• MD77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej!

Jag är en ensamstående 32-åring som försöker få mitt första barn. Eftersom att jag inte hittat någon att få barn med så har jag bestämt mig för att åka till Danmark och inseminera mig. Jag har gjort en misslyckad insemination och ska förhoppningsvis iväg på min andra nästa vecka. Jag får inte egen ÄL såå jag äter Pergo för att få ÄL och på måndag ska jag till gyn igen och göra ett VUL för att se om det blir någon ÄL.
    Det hät är som sagt "bara" mitt andra försök men jag är redan otålig och vill ha barn nu!Glad

Lycka till allihopa!

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    mallanis skrev 2010-09-05 22:38:27 följande:
    Wippan och MD77 Kul att ni har hittat hit och Välkomna!

Wippan-ja när man väl bestämt sig vill man ju att det ska hända på en gång! Vet du när du har äl på gång? Eller sexar ni bara på ordentligt? ;)

MD77- Intressant med insemination! Får man fråga hur det funkar och får man veta något om donatorerna? Det är ju fler och fler som gör insemination i danmark!

Ansi - Hur har det gått har du haft äl? Jag har senare i veckan vi kanske ska ordna en lista så man ser var ni i tråden ligger till i era cykler....?
    Det får man fråga Glad
    Först månste man göra en massa tester innan man har ett joursamtal där man får prata om allt möjligt kring insemination och så frågar de lite om hur man själv tänker kring barn och insemination.
    Innan joursamtalet ska man skicka in en journal som man själv och gynekolog skriver, där det står information om dig. I denna journal kan man även skriva önskemål om donatorn, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg och blodgrupp.
    När man gjort klart allt så är det bara att invänta ÄL och sen ringer man till kliniken och åker ner inom 24h, sen är det klart!
    Jag själv har köpt 4 "portioner" av en och samma donator då jag förhoppningsvis inte behöver använda alla och kan spara till syskon, men jag får se hur det går nästa gång...
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    mallanis skrev 2010-09-06 10:26:01 följande:
    Facinerande och SÅ bra att det finns! Har det varit en lång process tänkte på att du äter pergo?
    Nej, jag bestämde mig i april och startade med alla tester, sen fick jag Primolut för att få igång mensen och sen startade jag med Pergo. Jag har haft samma gyn länge och jag har haft problem med mens och ÄL tidigare så jag behövde inte vänta alls, tur det. Har läst de som fått vänta länge, då hade jag blivit galen!Glad
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    mallanis skrev 2010-09-06 22:57:45 följande:
    MD77- Åh du verkar ha en bra gyn!  Så skönt jag tycker du är tuff som bestämt dig själv. Det måste varit skönt när man väl bestämt sig att sätta fart! När är nästa försök då?
    Ja, hon är riktit bra och hjälpsam. Jag kommer förhoppningsvis få ÄL till helgen eller i början på nästa vecka så då åker jag ner och gör försök nr2 som förhoppningsvis funkar Glad
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    mallanis skrev 2010-09-07 10:11:06 följande:
    Härligt! Får du en laddning då på en dag eller får man lite flera dagar? Har de kollat spermierna så att det det är bara de dugliga de inseminerar?  Ursäkta om jag är för nyfiken, säg till mig om jag frågar för mycket ;) men det är ju intressant juh...

Gris 78- ja då trodde man att man blev på tjocken för "ingenting" visst är det ironiskt då man inte ville så var man livrädd för att bli gravid men nu när man vill....då tar det sig minsann inte =/ ahhhh Japp han får byta jobb eller så får ni försöka att praktisera snabbisar lite överallt =)
    Det är bara att fråga på! Frågar man inte får man inget vetaGlad 
    Jag får en insemination inom 24h efter pos. ÄL-test. Spermierna är tvättade och endast de bästa ges till mig Glad 
    Om man vill ha fler inseminationer i samma cykel så får man betala en hel del extra, känns onödigt men det kanske är bättre jag har ingen aning...
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    mallanis skrev 2010-09-08 15:41:42 följande:
    ahh på så vis! Ja jag förstår att det kanse kostar en extra slant om man vill ha mer än en insemination. Vet du hur mycket sperma du får? Jag har gjort insemination på djur och då fick dom fram att satsen var 80 % ig. Vilket tydligen var bra? Och återigen ursäkta om jag är för nyfiken Skäms
    När du får dina inseminationer får du några råd då? Tex att du ska ligga högt med rumpan och ligga kvar ett tag som man ibland hör om? Du har ju proffs i "sängkammaren" som har goda råd varken jag eller mannen skulle nog inte kunna kalla oss proffs men nyfiken om jag kan göra något MER... För att optimera chanserna om du förstår vad jag menar....
    Vet inte hur mycket jag får, men tillräckligt hoppas jagGlad 
    När jag gjort inseminationen så säger de att man ska ligga kvar ca 30 min, om man vill, för de säger att inom 1h så kommer spermierna in i äggledarna. När jag var där så lade hon även en kudde undder knäna av någon anledning, frågade inte varför. Min kompis som var med tyckte att jag skulle ha den under rumpan istället, så jag lade den där. Men allt detta hjälpte ju inte den gången så jag tror inte att det egentligen har någon betydelse. Min kompis som också gjort insemination reste sig och gick direkt efteråt och hon blev gravid så jag vet inte om man ska tro på allt det där med kuddar och stå på huvudet tipsenGlad 
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77

