta allt!
    jag grät mycket på BB jag tyckte synd om Tilde som inet skulle få va som alla andra barn! men hon är som alla andra! hon kan så mycket! hon är en riktig liten livsnjutare! 

• Pinje

Hej, jag har en dotter med ds och det var ingen som reagerade på UL. Flera bekanta med barn med ds har gjort extra UL för kontroller, t.ex. stor mage eller annat utan att läkarna sett att barnet har ds. Det jag i efterhand reagerade på i min egen graviditet var att hon hade sparkat så svagt. Och hon var ganska muskelsvag (kallas lågt tonus) när hon föddes. Men det är inget andra mammor direkt regerat på (jag har frågat).

Orsak till ds, jaa samma som så många andra trisomier att det helt enkelt blir fel i delningen i början. Simpel slump. Är faktiskt så. En del har ärftlighet men många är nymutationer. Sen är det så att trisomi 21 (ds) är en av de få där en trisomi är förenlig med liv. Tisomi 13 och 18 är det i regel inte. Sedan finns många andra kromosomknas där en liten bit av en kromosom är borta eller dubbel eller omkastad. Det blir fel i delningen på enormt många embryon och i regel leder de till tidiga missfall.

Svar på tråden Hur fick ni reda på att ert barn har Downs Syndrom och vad tydde på det?