• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Anwen
    L Maria skrev 2012-01-19 20:43:17 följande:
    Ego - var och lämnade sista proverna idag, på måndag ska maken lämna sitt andra spermaprov och sedan ska vi boka tid - runt två månader får vi vänta innan det blir möte, och vid det tillfället ska vi också prata om mf-prover, det ville de inte göra nu. Jag var inne på RMC när jag ändå var i krokarna och där sitter receptionisten - gravid - och säger tyvärr, du får vänta till första mötet (dvs. och inte göra några mf-prover nu), gick där ifrån med tårarna brännande i ögonen. Skulle vidare på ett jobbmöte senare och möts av receptionisten där - gravid. Men va fan, kan folk sluta vara gravida runt mig!
    Men shit vad jobbigt med dessa gravidmagar! Fr.a. vid ett sådant tillfälle :(
  • Kaprifolen
    hoppas på plus skrev 2012-01-19 20:37:10 följande:
    Absolut!! Jag tror inte dom säger nåt om man inte hävdar vårdgarantin själv! Stå på er och jag håller tummarna för att du får plussa snart
    Tack för tummhållning och stort lycka till nu med inseminationen!
    Kaprifolen - åh, förstår din frustration! Jag skulle, i din kläder, definitivt satsa privat, vem orkar hålla på och vänta och vänta bara! Är själv sjukt frustrerad över att det tar tid att komma till för mf-utredning - som tidigare nämnt verkar det ta 6 månader från det att man får kontakt...

Ego - var och lämnade sista proverna idag, på måndag ska maken lämna sitt andra spermaprov och sedan ska vi boka tid - runt två månader får vi vänta innan det blir möte, och vid det tillfället ska vi också prata om mf-prover, det ville de inte göra nu. Jag var inne på RMC när jag ändå var i krokarna och där sitter receptionisten - gravid - och säger tyvärr, du får vänta till första mötet (dvs. och inte göra några mf-prover nu), gick där ifrån med tårarna brännande i ögonen. Skulle vidare på ett jobbmöte senare och möts av receptionisten där - gravid. Men va fan, kan folk sluta vara gravida runt mig!
    Ja, den här väntan och ovissheten gör en tokig. Emellanåt tror jag att jag har kontroll på läget men så brakar allt samman.

Jäkla dag du verkar ha haft , förstår din reaktion. Ibland vill man skicka vissa människor dit pepparn växer....
  • Kaprifolen
    {#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

December
    20 - Lilysweet
    (2:a försöket)
    31- Mtt78
    (försök nr 3, 1:a efter MA i nov)

Januari
    16 - NICU (försök sedan okt -10, MF april+oktober 2011)
    29 - DubbelA äl ca 17 jan, (försök ca 17)
    30 - Kristin10
    (försök nr 5)

Februari
    4 ca - Tea Time
    (försök 12, MF på försök 1 och 8)   
    9 - Jezza80 
    ÄL ca 27/1 (försök nr 14)
    12 - Kiyona (försök 1år+, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 29/1
    14 - Clementine (ca 22:a försöket)
    15 - MariaF79 äl ca 3 feb (försök nr 16, mf i jan, maj och dec -11, utredning påbörjas jan -12)
    20 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6 feb, försök nr 11, tredje m Pergo)

IVF
    Smiley,
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)
    Prodigy79, börjar med korta metoden 17/1. (försökt sedan juli -10)

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid

2012
    PeLeKo: BF 9 jan
    (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012
    (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari
    (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb
    (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari
    (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars
    (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april
    (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april
    (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni
    (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 23 aug
    (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftochbulle  BF 25 aug
    (försök nr 15, 3 mf tidigare)
  • NICU
    Lillysweet - vad tråkigt! Beklagar verkligen! =( Hann du gå länge?

Kaprifolen, förstår att du är skitledsen och frustrerad och arg och förbannad på samma gång. Jag önskar också att "mitt gamla liv" kunde komma tillbaka utan jakt på ÄL och stickor hit och dit =(

Hoppas på plus - jag håller min tumme för dig!