Jag fyller på, vet inte exakt när jag får ÄL, men jag hoppas att jag har rättGlad

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

Ansi 30: ÄL 5-6 september BIM 21 september
    Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 25-26 sept?
    MD77: ÄL ~12-13 september BIM ~27 september
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77

Här händer det grejer! I morse fick jag pos. på ÄL-testet och det var bara att åka iväg. Eftersom att jag varit där förr så kände jag mig lugn och var ute i god tid, skulle vara där 14.00, kom dit vid 13.30 men det var stängt så jag antog att de hade lunch och att de snart skulle öppna igen. Efter 10 min kommer en dam och säger att de stängt och flyttat. VA!? Jo, de hade flyttat och dit jag nu skulle var jag tvungen att åka metron, så snabbt iväg och förvirrad sprang jag och letatde efter adressen. En snäll farbror visade mig vägen och jag lyckades komma dit 14.05 med andan i halsen! Vilken cirkusGlad Men de var hur lugna som helst där och idag fick jag en jättetrevlig BM som pratade svenska så jag förstod lite mer den här gången och kunde fråga lite också.
    Så nu är det klart och nu är det bara att vänta...som vanligtGlad
    Frågan är bara om man kan bli gravid när man har ÄL så sent som dag 26...kan man det eller blir det en sämre ÄL då?

Uppdaterar:

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

MariaF79 ÄL ~1 september, BIM 15-17 september
    Lillamillan ÄL 5 september BIM 17-19 september
    Ansi 30: ÄL 5-6 september BIM 21 september
    Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 25-26 sept?
    Saftochbulle ÄL 12-14 september, BIM ca 27 september
    MD77: ÄL 17 september BIM 1 oktober
    Rosavit ÄL18- 19 september BIM 5-6 oktober
    ernlia03: ÄL 25-27 september, BIM ~10 oktober
    Fröken Ellen: ÄL ~28 september, BIM ~11 oktober

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    Ansi30 skrev 2010-09-20 12:59:48 följande:
    MD77: Kul att du kom iväg och nu börjar ju en superspännande tid! Håller tummen!
    Ja, nu är det spännande dagar. Bra att du håller tummen! Alla tummar behövsGlad
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77
    Ansi30 skrev 2010-09-21 13:06:34 följande:
    mallanis: Ja nu väntar vi in era plus Och kom ihåg att inte deppa ihop totalt om det inte tar sig denna månad, det betyder ju att ni kan hänga kvar hos oss som nu inväntar oktober Bara en sån sak haha.

I eftermiddag ska jag köra min första bilskolelektion. Har övningskört privat i 4-5 år så köra bil är inget problem. Min agorafobi och panikångest vill ju inte att jag ska lämna huset så det är det som är det kruxiga. Men nu VILL jag ta mitt körkort. Och att ev bli mamma peppar mig totalt till det.Vill slippa vara utan körkort om jag får barn.
    Så nu får jag hålla ihop mig själv och göra det här. Min sambo åker med både till bilskolan och sitter med i bilen under tiden så det känns iaf bra. Men UJ det är är läbbigt för mig.

MD77: När beräknas du kunna ta ett gravtest?

Vet inte riktigt...eftersom att jag är lite av en testnarkoman så kommer det säkert att bli till helgenGlad Sista gången jag inseminerades så hade jag en lutealfas på 10 dagar och om det är samma nu så är BIM den 28/9 vilket i så fall betyder att jag på lördag är på BIM -3. Men om jag nu har en 14 dagars lutealfas den här gången så är inte BIM förrän 1/10. Svårt det här men jag kommer nog att tjuvtesta på lördagGlad
    Hoppas, hoppas, hoppas!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet