JA! Vi kurade vår mellantjej när hon var 9 mån, då vaknade hon 1-3 ggr/timme. Satt som en smäck - redan efter 2 nätter sov hon 12 tim och har varit en säker sovare sen dess - dvs hon somnar själv och om hon vaknar somnar hon om utan problem. Hon är 2,5 idag och vi ramsar henne fortfarande.
Jag känner flera som kurat barn på 4-5 mån med strålande resultat. Ju tidigare desto bättre,
Just den tiden du beskriver TS, tidiga morgontimmarna, är vad som kallas "vargtimarna" i SHN och de kan man få jobba hårt med, men det ger med sig det oxå
Man måste bara vara ihärdig. Jag har dock aldrig varit med om att ngt inte lagt sig inom två veckor...så orkar man så länge så öppnar sig en helt ny värld
Många som kurat med SHN blir som frälsta efteråt och det är lätt att förstå eftersom tillvaron efter det ser helt annorlunda ut - på ett positivt sätt
Grejen är att man måste vara noggrannt inläst på metoden, så börja med att köpa/låna boken "Sova hela nettn" av Anna Wahlgren. OBS! Det räcker INTE med att läsa i Barnaboken el kolla på hennes forum, man måste vara spiksäker för när man börjar kan/får man inte tveka och inte känna ngn återvändo.Man måste oxå följa metoden till 100% och inte slira på ngt. Tycker man att det känns obehagligt med att lägga barnet på mage så skaffar man ett andningslarm (vilket AW själv rekommenderar) - finns på www.andningslarm.se (kan varmt rekommendera baby sense II). Min lillkille har nu sovit på mage, i eget rum sen han var drygt 6 v och det har fukat fint. Han kommer att bli kurad vid 4 mån om han inte sover Ok tills dess (nu vaknar han ca 2 ggr/natt och på dagarna kan han inte sova i sin säng heller utan jag måste bära honom).
Man jobbar ju mkt på dagtid oxå, med barnets mat - coh sovtider och det är eg det största jobbet enl mig. Vi har antecknat mkt kring tider etc och hur mkt vi fått ramsa - det kan jag rekommendera eftersom man då lättare ser framstegen. Man måste dessutom vara supernoga med att följa det schema som man upprättar, man kan inte börja slira efter ngn vecka, för då faller allt. Jag tror det är det som händer för dem som upplever att de misslyckas. Vi kunde inte göra så mkt på dagtid när vår tjej var liten eftersom hennes mat och sovtider kom i första hand. Å andra sidan hade vi ett barn som somnade själv kl 20 och sov 12 tim utan ett pip och enl mig är det värt allt! Allt annat går att planera. Och barnet blir så mkt mer piggt och glatt när det får tillräckligt med sömn och dessutom lär sig lita på att det kommer få äta och sova
Behöver du stöttning under kurningen så kan jag varmt rek AW:s forum (www.annawahlgren.com), där man får mkt bra råd och tips av andra som är i samma sits. Här på FL tenderar folk till att gå i taket när man nämner SHN; så har man otur får man ingen pepp. Jag hade tur när jag kurade min tjej, då fanns en "kur-tråd" här på FL som jag var med i. Det var skönt att få prata med andra som höll på med samma sak just då.
Så, sätt igång!
Om ni bara har bestämt er så kommer det gå som smort!