För övrigt spelar tanten mig ett spratt. Imorgon är det dag 32 på cykeln och jag får nästan alltid besök av tanten på dag 26... jag skrev 28 dagar i BIM-listan för förra gången gick det faktiskt 28 eller 29 dagar innan hon dök upp... jag känner mig inte gravid. Och jag vill inte testa... jag är inställd på att mensen kommer att komma när som helst... bara väldigt försenad av någon anledning...
  • Kattflickan

MariaF79: Det är jättejobbigt när gravida finns överallt! De bara översvämmar världen. 

Ett ex till mig väntar sitt andra barn, har gått hur jäkla enkelt som helst för dem. Känns jobbigare på nåt sätt eftersom det är ett ex, vet inte varför. De verkar också bara utgå ifrån att allt ska gå bra, har redan köpt ny barnvagn. 

Jag höll i en liten bebis på 3 veckor idag. Kände mig livrädd för att tappa honom, han var ju så liten och lite lealös i kroppen. Men han var mysig!

Kaprifolen: Ibland bara orkar man inte hålla ihop, då får man bryta ihop.

NICU: Så där tidigt behöver man inte känna sig gravid även om man är det. Vette tusan om jag kände nåt sista gången jag var gravid. Hoppas det blir plus ändå inom ett par dagar. 

Millan

• DubbelAA
    Kaprifolen skrev 2012-01-19 19:43:00 följande:
    Tack, det värmer att få ert stöd är så glad för alla vänner i denna tråden.

Jag började med att boka en tid som var landstingsfinansierad men ska boka om till privat imorgon, så jag vet inte exakt när vi får komma förrän imorgon.

När nu de negativa tankarna rullar så funderar jag även på vad som blir nästa steg om min sista pergokur inte heller funkar. Blir det IVF då? Eller finns risken/chansen (vet inte vad jag tycker) att man får ytterliagre försök m pergo? Ni som gör IVF, hur länge fick ni vänta på att börja behandlingen ef att ni fått besked om att det var IVF som gällde?
    Vi går i Uppsala o där är den vanliga ordningen att man först får pergo, insemination ca 3 st och därefter IVF men det skiljer såklart från fall till fall. Jag hoppade tex över pergon o gick direkt på inemination. En läkare sa att vi skulle göra 2 inseminationer men senast sa läkaren att det blir 3 st innan IVF. Men det är som sagt hur de brukar göra i Uppsala så jag vet inte hur det ser ut i resten av landet.
    Kram
  • DubbelAA
    Lilysweet - beklagar verkligen, ta hand om er!!

Hoppas på plus - lycka till med inseminationen, håller tummarna för att det går vägen direkt för er!!

Kaprifolen - åh, förstår din frustration! Jag skulle, i din kläder, definitivt satsa privat, vem orkar hålla på och vänta och vänta bara! Är själv sjukt frustrerad över att det tar tid att komma till för mf-utredning - som tidigare nämnt verkar det ta 6 månader från det att man får kontakt...

Usch vad drygt! Drygt att det ska dra ut på tiden och drygt att varenda människa ska vara gravida:( Jag kan känna att det vissa dagar går bra att träffa gravida men vissa dagar känns det bara så himla tungt och som ett slag i ansiktet. Hoppas nu att ni får komma på mötet snabbt så ni kan komma igång med era prover så ni får svar! Jag känner iaf att det blir extra stressigt när man fyllt 30+. De månader man får vänta på att träffa läkare gör ju att man blir ännu mer stressad över att tiden går:( Jag håller tummarna för er o hoppas som sagt att de antingen hör av sig så ni får lämna prover tidigare eller att ni får komma på mötet snart!

Stor kram
  • Kaprifolen

Har ni sett meddelandet från FL, tänker ni byta nick? Vet inte ur man ska tänka kring detta....

• NICU
    Kaprifolen skrev 2012-01-20 15:44:31 följande:
    Har ni sett meddelandet från FL, tänker ni byta nick? Vet inte ur man ska tänka kring detta....
    Nä, vadå?
  • Kaprifolen
    NICU skrev 2012-01-20 16:15:39 följande:
    Nä, vadå?
    Jag har fått både mail och blivit inboxad här på FL från FL om att de blev hackade igår kväll och att de rek en att byta lösen samt nick om man inte vill kunna bli ihopkopplad med ev känsliga inlägg man skrivit. Har inte ni andra fått det meddelandet, i så fall är det ju skumt?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet