• ZJN

shn, någon som har erfarenhet ??

Min son är 3 månader o han somnar oftats senast kl 23 o sover fram till kl 2-3 på natten, men kl 4-5 så vaknar han me en kl timmes mellanrum tills ja inte orkar mer ca kl 8a. Någon som har testat shn ??= SOVA HELA NATTEN.
    Funkar de ?? hur gammla va era barn då?
    ja ammar honom på natten o ger ersättning annars..

• Svar på tråden shn, någon som har erfarenhet ??
  • Hanna1978

Jag försökte med både shn och 5 minuters. Det funkade inget vidare. Hade det som du men det blev bättre och bättre. När han var 5 mån sov han från 19-6 med tre-fyra amningar. Nu är han snart 7 månader och i natt sov han från 19.30-06.30 med bara en amning klockan 00.30! Så det blir bättre. Mitt barn var så sjukt envist så när jag gav upp och började gilla läget så sakta men säkert började hans dygnsrytm att falla på plats...

Vet dock att metoderna har fungerat för bekanta...

• frk Carlsson

JA! Vi kurade vår mellantjej när hon var 9 mån, då vaknade hon 1-3 ggr/timme. Satt som en smäck - redan efter 2 nätter sov hon 12 tim och har varit en säker sovare sen dess - dvs hon somnar själv och om hon vaknar somnar hon om utan problem. Hon är 2,5 idag och vi ramsar henne fortfarande.
    Jag känner flera som kurat barn på 4-5 mån med strålande resultat. Ju tidigare desto bättre,

Just den tiden du beskriver TS, tidiga morgontimmarna, är vad som kallas "vargtimarna" i SHN och de kan man få jobba hårt med, men det ger med sig det oxå Man måste bara vara ihärdig. Jag har dock aldrig varit med om att ngt inte lagt sig inom två veckor...så orkar man så länge så öppnar sig en helt ny värld Många som kurat med SHN blir som frälsta efteråt och det är lätt att förstå eftersom tillvaron efter det ser helt annorlunda ut - på ett positivt sätt

Grejen är att man måste vara noggrannt inläst på metoden, så börja med att köpa/låna boken "Sova hela nettn" av Anna Wahlgren. OBS! Det räcker INTE med att läsa i Barnaboken el kolla på hennes forum, man måste vara spiksäker för när man börjar kan/får man inte tveka och inte känna ngn återvändo.Man måste oxå följa metoden till 100% och inte slira på ngt. Tycker man att det känns obehagligt med att lägga barnet på mage så skaffar man ett andningslarm (vilket AW själv rekommenderar) - finns på www.andningslarm.se (kan varmt rekommendera baby sense II). Min lillkille har nu sovit på mage, i eget rum sen han var drygt 6 v och det har fukat fint. Han kommer att bli kurad vid 4 mån om han inte sover Ok tills dess (nu vaknar han ca 2 ggr/natt och på dagarna kan han inte sova i sin säng heller utan jag måste bära honom).

Man jobbar ju mkt på dagtid oxå, med barnets mat - coh sovtider och det är eg det största jobbet enl mig. Vi har antecknat mkt kring tider etc och hur mkt vi fått ramsa - det kan jag rekommendera eftersom man då lättare ser framstegen. Man måste dessutom vara supernoga med att följa det schema som man upprättar, man kan inte börja slira efter ngn vecka, för då faller allt. Jag tror det är det som händer för dem som upplever att de misslyckas. Vi kunde inte göra så mkt på dagtid när vår tjej var liten eftersom hennes mat och sovtider kom i första hand. Å andra sidan hade vi ett barn som somnade själv kl 20 och sov 12 tim utan ett pip och enl mig är det värt allt! Allt annat går att planera. Och barnet blir så mkt mer piggt och glatt när det får tillräckligt med sömn och dessutom lär sig lita på att det kommer få äta och sova

Behöver du stöttning under kurningen så kan jag varmt rek AW:s forum (www.annawahlgren.com), där man får mkt bra råd och tips av andra som är i samma sits. Här på FL tenderar folk till att gå i taket när man nämner SHN; så har man otur får man ingen pepp. Jag hade tur när jag kurade min tjej, då fanns en "kur-tråd" här på FL som jag var med i. Det var skönt att få prata med andra som höll på med samma sak just då.

Så, sätt igång! Om ni bara har bestämt er så kommer det gå som smort!

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • marianorell

Hej!

Jag känner inte att jag behöver skriva så mycket då "frk Carlsson" skrev så utförligt och bra Glad

Men jag tänkte berätta om våran dotter. Vi började att kura henne 30/10-2010

Fram tills hon var ca 10 månader tog nattningen 1-1,5 timme..längre och längre tid.
    Hon sov oregelbundet på dagen och åt jätte dåligt på dagen (vaknade 2-3 ggr/natt och fick välling för att kunna somna om).

Jag höll på att bli tokig av detta utdragna anttande och dessutaon kunde hon vakan varje timme vissa nätter! Skrikandes

Jag köpte "Internationella Sova Hela Natten" boken och LÄSTE! Min sambo tyckte inte att vi skulle prova och att det var på mitt ansvar..Jag bestämde mig ändå inte för att TESTA utan för att GENOMFÖRA!
    Vad gör några nätter med lite (ingen) sömn om man kan få det att fundera jämnfört med 10 månader med sönderhackad sömn!

