Inlägg från: msmurphy |Visa alla inlägg
  • msmurphy

Ååå, min valp vägrar bli rumsren!

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara problemet.
    Men okej, min lilla tuss är bara 4½ månader. Hon sover nästan alltid hela natten igenom utan att göra ifrån sig, utan väntar tills jag tar ut henne på morgonen. Iofs är hon extremt morgontrött också...
    Det är ju inget konstigt med att det händer olyckor ibland fortfarande, hon är ju inte så stor. Men hon verkar inte förstå att man inte ska kissa och bajsa inne. Hon "säger inte till" när hon behöver gå ut.
    Ibland när jag misstänkt att hon behöver gå ut öppnar jag dörren och erbjuder henne att gå ut, men det nappar hon inte på.
    Jag tar ut henne efter sömn, lek och mat. Och för det mesta prickar hon in att gå då, men just att hon helt ogenerat går och sätter sig inomhus, jag blir galen!
    Ingen som helst utveckling har skett den senaste månaden eller två.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Ååå, min valp vägrar bli rumsren!
  • msmurphy

Min förra valp sa till från tre månaders ålder, och jag trodde det var vanligt. De har ju nån instinkt om att inte göra ifrån sig i grottan eller, typ så. Eh... nåt.

Jag går ut med henne så fort jag misstänker, jag berömmer, jag ignorerar när hon gjort en olycka. Jag gör alla dom där grejerna man "ska"
    Jag tycker bara att det borde ha hänt lite mer vid det här laget. Men det är väl bara att kämpa på och vara tjurigare än hunden som nån sa
    Det är skönt att höra att det är helt normalt, då är det ju en sak. Tack för inputs!

• msmurphy
    Sandriks skrev 2010-09-01 22:44:25 följande:
    Det där är ju lika individuellt som när barn blir blöjfria..
    Olika raser är tillochmed olika lätta att få rumsrena!
    En bekant till mig har två chihuahuer (2 och 4 år) och båda dem går bakom soffan och gör nr 2 kalla och regniga dagar! Haha!
    Och de har haft andra hundar som blivit rumsrena på kort tid - så ex chihuahua verkar ju vara benägen att missa rumsrenheten :)

Att dom inte gör ifrån sig i grottan som du säger brukar ju stämma, men våran kissade i sängen vid tre tillfällen som valp, så allting stämmer inte ALLTID :)

Men du gör nog alldelens rätt - kämpa på!  Solig
    Ja det är väl bara att fortsätta. Min är ju också en chihuahua. Jag tycker det värsta är när hon har kissat nånstans, och så kanske jag inte hittar pölen på jättelänge. Så vidrigt Kräks
    Lortarna är så små, dom torkar och luktar inget Så det gör inte lika mycket.
    Siri skrev 2010-09-01 23:43:28 följande:
    Ignorera de gånger hon gör inne, se däremot till att berömma henne då hon gör sina behov på "rätt plats". Hon är väldigt liten och väldigt ung, ifall du inte gör nån grej av det kommer det att lösa sig . Känner hon att du blir irriterad kommer hon istället att försöka gömma sig bakom soffor osv då hon är nödig.
    Det är precis så jag gör. Nångång ska det väl fastna! Hon heter också Siri förresten Solig
Svar på tråden Ååå, min valp vägrar bli rumsren!