Inlägg från: 7småtroll |Visa alla inlägg
  • 7småtroll

Choroid plexus-cystor i hjärnan på RUL i v 18

När jag väntade vår minsting blev jag erbjuden kub-test då jag var i den åldern.

Jag fick en förhöjd risk för trisomi 21 (DS) och blev erbjuden fvp som jag tackade nej till. Felet i mitt test var att ena hormonvärdet avvek, bara det ena dock och det i sig innebär ingen förhöjd risk för DS. Men eftersom denna avvikelse också kan bero på ngt annat fel såsom hjärtfel (och vi har hjärtfel i släkten) så blev jag erbjuden organscreening...som jag tackade ja till. Denna gjordes två veckor efter rutin-ul.

Rutin-ul gick ua, inga avvikelser hittades. På organscreeeningen upptäckte man två sådana här cystor; en i hjärnan och en liten intill hjärtat. Blev såklart återigen erbjuden fvp men tackade nej. Jag ville bara veta risken för DS. Bm jag var hos på spec mvc, där kub-test och organscreeningen görs, sa att en sådan här cysta är helt normalt. Men har barnet flera finns en viss förhöjd risk att barnet har ds. Ds-barn har dock oftare runt 8-10 cystor sa hon också.

Jag födde i maj 2009 en helt frisk liten flicka. Inga kromosomavvikelser eller hjärtfel eller annat. Hon är dock ganska aktiv...kan inte hjälpa att jag funderar på om hon kan ha adhd eller liknande. Hon lär sig dock snabbt vilket sonen som man misstänker add på inte gör. Men detta får framtiden utvisa.

Nu är jag gravid igen. Är 9 fulla veckor gången idag enligt sm. Tvekade länge över att göra kub den här gången men har tackat ja. Ska göra blodprovet om 1,5 vecka och en vecka senare ul. Men jag är nog mest spänd på att få veta hur många det är. Flera personer har känslan av att det är två.

Svar på tråden Choroid plexus-cystor i hjärnan på RUL i v 18