ammar min tvååring, är jag konstig?!
orkar inte läsa alla svar utan går direkt på mitt:
slutade just att amma min son på två år som, precis som din tjej, haft tuttarna som sina små gosedjur - för närhet, ömhet och kärlek.
trodde att det skulle bli sååå svårt att sluta och så jobbigt för oss båda - men tji fick jag! det gick så otroligt bra och jag är så stolt! Jag gjorde så att istället för att ta hans snuttisar ifrån honom, vilket jag kände skulle bli traumatiskt, så pratade jag med honom om att mammas tuttar gjorde ont (slutade för att det började bli fysiskt jobbigt) och att från och med imorgon får man bara pussa och krama men inte äta. Han förstod helt och hållet. Redan första natten (han fick både dag och natt) så låg jag bara nära, nära och lät honom pussa och krama tuttarna men inte suga, och han accepterade det - bara han fick vara nära. i den här åldern är det ju det de vill. han sa "tutte puss, tutte kam" och lade kinden mot. det var så otroligt sött. han har förstått så bra och upprepat "tutte ont. nej tutte mun. puss kam" och velat ha bekräftelse på att han uppfattat det hela rätt, vilket han såklart fått - massor av beröm och gos. han har inte gråtit en enda gång, och nu två veckor senare händer det kanske nån enstaka gång om jag är naken att han pussar bröstet men annars har han helt ersatt det med mängder av kramar och pussar med mamma istället. så det går att sluta utan skrik och gråt och avvisning!
lycka till!