Ja har själv gjort ett aktivt val när det gäller det här. Kände själv när jag o barnens pappa separerade att är jag för hård med regler osv så vill inte barnen vara här. Men sen insåg jag själv att får barnen som dom vill kommer jag aldrig kunna ta mig ur gropen jag gräver för mig själv, och i slutändan kommer barnen välja pappan ändå.
Hade en kompis som hade det så nämligen, mamman hade regler, pappan vad slapp och brydde sig typ inte. Min kompis valde ibörjan att bo hos sin pappa eftersom hon kunde göra som hon ville, däremot när det gått något år flyttade hon hem till sin mamma för att hennes regler ändå gav en viss trygghet och ändå visar att föräldern faktikst bryr sig om en.
Nu är detta ett problem med min sambo och hans son istället. Ingen säger ifrån till sonen(varken mamma eller mor och farföräldrar), och inte heller min sambo. Han vågar inte eftersom sonen bara är här varannan helg, och han vill inte vara "dum" mot sonen. Istället blir det då skit här hemma. Sonen får göra som han vill, leka med spegeldörrar, leka med låset till toaletten, ta bort ringklockan från dörren, skrika tidigt på morgonen och väcka alla, istället för att gå normalt så ska han stampa sig fram överallt(tycker synd om grannarna under oss)osv osv osv.
När jag väl tillslut tröttnar och säger ifrån så slutar det antingen med att sonen storbölar(han är ju inte van att bli tillsagd) och får tröst av min sambo, eller så säger jag till min sambo att säga till sin son, och sambon hittar då på ursäkter till varför sonen får hålla på. "han är ju nyfiken", "jag såg inte", "jag tänkte inte på det", "det gör väl inte så mycket" "han skriker ju inte, han viskar ". Och dom få gångerna han ändå säger till sonen ska det vara med en plutti-nutt röst för att sonen inte ska bli ledsen, i stil med "nä men lilla gubben, så kan man ju inte göra" (följt med gos gos gos) Själv kan jag gå i taket för mindre. Bävar inför att ha mina barn här samtidigt som hans son, för precis som någon innan skrev så tänker jag minsann inte förklara varför barnen blir särbehandlade, utan det får min sambo själv förklara. Hade semester ihop och jag hade sagt till döttrarna(när sambon hörde) att dom inte skulle få mer glass, efter 20 min står bonussonen med en glass i handen och mina döttrar undrar varför. Sambon bortförklarar det först med att hans bror köpt glassen, sen att han tyckte att sonen visst kunde få en glass, och sen med att han inte hade hört mig säga till mina döttrar. HELA tiden ursäkter, och jag vet mycket väl att han hörde mig säga till döttrarna.
Själv kan jag inte komma på någon annan förklaring än att bonussonen är grymt bortskämd, men vet inte hur jag ska förklara det mer varför han ska bli så bortskämd och inte dom, det skiljer ju bara 2 år på dom.