Det jag var lite fundersam till var att man ska ta bort nappen redan första natten..hon älskade ju sin napp!
    Men sagt och gjort hon har inte haft den sen dess (ca 3 veckor)Cool

Det var mycket skrik och frågande första nätterna men sen blev det bättre och bättre!
    Nu lägger vi henne samma tid varje kväll efter bus och skratt hon sitter en stund i sängen och små pratar lite sen somnar hon själv (tar ca 5 minuter!)Solig

I natt sov hon sin första HELA natt! La henne 19.45 och väckte! henne 7.45 i morse!!

Hon äter jätte bra på dagarna och inget på natten!!

Som hon innan skrev så gå in på www.sovahelanatten.com och kolla i forumet! Där får man jätte bra hjälp och pepp!!

Varma kramar och ett stort lycka till med sömnen! HjärtaHjärta

• Melly

Aldrig i livet att jag skulle använda SHN metoden som jag tycker är hemskt respektlös mot dom små barnen. Jag tycker att den metoden går ut på att man ska ignorera sitt barns försök till kommunikation. Det finns många som är väldigt kritiska mot den metoden och bla så har Svenska Barnläkarföreningen gått ut och varnat för den.
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml
    mobil.svt.se/2.22620/1.1574825/wahlgrens_metoder_kallas_direkt_livsfarliga&lpos=lasmer

• Melly

TS runt 3 mån så har bebisar en ökningsperiod då det är vanligt att dom ammar tätare. Har du provat att samsova så att du bara kan ligga kvar i sängen och vila och halvsova medans du ammar utan att behöva gå upp?

Sömnmetoder brukar inte rekomenderas för så små bebisar. När din bebis blir lite större kan du testa en snällare sömnmetod som t ex Somna utan gråt eller Tassmetoden

• ZJN

marianorell: Tack för svaret! hur gör ni nu när ni lägger henne ?:)
    För mig måste han inte sova hela natten, vill bara ha hjälp me att lägga honom o sen att få han o somna om på natten. Har börjat ge han mat till lunch nu oxå. ska se om han sover bättre av de

• marianorell

Så roligt att få dela med sig av en fantastisk upplevelse: att min lilla flicka kan och vill somna själv!Glad

Vi busar och skrattar innan läggning säger gonatt till lampan och drar ner rullgardinen, sen säger vi gonatt och lägger ner henne under tystnad, ger en buff i baken och ett liter tryck på ryggen (hon sover på mage nu) sen säger vi ramsan "go antti med sig sov så gott" medans vi går ut ut rummet (ramsar 4 ggr utanför)
    Hon sätter sig genast upp när vi lämnar rummet men hon letar lite efter sin kanin och småpratar lite med den, inom 5 minuter sover hon!
    Vi går in efter 10 min och rätar till henne då hon kan somn i de konstigaste ställningar, och lägger på filten!

hon knölar till på natten ibland men oftast somnar hon om själv!

Bara detta att hon ka somna själv på kvällen är hur skönt som helst allt annat är en stor bonus tycker jag!Flört

Mycket! mat (amning/ersättning när han ännu är så liten) på dagen!

Hoppas ni kommer på ett sätt som fungerar för er! {#emotions_dlg.flower}

skriv gära och berätta hur det går (nyfiken!) =)

• ZJN

marianorell... hur läge höll ni på me att puffa ? Hur gör ni nu när ni lägger henne ??

• marianorell

Vi buffade de 2 första nätterna sen lät vi ramsan ta över mer och mer, nu buffar vi inte längre, bara om det blir kris någon natt. Annars är det solfjärdern som gäller när ramsan inte fungerar..

När vi lägger henne gör vi som jag skrev ovan Glad

Har ni börjat kura?

• ZJN

du la henna, sa ramsan puffade sen sa rammsa ingen o gick ut ?? måste ha tips nu :)

• anyXX
    ZJN skrev 2010-11-28 15:50:01 följande:
    du la henna, sa ramsan puffade sen sa rammsa ingen o gick ut ?? måste ha tips nu :)
    din bebis är 6 månader eller hur? då kan du kura honom om du vill. här finns en lathund till hur kuren går till http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/lathunden-sova-hela-natten men som frk Carlsson skriver är det superviktigt att vara påläst så att man vet vad man gör! det bästa är låna/köpa boken och läsa på ordentligt innan man börjar kura.

jag har kurat båda mina barn och det har fungerat superbra för oss, jag känenr inte igen mig alls i de hemska berättelser om förtvivlande barn som en del här på forumet vittnar om. men som i allt är det naturligtvis viktigt att lyssna på sig själv och sina egna barn för att avgöra om det passar er!
    Iris 080308 & Nils 100319
  • marianorell

Du undrade hur vi gör nu när vi lägger henne, det var det jag svarade på , hur vi gör Nu efter 1 månad.

Som flera skrivit här ovan så måste man var väl påläst om hur man kurar så köp boken och läs!

kommer gå jätte bra när du bestämt dig och har läst så du vet exakt hur du ska göra!

Kram

Svar på tråden shn, någon som har erfarenhet ??