Inlägg från: mumwannaB |Visa alla inlägg
  • mumwannaB

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej på er!
    Jag har följt er tråd lite sporadiskt sedan starten. Fyllde 30 i december så jag var ju inte kvalificerad för att vara med från början Flört men nu tänkte jag hoppa på och presentera mig.

Är som sagt 30, sambon 31 och vi har försökt i över 1 ½ år (20 månader). Har testat i princip alla mirakelpiller och metoder som disskuteras här inne på FL. Vi startade vår utredning i maj och var färdiga i slutet av september. Inga fel hittades på någon av oss. Remiss skulle skickas för IVF. I november visar det sig att de förmodligen missade att skicka remissen. Nu är det julstängt så jag vet inte hur det har gått. Tänkte ringa nästa vecka och höra. Skulle inte förvåna mig om vi står kvar på ruta 1 fortfarande. Turen har inte varit på vår sida det senaste året. Det har varit mycket frustration med bebisverkstaden som uppenbarligen inte fungerar plus att vi har påbörjat en husbyggeprocess där bygglovet har krånglat i flera månader.

Nu har jag bestämt mig för att dra lite i tyglarna när det gäller mina förväntningar. Absolut INTE för att jag tror att jag ska bli gravid om jag slutar tänka på det. Men jag tror att jag skulle må lite psykiskt bättre av en inställning där det inte MÅSTE bli plus just exakt nu. (Bara det blir inom en snar framtid Flört). Har gått på akupunktur snart två månader och hon säger att mina utgifter är större än mina inkomster, energimässigt. Så nu är det ordentlig mat, motion och ladda batterierna som gäller.

• mumwannaB
    {#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

Tomte December Tomte
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

27-28 -- ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    3 -- MariaF79  ÄL 23 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Gravid Februari {#emotions_dlg.flower}
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch:BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
  • mumwannaB
    ceke skrev 2011-01-05 10:48:11 följande:
    Välkommen hit till FL:s klart underbaraste tråd Va tufft ni har haft det och gu va besviken jag skulle va på att remissen inte skickats när den skulle. Hur fungerar det med akupunktur? Är det nåt du rekommenderar? jag går ju i akupunkturfunderartankar...

Tack alla underbara för pepp och kramar. De värmde. Idag känns som en bättre dag. Spottingsarna är där de är.. still going strong så att säga... men första dagen de verkligen tittar in är den värsta. Nu har liksom hoppet dalat för denna cykel och jag är helt otroligt beslutsam att leta efter och få hjälp med detta!

Jojjo och Lavendia: Härligt med ÄL i antågande och Lavendia: hoppas ni får en härlig myshelg!

Kram på er allesammans!
    Tack! Jag kan absolut rekommendera akupunktur!! Jag kan ju inte garantera att det leder till graviditet eftersom jag inte lyckats själv ännu Flört men det är så skönt och jag känner mig så glad varje gång jag går därifrån. Jag har oxå haft problem med spottings och har fått kinesiska örter som ska stabilisera cykeln. Innan hade jag spottings upp till en vecka före mens. Då var det mest som bruna eller ljusröda flytningar. Sedan riklig mens en dag och efter det lite mens kanske fyra dagar. Sen jag började med akupunkturen och örterna har jag två dagar då jag blöder lite, en dag rikligt och sedan två dagar lite. Helt klart mycket bättre! Vet inte om de där två första dagarna ska räknas som spotting eller mens. Jag räknar iaf första rikliga dagen som dag1. Fast det innebär ju att jag isf bara har 3 dagar mens nu Obestämd. Jag kanske helt enkelt kan anse att mina spottings är borta...

Summa summarum så skulle jag kunna tänka mig att fortsätta med akupunkturen för alltid bara för att det är så skönt. Jag brukar lägga till lite massage oxå. Min akupunktör är såå duktig på massage. Jag ser det som mina små lyxstunder i vardagen. (Det går ju en hel del pengar)
  • mumwannaB

Uppsara - du behöver nog inte var orolig. Jag tror att det tom kan vara en fördel om spermierna redan är framme i äggledaren när ägget lossnar.

• mumwannaB

Jisses, det blev till att krypa upp i soffan och plöja sida upp och sida ner :)

Vi har varit ett par dagar på spa och haft det så mysigt och ätit underbart gott. Plockade fram min CB-monitor den här månaden och fick ÄL-utslag redan idag på dag 10. Vi gör inte heller något uppehåll för att undvika julbebis. Jag är ju själv född i mitten av december och tycker inte att jag har lidit av det.

ceke - Vad nyfiken man blir! Tänk om det faktiskt är något eller någon där inne....

Nu ska jag ta mig en promenad medans det fortfarande finns lite ljus där ute. Naturliga D-vitaminer.

• mumwannaB

Polarlantis - Gnäll på bara. Det är verkligen typiskt hur allt kan gå snett ibland. Hoppas att du vaknar till en bättre och ljusare dag imorgon  (även om det är dax att gå till jobbet igen Rynkar på näsan). Har du inget billigt test du kan ta? Ibland känns det bättre för stunden iaf att veta med säkerhet. Även om man hade kunnat säga svaret med 99% säkerhet redan innan :)

Ni som tempar - Har ni någon speciell termometer?

• mumwannaB

ceke - åhh, vad synd. Men,men som du säger så vet du nu iaf...

ernlia - hoppas verkligen att allt ska gå bra för dig! Önskar att jag kunde säga att allt kommer bli bra men vi får helt enkelt vänta tillsammans med dig. Håller tummar och tår!

• mumwannaB
    Frk Svår skrev 2011-01-10 11:26:18 följande:

Hur gör ni för att det inte ska slita på förhållandet? Jag är som sagt en bortskämd skitunge och förväntar mig att sambon ska stötta mig psykiskt. Jag vet inte om han förstår hur jobbigt detta är för mig. Jag är av någon anledning helt 100 på att det är något fel hos någon av oss (jag tror ju att felet ligger hos mig) medan han tycker att jag nojar mig. Och det gör jag säkert men jag vill ändå ha lite tröst och stöd. Det ska bli riktigt skönt att få fastställt om det är något fel.

Det är svårt det där med att hitta en bra balans för förhållandet. Vi har snart hållt på i 2 år och tacklar det väldigt olika. Jag vill prata och han vill helst inte tänka så mycket på det, inte älta. Han har mer filosofin att vi försöker tills vi får ivf och mer kan vi inte göra. Jag har varit den drivande när det gäller att söka för utredning osv. men jag har varit väldigt noga med att poängtera att vi går bara vidare så länge han känner sig bekväm med det. Tex spermaprovet var känsligt. Det är ju liksom det som mannen kan bidra med. Han fick ta sin tid tills han kände sig redo.

Jag tycker att vi (än så länge iaf) har stärkt vårat förhållande i den här processen. Vårt framgångsrecept har varit att jag lugnar mig lite och inväntar honom så att vi verkligen har kännt båda två att vi gör detta gemensamt. Hoppas att ni hittar det som funkar och stärker just er.
  • mumwannaB
    Jojjo77 skrev 2011-01-10 19:36:43 följande:
    På vilket sätt kan akupunktur hjälpa?
    Att få kroppen i balans. I kinesisk medicin tror man inte på att bara behandla symtomet, dvs har man ont i armen så tror man inte på att enbart behandla armen. Man utgår från att kroppen genomströmmas av livenergi (Qi) och om kroppen utsätts för en påfrestning, tex stress, olycka, sjukdom, så kan det uppstå blockeringar eller oregelbundenhet i flödet. Genom akupunktur kan man öppna upp flödet. Tex i mitt fall säger akupunktören bla att mina njurar är svaga och att just njurarna är viktiga för att kroppen ska kunna ta emot och ge näring till ett litet liv. Jag får då akupunktur på punkter som stärker flödet till njurarna bla.

Väldigt kort förklaring av den kinesiska läran ;) Hur som helst så är det himla skönt Solig. Jag var på behandling igår och idag vill jag bara sova. Jag blir alltid väldigt sömnig dagen efter.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet