Inlägg från: Kicki 66 |Visa alla inlägg
  • Kicki 66

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Hej, NEJ Du är inte konstig! Jag ammade min son tills han var 5 år, han är nu 18 och inte har han fått men av det. Varför jag ammade så länge var att jag hade bestämt från början att han fick "tutta" så länge han ville... Det hade ingenting med att jag hade behov av närhet eller att han skulle vara kvar i bebisstadiet - som några skriver. Alla barn är olika, en del spottar ut bröstet tidigt och vill inte mer medan andra vill mer. Min son har aldrig haft napp eller druckit välling. I mina ögon är det konstigare med den förälder som frivilligt avstår från ammning som är naturligt, bekvämt och det nyttigaste, för att börja ge något som är framställt på industriell väg. Nu finns det inte alla som kan amma pga av olika orsaker dock finns det många som avstår av bekvämlighetsskäl - varför skaffar man då barn?

Amma så länge du/ni vill låt ingen annan bestämma det - ju längre desto bättre! WHO rekommenderar att barn ammas till minst 2 år, (iaf för 18 år sen.)

P.s Min mjölk tog "slut" exakt på sonens 5-årsdag...och det gick bra Glad.

• Kicki 66

Har nu läst en hel del inlägg och jag funderar över er som tycker det är äckligt med långtidsamning hur ni är funtade? Amning är den naturligaste saken i världen och inte är det äckligt bara för att barnet är större? Jag kan inte svara på varför en del självmant väljer att sluta medans andra verkar vilja fortsätta. Låt de som vill "tutta" så länge de vill. Det skadar ingen utan gör mer nytta! Jag lät mitt barn tutta nästan så länge han ville..men vid 5 var min mjölk slut,sa jag. Han hade fortsatt om han ville.

Jag ammade lite  varstans när han var större också, jag kommer inte ihåg att det blev så många kommentarer över det. När han var 2 ville han ff ha en slurk innan vi gick hem från dagis. Nu undrar jag vad som händer i samhället? Många som får barn nu verkar mer inskränkta än för 18 år sen när jag fick barn och oroar sig mer över omgivningens tyckande. Sett flera inlägg där vederbörande slutat pga omgivningen- tragiskt att det är så. Stå på er ni som vill amma! Välling är ett västerländskt fenomen och ingentig barnet behöver.

Hörde nyligen att amningen gått ner på 2000-talet, det är konstigt när vi blir mer och mer upplysta om hur viktig bröstmjölken är. Jag vet alla inte kan och då är det så men ni som kan ge inte upp för tidigt.

Till trådstartaren; Lycka till och slappna av och lyssna till dig själv!

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!