Inlägg från: aliceolivia |Visa alla inlägg
  • aliceolivia

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ceke skrev 2010-12-08 19:53:33 följande:

Men tydligen (enligt 2 gynläkare) är det inte ovanligt att det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig efter hormonella preventivmedel
    . VARFÖR får man inte sån info tidigare? DET är min stora fråga och besvikelse. Frågade tom speciellt om det i början av året när jag var hos barnmorska o skulle prata preventivmedel/få nytt recept..

Håller med! Det är ju bara prat om hur "farligt" det kan att missa ta sitt piller en dag. Har till och med fått höra att några timmar för sent kan göra att skyddet försvinner. Men det är aldrig någon som har berättat hur lång tid det tar innan man fungerar normalt igen när man väl slutat med sitt hormonella preventivmedel. Dåligt tycker jag!

Själv slutade jag med mina piller i September. Väntar nu på att mensen ska dyka upp till helgen. Ja eller helst inte dyka upp då. ;)
  • aliceolivia

Jag har också funderat mycket på vad som fick mig att ändra mig helt plötsligt. Har inte alls haft någon större barnlängtan innan utan mest varit rädd för hur det skulle påverka mitt liv i övrigt. Rädd för att bli låst. Det är så många par runt omkring mig som knappt lämnar hemmet sedan de fått barn. Och så vill jag inte att mitt liv ska vara.

För mig handlar det nog mest om att om det inte blir snart så kanske det inte blir alls. Min sambo är lite äldre än vad jag är och han vill inte vara en "för gammal" pappa. Så det satte saken lite på sin spets. Jag vill trots allt få uppleva gravidet och barn själv. Sen när vi väl började prata om det på allvar och jag slutade med p-piller så ville jag såklart att det ska hända direkt. Konstigt det där. Men det är väl kontrollfreaket i mig som spökar. ;)

• aliceolivia

Aldrig i mina vildaste fantasier har jag kunnat föreställa mig att jag skulle sitta här med tårarna rinnande bara för att jag fått mens. Någonting har definitivt förändrats. 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet