Jojjo77 skrev 2010-12-10 12:40:02 följande:
Jag känner precis som du, att hjälp tror inte att jag kommer att kunna bli gravid. Jag håller också på och jämför folk, fast man inte ska och tycker att alla verkar bli gravida så snabbt. Man ska väl inte börja oroa sig förrän efter ett år, inte som vi som bara är inne på andra försöket, men jag kan ändå inte låta bli att ha "det kommer inta ta sig" tanken i huvudet. Tur att mannen min är mer positiv, han förstår inte varför jag oroar mig för det. Men lite oro ska man väl också ha med tanke på statistiken i vår ålder...
Jag har också en fundering kring det där med hur snabbt andra blir gravida. Jag tycker många inte vill berätta/prata om hur länge det tagit.
Jag frågade en kompis hur länge de försökte efter de fått sitt barn och fick svaret "försökte och försökte" så tittade hon på sin sambo och sa "försökte vi"? och skrattade.
Hon svarade alltså inte på frågan. Men om man kör utan preventivmedel anser jag att man försöker, även om man inte kör äl tester etc.
Men jag tror att det kan vara lite känsligt, precis som "manligheten" kan sitta i snoppstorlek kan "kvinnligheten" sitta i fertiliteten. Att man känner sig misslyckad om man inte blir gravid direkt. Därför tror jag kanske att det mest är de som blir gravida snabbt som berättar hur lång tid det tagit, och då får man en felaktig bild av att "alla andra blir gravida direkt".