Inlägg från: Pix Maniac |Visa alla inlägg
  • Pix Maniac

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Ja, jag tycker du är ganska konstig.

• Pix Maniac
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:28:27 följande:
    Hej!
    Vilka förjävlia svar du har fått från som liga TS!
    Vår tjej ammade till hon var 23 månader (2 månader sen) då slutade hon av sig självt, HON behövde närheten, inte jag och avslutet gick superlätt när HON var redo för att sluta! Fortsätt så länge det känns bra att amma, hon slutar när hon är redo och om du känner för att sluta tidigare så kommer du lösa det då. Betänk att den NATURLIGA amningslängden för människor är 2-6 år! Att barn i dagsläget inte ammar mer än ett år är egentligen onaturligt och ett påfund av oss i väst för att amning är så förknippat med bröst och bröst såå förknippat med sex! Har en vän från Nigeria, hon tycker vi är skitskumma här i Sverige som inte låter barnen amma så länge de själva vill, hon är van vid att barn ammas MINST två år!

Om du söker på Långtidsamning under Amningsforumet så hittar du en tråd jag skapat för alla mammor som ammar lite äldre barn! <3
    Förutsättningarna i övrigt för barnen i Nigeria är lite annorlunda än för barn i Sverige.

Att barn i dagsläget i Sverige ofta inte ammar mer beror på att vi har bättre tillgång på annan lämplig föda samt tillgång till rent vatten.
  • Pix Maniac
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:39:51 följande:
    Nej, det har inte ett skit med saken att göra, i synnerhet som min vän är från Nigerias överklass och inte har samma bekymmer med dålig föda som de fattiga i Nigeria. Att amma OM man vill ÄR BRA, både för mamma och barn, att påstå annat är bara ren BS!
    Jo, det har massor med saken att göra eftersom ett lands kultur och sedvänjor oftast omfattar även överklassen.

Att amma om man vill kan säkert vara bra men att amma en tre, fyra eller femåring tror jag inte alls är särskilt bra.
  • Pix Maniac
    k girl skrev 2010-09-01 17:50:48 följande:
    Men där har du ju svaret: det handlar även om kultur och sedvänjor.
    Ja. Men jag tror inte jag har sagt något annat heller? Oskyldig
  • Pix Maniac
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:53:55 följande:
    Jasså? Vad är det som inte är bra? Än har jag inte fått ett enda hållbart argument men du kanske kan komma fram med något?
    Jag har svårt att komma med hållbara argument eftersom jag säger att jag tror, inte att jag vet.
    Hur kan du så bombsäkert veta att det är bra att amma en fyraåring?
    Tycker inte andra barn och föräldrar att det är konstigt till exempel? Vill man inte hjälpa vidare sitt barn, till att bli mer och mer självständigt? Vad är poängen med att amma en fyraåring?
  • Pix Maniac
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:57:08 följande:
    Japp, naturliga amningslängden är 2-6 år för människor. Hur så?
    Låter man ett barn amma helt fritt tills h*n slutar av sig självt är medellängden för amning 2-3 år, typ 99.9% av alla barn har självmant slutat amma vid 5 års ålder och vid 6 års ålder tappar majoriteten av människor förmågan att amma.
    Den naturliga amningslängden för en modern människa i dagens Sverige är inte 2-6 år. Vart har du fått det ifrån?
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!