Inlägg från: jazzkatten |Visa alla inlägg
  • jazzkatten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

oj vilken konstig debatt! Jag håller med Sar om att det är mammans och barnets ensak hur länge man ammar - vad stör det mig om TS ammar sitt barn i flera år, eller flaskmatar från födseln från den delen?

Saxat från WHO:s webbplats

"Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

Till två års ålder eller längre alltså. Nu är dessa rekommendationer kanske viktigast för folk i u-länder där undernäring är vanligt, men varför skulle amning till tvåårsåldern vara äckligt i västvärlden och fullkomligt normalt i andra delar av världen?

jämförelsen med godis haltar också. Det är ju inte nyttigt för barnet att äta sig mätt på godis, så även om det skulle vilja det måste man ju som förälder hindra det för att man vet bättre än barnet i den frågan. Men på vilket sätt skulle det vara dåligt eller onyttigt för barnet att amma om det vill det? (och kom inte med några obekräftade "sanningar" om att barnet blir osjälvständigt eller annat som ni inte har belägg för) 

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!