Inlägg från: Sandriks |Visa alla inlägg
  • Sandriks

Ååå, min valp vägrar bli rumsren!

msmurphy skrev 2010-09-01 22:20:53 följande:
    Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara problemet.
    Men okej, min lilla tuss är bara 4½ månader. Hon sover nästan alltid hela natten igenom utan att göra ifrån sig, utan väntar tills jag tar ut henne på morgonen. Iofs är hon extremt morgontrött också...
    Det är ju inget konstigt med att det händer olyckor ibland fortfarande, hon är ju inte så stor. Men hon verkar inte förstå att man inte ska kissa och bajsa inne. Hon "säger inte till" när hon behöver gå ut.
    Ibland när jag misstänkt att hon behöver gå ut öppnar jag dörren och erbjuder henne att gå ut, men det nappar hon inte på.
    Jag tar ut henne efter sömn, lek och mat. Och för det mesta prickar hon in att gå då, men just att hon helt ogenerat går och sätter sig inomhus, jag blir galen!
    Ingen som helst utveckling har skett den senaste månaden eller två.
    Vad ska jag göra?
    Men lilla valpen är ju så liten, nog får du slita ett tag till. Min hane säger fortfarande inte till när han behöver ut, utan man får ta ut han när han börjar droppa kiss och han är 9 mån!

När du misstänker att hon behöver kissa, erbjud inte henne att gå ut utan ta ut henne och vänta tålmodigt tills hon gör ifrån sig och BERÖM!
    precis som du gjorde då hon var 9 veckor!

Min kille hade en period då han vägrade bajsa utomhus, jag stod ute i januari (vi hade 34minus en 2-veckorsperiod just då) mitt i natten i 1,5 timme och väntade på att han skulle bajsa! Och det är tyvärr det enda som hjälper om de små liven tjurar. Man måste vara tjurigare själv :)
  • Sandriks

Och framförallt!

Börja inte med nå sånt skit att trycka hundens nos i kisset eller liknande!
    Då får du bara en skvättig hund i värsta fall..

Positiv förstärkning - överdriv gärna!

• Sandriks
    msmurphy skrev 2010-09-01 22:36:15 följande:
    Min förra valp sa till från tre månaders ålder, och jag trodde det var vanligt. De har ju nån instinkt om att inte göra ifrån sig i grottan eller, typ så. Eh... nåt.

Jag går ut med henne så fort jag misstänker, jag berömmer, jag ignorerar när hon gjort en olycka. Jag gör alla dom där grejerna man "ska"
    Jag tycker bara att det borde ha hänt lite mer vid det här laget. Men det är väl bara att kämpa på och vara tjurigare än hunden som nån sa
    Det är skönt att höra att det är helt normalt, då är det ju en sak. Tack för inputs!
    Det där är ju lika individuellt som när barn blir blöjfria..
    Olika raser är tillochmed olika lätta att få rumsrena!
    En bekant till mig har två chihuahuer (2 och 4 år) och båda dem går bakom soffan och gör nr 2 kalla och regniga dagar! Haha!
    Och de har haft andra hundar som blivit rumsrena på kort tid - så ex chihuahua verkar ju vara benägen att missa rumsrenheten :)

Att dom inte gör ifrån sig i grottan som du säger brukar ju stämma, men våran kissade i sängen vid tre tillfällen som valp, så allting stämmer inte ALLTID :)

Men du gör nog alldelens rätt - kämpa på!  Solig
Svar på tråden Ååå, min valp vägrar bli rumsren!