• Jackie85

Föda på Östra Sjukhuset i Göteborg? Bra eller dåligt?

Precis som rubriken lyder så skulle jag vilja veta vad ni har för erfarenheter från Östra sjukhuset i Göteborg.

Jag skulle vilja veta ALLT som ni kan tänkas veta om denna förlossningsavdelning. Både bra och mindre bra erfarenheter tack. Även nyfiken på mer praktiska saker såsom:

Smärtlindring - Fick ni vänta länge på epidural?
    Är det nyrenoverat och fräscha lokaler?
    Hur är personalen?
    Hur länge fick ni stanna vid första barnet?
    Fick eran partner stanna över natten?
    Fick ni egna rum med egen toalett?
    Får man bada under fölossningen?
    Är utrustningen modern?
    Kunde man hyra babyskydd på plats?

• Svar på tråden Föda på Östra Sjukhuset i Göteborg? Bra eller dåligt?
  • enavalladom

Jag fick vänta 1.5 timma på epidural (fanns iofs bara en narkosläkare på plats eftersom klockan var halv två på natten)
    Nyrenoverat vet jag inte om det var, hade annat att tänka på men det var rätt fräscht, tyckte vi iaf.
    Den personal jag träffade var bra förutom några stycken som var helt fantastiska.
    Vi stannade 3dygn men fick stanna längre om vi ville.
    Min sambo fick stanna precis lika länge som jag. Ett OBS är bara att det kostar 200kr per natt om ens partner skall stanna, räkning får man vid utskrivning, kan vara bra att veta.
    Vi hade eget rum men delade toalett med rummet bredvid. Tror inte det är många rum på bb som har egen toa. Plus att toaletterna som är i anslutning till rummen är endast till för kvinnan som föder, ens partner får gå på besökstoaletten i korridoren.
    Vet inte om man får bada, ring förlossningen och fråga!
    Om utrustningen var modern eller inte tänkte jag inte på men utgår från att den inte var från 50-talet eftersom det trots allt är Sahlgrenska vi talar om...
    Babyskydd kan man hyra, vet däremot inte hur mycket det kostar eftersom vi hade eget.

Skulle också vilja säga att om du bor i Göteborg så kanske du vet att du inte får VÄLJA var du vill föda, däremot får du ha önskemål. Men är det så att det är på östra du vill föda och det är fullt där när det väl är dags så får du åka till Mölndal istället.

• Göteborgsbruden

Smärtlindring - Fick ni vänta länge på epidural? Tog bara lustgas då jag inte hann få EDA, snabba förlossningar.
    Är det nyrenoverat och fräscha lokaler? Jag tycker det var fräscht och det är väl relativt nyrenoverat
    Hur är personalen? Jag träffade bara trevlig personal med båda barnen. Det enda dåliga var att dom inte verkade kommunisera med varandra när det t ex gällde att jag inte skulle amma. Varje gång det kom en ny så och dom tyckte sonen lät hungrig undrade dom om jag inte skulle amma. Så det vara lite irriterande, stod ju i min journal också...
    Hur länge fick ni stanna vid första barnet? Jag stannande ca 1 dag men dom vill gärna att man stannar längre har jag för mig. Det var bara jag som ville hem fort.
    Fick eran partner stanna över natten? Ja men han gjorde det inte.
    Fick ni egna rum med egen toalett? Ja
    Får man bada under fölossningen? Vet ej
    Är utrustningen modern? Ja
    Kunde man hyra babyskydd på plats? Ja det kan man nu, inte med dottern(2008). I cafeterian nånstanns tror jag.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Jackie85

Tack så mycket för svaret. När var det du födde om jag får fråga?  Jag får visst välja vart jag vill föda. Tanken är Varberg, men jag börjar fundera på Östra då de också har en aurora enhet och jag bor i Göteborg och killen jobbar 60 timmars veckor som minst så det kommer bli svårt att hinna åka på alla möten till läkarna och aurora.

• CeciliaB

Jag hann aldrig in utan födde på toa golvet, men åkte ändå till östra.
    Va jätte nöjd den timman ca vi va på förlossningen och BM va jätte gullig.
    Va inte alls nöjd med BB avdelningen dock, blev ditvisade av BM från förlossningen sen tog de 4.5 timmar innan någon ens visade sig på vårt rum och frågade om allt va okej, de kunde ju iaf kommit och hälsat.
    Likadant när vi blev utskrivna inte alls trevligt och blev tillsagt´da att staäda efter oss, har inget emot de men man kan säga saker på olika sätt! Men de flesta va ändå trevliga men nästa ggr väljer jag mölndal!
    De är väldigt gamla lokaler, men de tror jag de är på mölndal med?
    Pappan fick stanna över natten, inga toaletter på rummen men precis utanför som man delar med ett rum till.
    Vi valde att åka hem efter ett dygn, hade fått stanna bägge en natt till!

• Friiida01

Är det inte så att både Mölndal och Östra tillhör Sahlgrenska och att dom delar på patienterna?
    Gemensamt telefonnummer under delar av dygnet bland annat.
    Är det fullt på Östra så blir du hänvisad till Mölndal helt enkelt, sen får man väl förstås ha önskemål.
    Precis som att om det är fullt på Varberg så hänvisas du någon annanstans. Mölndal och Östra verkar det dock vara lite vanligare på att man skickas mellan resp. ställe.
    Jag har flera vänner som har flyttats från det ena till det andra sjukhuset efter förlossningen också.
    Så helt valfritt är det ju inte... Eller har jag missuppfattat systemet helt?

• Jackie85
    Friiida01 skrev 2010-08-31 16:52:13 följande:
    Är det inte så att både Mölndal och Östra tillhör Sahlgrenska och att dom delar på patienterna?
    Gemensamt telefonnummer under delar av dygnet bland annat.
    Är det fullt på Östra så blir du hänvisad till Mölndal helt enkelt, sen får man väl förstås ha önskemål.
    Precis som att om det är fullt på Varberg så hänvisas du någon annanstans. Mölndal och Östra verkar det dock vara lite vanligare på att man skickas mellan resp. ställe.
    Jag har flera vänner som har flyttats från det ena till det andra sjukhuset efter förlossningen också.
    Så helt valfritt är det ju inte... Eller har jag missuppfattat systemet helt?
    Enligt min barnmorska så väljer man kort och gott ett sjukhus och tar sedan kontakt med aurora enheten på det specifika sjukhuset. Hela grejen går ju ut på att prata och känna sig tryggare i situationen. Känns konstigt om jag skall gå på möten med personal i flera månader bara för att när det väl är dags bli flyttad till nått helt annat ställe. Låter ju sjukt.
  • Friiida01

Jag kan ju bara hålla med! Men är det fullt så är det har jag fått höra, dom får inte ta emot patienter dom inte har plats för.
    Samtidigt, har du gått på Aurora på ena stället så är det ju inget vidare om man inte får komma dit sen. Men Mölndal och Östra har inte gemensamma Auroramottagningar då?
    Och väljer du att gå på Aurora på Östra så kommer dom garanterat att förklara för dig precis hur det går till! Låter bättre än att spekulera om just den biten... Det finns så mycket annat att tänka på! :)

Att Varberg har en egen mottagning är ju en annan sak. Det är väl just Östra/Mölndal som är det "egentliga" problemet när det gäller att välja, det kanske inte är ett större problem när allt kommer omkring. Jag var iallafall på Varberg på visning av förlossningen och BB häromdagen, det känns jättebra så långt!

• jezca

jag var jättenöjd med förlossningsavdelningen men inte med BB. Blev visad till ett rum kl 2 på natten. Sen visade ingen sig i rummet förens 9 på morgonen. Man var ju lite i en bubbla o fattade inte riktigt att man fött barn men ingen kollade amning eller nåt. Hade jätte ont av foglossning som förvärrats av snabb förlossning så jag ringde på kl vid ett tillfälle då jag grät för jag inte kom ur sängen.....men det var nog den mest menlösa person som kom in i rummet o bara glodde på mig, efter det ringde jag inte på kl mer utan sa på morgonen att jag ville åka hem.

• puzzlet

Min kompis födde på Östra för ett par månader sedan, hon var jättenöjd. Babyskydd finns att hyra på plats.
    Man får välja sjukhus i mån av plats, jag känner en som fick åka till Borås, det var fullt både på Mölndal och på Östra!

• MatildaAn

Intressant tråd. Är det någon som vet hur de har med badkar och duschar?

Svar på tråden Föda på Östra Sjukhuset i Göteborg? Bra eller dåligt?