• malca

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Intressant trad. Jag hade fatt for mig att manga i Sverige var valdigt for att amma lange men sa later det ju inte har...

Sag en dokumentar om kvinnor som ammade lange harom veckan och tydligen rekommenderar WHO (World Health Organization) att man ammar upp till 2 ars alder (av vilken anledning minns jag ej, vet inte ens om de sa det) och hor och hapna men medelaldern att amma upp till i hela varlden bland kvinnor som ammade var faktiskt 4 ar enligt WHOs undersokningar. Later valdigt mycket tycker jag men det kanske stammer, dock inte i Sverige eller Europa skulle jag tro.

Sjalv bor jag i England nu och har ar det valdigt vanligt att inte amma alls och gor man det sa bara i nagra veckor/ngn manad sa jag kanner mig lite udda som fortfarande ammar min 9-manaders men jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker. Tanker iaf amma honom upp till ett ar och sedan far vi se.
    Och ja, jag erkanner att det ar mycket for min egen skull jag fortfarande ammar. I borjan var det helt for hans skull, men nu ar det mycket for min egen skull ocksa, det ar ju sa enkelt, slippa massa disk, slippa kopa ersattning, slippa gora iordning  annan mat sa ofta (tva ggr om dagen far han riktig mat + lite snacks och smakprov under dagen ), jag tycket det ar mysigt och jag kan vraka i mig mat utan att ga upp ett endaste gram nar jag ammar. Sjalvklart skulle dessa fordelar inte spela nagon som helst roll om det var daligt for honom att ammas lange, men det ar det ju inte pa nagot satt.

Sen tror jag inte att jag kommer amma nar han ar 2 ar, fast a andra sidan trodde jag forst att jag inte skulle amma alls och sen trodde jag 6 manader och nu sager jag 1 ar...sa man vet inte. Tanker iaf fortsatta sa lange det kanns bra for mig.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!