• kajsaliten

    ammar min tvååring, är jag konstig?!

    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

  • Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • kajsaliten
    precis, detta har jag skrivit i AP-forumet! o amma kan man visst göra med ett större barn - och forskning visar att mjölken fortfarande är näringsrik. fast jag ammar inte för att ge henne mat, det är närheten hon söker.
    tack lalola förresten!
  • kajsaliten

    fy vad tråkigt det är att man inte kan skriva sånt här utan att få dessa åsikter på sej...ja, jag förstår att ni tycker det är konstigt, ni får tycka vad ni vill! men jag skriver detta i ett speciellt forum, om ni tycker att AP är konstigt så läs inte! jag kan förresten berätta att enligt bvc (=barnavårdscentralen) så är långtidsamning jättebra, och min sköterska där säger att hon kan se skillnad på barn som långtidsammas / korttidsammas. långtidsammade barn är frimodiga, tryggare osv. alla gör som dom vill, vi har valt denna väg

  • kajsaliten

    suck. nä nu ger jag mej, trist som sagt var. min man är faktiskt den som från början tyckte AP var ett underbart sätt att fostra barn på, han stöttar till 100%.
    är ni intresserade läs gärna mer om metoden, står mycket på internet samt bvc ger gärna info! tack lalola, ni andra har jag inte något mer att säga till

  • kajsaliten
    nettan87 skrev 2010-09-01 10:46:56 följande:
    alla väljer ju olika. vill man göra det så är det bara att göra det. ja det kanske är så att det är ts som vill ha närheten. men jag förstår. men studier vissar att det är bra för et barn att amma så länge som möjligt. ser inget fel i det. )
    tack
  • kajsaliten
    Helene70 skrev 2010-09-01 10:51:20 följande:
    Men herregud!
    Vad är det för hemska påhopp på TS i den här tråden?

    Det var väl inte därför hon skrev i AP-forumet. Jag tolkade som att hon ville få kontakt med amdra mammor som långtidsammar men i stället så ryckte pöbeln in! 
    tack för stödet! jag måste erkänna att jag fick mej en törn här...känns inte så kul alls. hoppas fortfarande på svar från andra långtidsammande, inte från elaka människor. jag tycker alla har rätt till sin åsikt, men hur man uttrycker den kan man faktiskt välja själv.
  • kajsaliten
    NilleMilleTjejen skrev 2010-09-01 11:01:44 följande:
    Jag ammade min dotter till hon var 1 år sen tyckte jag att det räkte, just p.g.a dagis och att andra skulle kunna passa henne.
    Så för egen del skulle jag inte vilja amma så länge.
    Men att säga att det är äckligt och att någon skulle kunna kräkas av det :-O det är ju hemskt!
    Många barn i den åldern har napp eller en snuttefilt, som de "snuttar" på är det lika äckligt då?

    Ammning är väl mysigt både för mor och barn fugerar och man trivs med det.
    Ts skriver ju att det är för närhetens skull. Det är väl inte fel, tänk om nån skulle säga till en att man t.ex inte får pussa sitt barn...man kan ju ge närhet på annat sätt! Man bestämmer väl själv hur man vill ge sin närhet, så länge det inte är fråga om nått sexuellt förståss.

    Ts: Amma du så länge du känner att du vill, tror det är bra att det sker hemma i soffan, det kan ju väcka mycket reaktioner hos folk + att det kan vara ett bra sätt att trappa ner, jag gjorde själv så angående sonens napp, trappade ner genom att säga att den har man inte ute eller när man leker, bara när man myser i soffan.
    tack för kloka ord o tankar! vår dotter är verkligen en trygg o glad tjej, och hon älskar amningen. jag ammar på här hemma, vill inte reta folk (det är tydligt att det är upprörande... :) ), så får vi se hur det går sedan.
  • kajsaliten

    nu när jag loggar in igen blir jag helt chockad över hur het denna debatt verkar vara, så oerhört provocerande det är med amning! att vissa här orkar  o har möjlighet att debattera mot långtidsamning under en hel dag tycker jag är fascinerande... intressant att läsa tråden, jag önskar bara att våra fattade beslut fick vara just våra beslut. att amma kan ALDRIG handla om att tvinga ett barn till det, det är omöjligt faktiskt! att amma betyder mycket, allt från mat till närhet och tröst.. jag har lärt mej mycket om amning o amningens fördelar genom amningshjälpen, finns info på internet för den som är intresserad av att lära mer. till er andra, ni som redan "VET" o som gärna talar om era åsikter på ett ibland otrevligt o respektlöst sätt; till er finns inte så mycket mer att säga...

  • kajsaliten
    EmmaRoSa skrev 2010-09-01 19:48:36 följande:
    Tycker du är en underbar mamma som ger ditt barn den trygghet hon behöver, hade mina barn velat amma längre än 8-9 månader så hade jag gärna gjort det, finner amning rogivande och såklart att det skapar en fin trygghet med. Fortsätt ni så länge du kan det ska såklart inte kännas jobbigt för dig för då blir det ju inte bra..Men tycker absolut inte du ska bry dig om vad andra tycker.

    Människor kommer alltid ha åsikter om olika saker och amningsfrågan är ju en av de heta debatterna och du kommer nog alltid få konstiga blickar och folk som höjer ögonbrynen och säger hårda ord om de inte tycker detsamma men det hade jag verkligen struntat i om jag trivs med mitt val och du och din flicka ska göra det som känns bäst för er...Stå på dig..
    /Emma 
    vilka fina rader du skriver, jag blir jätteglad av att läsa ditt inlägg. o lite rörd också...det har varit många inlägg här under dagen, en del inte så snälla, en del tvärtom. trodde faktiskt inte att jag skulle bli så negativt bemött här, så det du skriver gör mej varm o väldigt glad!
  • kajsaliten

    godmorgon på er alla! o tack för alla svar, visst är det intressant att följa tråden o se vad amning väcker för känslor i oss alla?!


    MrBlueSky skrev 2010-09-01 23:24:33 följande:
    TS: Jaa, du är jättekonstig... Nej, jag skojar Skrattande
    Lät fint det där som någon föreslog med att lägga fram det som att "mjölken kommer ta slut". Kommer inte att tänka på nåt bättre själv. Har inga barn än och min mor sa att vi alla slutade självmant innan vi fyllt ett år tror jag.

    OT
    Jag är intresserad av AP! Var kan jag läsa mer om det? Länkarna jag själv hittar är usla. Och böcker - vilka rekommenderar ni?Vilken tur jag har, känner jag spontant, att jag kan diskutera och göra vad som helst med och framför min man utan att behöva ducka för hans spyor Skrattande Stackar dig, dock, straw..
    din kommentar om att ducka för spyor är obetalbar hahaha!!!
  • kajsaliten
    irre85 skrev 2010-09-01 22:28:44 följande:
    Jag måste bara fråga några saker. Var kommer dom uppgifterna ifrån som säger att det normala för människan är att amma 5-6år. Och vem står då för det. Svårt att jämnföra oss med stenåldern då hela levnadsstandarden var en annan. Min dotter är 7 månader och jag har slutat amma henne. Inte för att jag ville utan för att hon ville. Våran aming funkade klockrent från första stund och jag älskade att amma. Men allt eftersom tiden gick vart hon mindre och mindre intresserad och vid ungefär 5,5 månaders ålder ville hon inte mer.  Påstår ni nu att mitt barn inte kommer få bra tänder och att hon inte får samma närhet och inte kan bli tröstad. Eftersom ni som långtidsammar säger att barnen väljer själva när dom slutar amma. Är min dotter inte normal då eftersom hon valde det själv vid 5 månaders ålder ??
    har läst lite i det som är skrivet i tråden sedan jag loggade ut igår. du är INTE onormal som har slutat amma vid 5 månaders ålder! ditt barn valde, hon var inte längre intresserad! min flicka har valt att fortsätta, hon är inte heller onormal. alla är vi ju olika, skillnaderna mellan oss som individer finns där från början. jag tror din dotter mår jättebra, och att du har gjort precis rätt som har stöttat henne!
  • kajsaliten
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:49:21 följande:

    Det är kul att se att så många av er använder argumentet "mitt barn vill det, h*n visar det jätte tydligt.."


    Låter ni barnen bestämma allt annat hemma också? Får h*n alltid en glass när ni är i affären om h*n vill det och visar det tydligt? Lägg ner nu. Vi tycker alla olika. Jag står för det jag tycker (att det är onormalt och äckligt), ni skyller över allt på någon livsstil. Fine, gör så, men jag köper det inte..


    Konichiwa girl: Det är visst skillnad på amning och mjölkersättning när barnet är nyfött. Vad det är för skillnad bör alla veta, så det tänker jag inte ens förklara.


    det är klart att du får tycka precis som du vill! men det är alltid intressant att lära sej mer om saker o ting, eller hur? ett öppet sinne gör oss gladare:)!
  • kajsaliten
    Kira skrev 2010-09-02 17:38:45 följande:
    precis vad jag skulle ha svarat, men du var snabbare Glad

    Ni som tycker det är konstigt att amma länge kan ju vidga era vyer och läsa denna utmärkta artikel om amning i Mongoliet: www.drmomma.org/2009/07/breastfeeding-in-land...

    Man kan tänka väldigt olika om saker och ting! Synd bara att man inte kan samtala sakligt om det på detta forum.
    vilken superartikel! verkar som om man är född i fel land helt enkelt...
  • kajsaliten
    Maxbox skrev 2010-09-04 09:51:16 följande:
    Har inte läst hela tråden, men reagerar på kommentarerna.

    Hehe, visst är det så att många tycker det är äckligt osv.  av olika anledningar. Okunskap, fördomar, rädsla osv osv. Jag tror att vi alla som ammar våra 2-åringar är medvetna om att en del av er har dessa uppfattningar. Det är inte vad frågan handlar om. Lägg nu ner det, och skapa istället egna trådar om detta om det är viktigt.

    Min 2-åring har börjat amma lite mer nu efter sommaren och dagis börjat om. Under sommaren var vi ju tillsammans hela dagarna, medan han verkar behöva vara väldigt nära nu. Det handlar mest om snuttning. Vet inte ens om jag har kvar någon mjölk då jag är gravid och det kan ha sinat. Men han säger att det är gott i alla fall=) Han kan fråga efter bröstet trots att vi inte är hemma, men accepterar när jag säger att han får vänta tills vi kommer hem.

    Jag vet inte hur man ska göra/tänka i samband med att avsluta amningen. Hoppas det har kommit några kloka svar på den frågan här i tråden.
    hej paddy! och ni andra också förresten! spännande att läsa hur tråden går, många fundertingar som kommer till ytan...  det har kommit en del kloka svar på mina undringar och tankar, som du så är det som om min tjej blivit mer mammig och mer i behov av närhet nu efter sommaren. jag ger henne det hon behöver, obs inte bara tutte som en del verkar tro! vi gosar mycket, pratar leker tittar på  myror osv - ammandet är bara en del av vår vardag!
    jag har inte haft tid att läsa allt i tråden, ska försöka ta mej tid. jag väljer att inte längre bemöta elakheter som "att det är äckligt"osv - tycker man kan formulera sej på ett vänligare sätt - till er andra vill jag bara säga tack! och skriv vidare!
  • kajsaliten

    tack alla för jättefina tips o tankar! denna tråd har verkligen varit intressant att läsa, kul att många skrivit, även om det varit en hel del negativa åsikter som luftats här....


    för två veckor sedan hade vi en liten ceremoni här hemma, jag min man o vår dotter. vi förklarade att nu var tutten trött, nu ska den sova. och nu är det slut på tuttandet. vår lilla tjej såg väldigt konfunderad ut....så sa hon hejdå tutten! och gav dom en puss! det kändes konstigt, men som ett fint slut...och hon förstod verkligen.


    dagarna efter frågade hon en del efter den, men accepterade utan att gråta när jag sa nej. jag förklarade varje gång att "nu har mamma bestämt att det är slut med tutten, tutten vill sova", och hon har accepterat det utan att gråta en enda gång! jag är helt förundrad....tänk så kloka dom är våra små! hon har verkligen varit tokig i amningen,så jag blev jätteförvånad.
    jag är verkligen jätteglad att jag har ammat så länge, det känns sonm att det var precis rätt läge att sluta. till er som är i min sits vill jag bara ge rådet att prata med era barn, var tydlig med att beslutet är ert och var kärleksfull!

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!