• LillaMandarin

Kan man göra detta laktosfritt...någon som har koll på laktos?

Jag skall laga laktosfritt men är lite osäker på vad jag kan göra. Går detta att göra detta recept laktosfritt? Man får ju byta ut grädden, är det något mer??

150 gram  smör 2 st  ägg 2,5 dl  strösocker 1 tsk  vaniljsocker 1 msk  kaffe, kallt 1,5 dl  vetemjöl 0,5 dl  kakao 1 tsk  bakpulver Fudge 1,5 dl  vispgrädde 1,5 dl  strösocker 2 msk  ljus sirap 100 gram  mörk choklad, (gärna 70 proc kakaohalt 75 gram  smör, rumstempererat
    Garnering 1 msk  kakao

• Svar på tråden Kan man göra detta laktosfritt...någon som har koll på laktos?
  • norgesessan

Har inte gjort just det du ska baka, men min son är mjölkallergisk, så han har inga mjölkprodukter alls. I hans fall använder vi mjölkfritt Milda. Ska finnas grädde med, men det har jag inte testat.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Maisie

Byt ut grädden mot laktosfri grädde och smöret mot laktosfritt smör/mjölkfritt margarin. Mörk choklad har väl inte mjölk i sig så det bör väl inte vara något problem.

• norgesessan

Ja, chokladen glömde jag. vi köper en mjölkfri choklad till honom, har hittat den på Ica Malmborgs..Måste nog fråga efter den, eller kolla i en stor matbutik.

Har inte testa att baka med den, bara ätit den.

• LillaMandarin

Just ja smöret också....
    Jag får kolla på chokladen. Vad skall jag kolla efter på ingridienslistan, står det mjölk eller ngt förfinat namn?

• hernameispekka
    LillaMandarin skrev 2010-09-01 18:19:33 följande:
    Just ja smöret också....
    Jag får kolla på chokladen. Vad skall jag kolla efter på ingridienslistan, står det mjölk eller ngt förfinat namn?
    Det står mjölk, laktos, mjölksocker, mjölksyra eller liknande
  • norgesessan

Haha, har inte ens kollat in vanlig mörk choklad...Den var ju mjölkfri, förutom evt. spår av.
    Tror dock den är för mörk i smaken för min son. Den mjölkfria smakar inte som mörk choklad.

• norgesessan

Kan inte kopiera, men jag tittar på Marabous mörka chokladen nu.

• cloudberry79
    LillaMandarin skrev 2010-09-01 18:13:49 följande:
    Jag skall laga laktosfritt men är lite osäker på vad jag kan göra. Går detta att göra detta recept laktosfritt? Man får ju byta ut grädden, är det något mer??

150 gram  smör 2 st  ägg 2,5 dl  strösocker 1 tsk  vaniljsocker 1 msk  kaffe, kallt 1,5 dl  vetemjöl 0,5 dl  kakao 1 tsk  bakpulver Fudge 1,5 dl  vispgrädde 1,5 dl  strösocker 2 msk  ljus sirap 100 gram  mörk choklad, (gärna 70 proc kakaohalt 75 gram  smör, rumstempererat
    Garnering 1 msk  kakao
    150 gram laktosfritt smör (valio har osaltat och lättsaltat)
    2 st ägg
    2,5 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 msk kallt kaffe
    1,5 dl vetemjöl
    0,5 dl kakao
    1 tsk bakpulver
    Fudge
    1,5 dl laktosfri vispgrädde (finns av flera mejerier)
    1,5 dl strösocker
    2 msk ljus sirap
    100 g mörk choklad (om du köper med HÖG kakaohalt innehåller de inte mjölk, kolla innehållsförteckningen!)
    75 gram laktosfritt smör (se ovan)
    Garnering
    1 msk kakao

Det du måste byta mot laktosfria produkter är markerat med fetstil. Ska det vara mjölkfritt är det samma sak, fast mot mjölkfria produkter.
    If you love me - please don't feed me!
  • LillaMandarin

Oj är det skillnad på att vara mjölkallergiker och laktos??
    Jag vet inte hur känslig hon är, men det är en kvinna på arbetet som är laktos, mer vet jag faktiskt inte.

• hernameispekka
    LillaMandarin skrev 2010-09-01 18:31:31 följande:
    Jag vet inte hur känslig hon är, men det är en kvinna på arbetet som är laktos, mer vet jag faktiskt inte.
    laktos är bara själva mjölksockret i mjölken vilket gör att man kan dricka "riktig" mjölk där mjölksockret (laktosen) tagits bort. Mjölkallergiker är allergiska mot mjölkproteinet vilket gör att de inte kan dricka mjölk utan måste framställa konstgjort av tex soja
  • Em00
    LillaMandarin skrev 2010-09-01 18:31:31 följande:
    Är hon inte jättejättekänslig, så behöver du bara byta ut grädden. Många klarar av margarin/smör och choklad, i alla fall i mindre mängder!
  • cloudberry79
    Em00 skrev 2010-09-01 21:44:29 följande:
    Är hon inte jättejättekänslig, så behöver du bara byta ut grädden. Många klarar av margarin/smör och choklad, i alla fall i mindre mängder!
    Jag klarar margarin med mjölkprodukter i, men inte äkta smör och är inte jättekänslig.  Så, ska man ha äkta smör bör man byta ut det. Mörk choklad ska inte vara något problem alls.
    If you love me - please don't feed me!
  • MBert
    hernameispekka skrev 2010-09-01 18:21:06 följande:
    Det står mjölk, laktos, mjölksocker, mjölksyra eller liknande
    mjölksyra har inte ett dugg med mjölk att göra!!
    Så står det mjölksyra är det inga problem!
Svar på tråden Kan man göra detta laktosfritt...någon som har koll på laktos?