Danijella skrev 2011-02-05 09:07:36 följande:
okej, jag tror inte man ska oroa sig för mycket, men det är svårt ... skriv sen hur det gick på måndag , önskar dej all lycka !! :)
Nu är det gjort. Läkaren kollade igenom alla organ och delar på bebisen där de brukar kunna se fler sådana här sk markörer. Allt såg fint ut men cystan fanns fortfarande kvar förstås.
Enligt hans tabeller så var risken att jag som är 32 skulle få ett barn med trisomi 18 om inte cystan skulle funnits där 1 på 7500. Nu när den finns där ökar risken tiofaldigt så alltså 1 på 750. Så för dig skulle jag tro att risken är väldigt väldigt liten.
Jag fick välja om jag ville göra fostervattensprov för att få veta säkert, men vi avböjde det eftersom det finns en viss risk för missfall vid fvp.
Han pratade även om att det kanske fanns en ökad risk för trisomi 21 alltså Downs Syndrom. Men de hade inte funnit något starkt samband mellan cystorna och barn som föds med Down i de studier som gjorts. Men i alla fall om det nu fanns något samband så var risken för mig att få ett barn med DS 1 på 450.
Kommer att tänka på det hela graviditeten men jag är absolut lugnare nu.
Hoppas du känner samma sak efter ditt besök. Skriv hur det gick!!!