Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Mallanis: vad kul!!!! Du förtjänar det sååå mycket. :)

SannaK: Ja just det, så var det ja. Låter som PCO (har jag). Kanske ska äta pergo? Har man ingen äl får man inte lika mycket mens. Kolla upp!

Ceke: låter spännande :)

Lycka till ni som ännu inte fått mens!!

• Irmeline
    Kattflickan skrev 2010-12-07 19:36:13 följande:
    Hej, jag var ju också så långt gången när vi avbröt graviditeten att alla kände till det och nu märker jag också hur de tittar misstänksamt på mig.  Men jag har gått ner några kg för att jag tränat så mycket (de jag gick upp under grav) så de har inget för att de kollar

Håller helt med dig, nu spelar det ingen roll när på året vi får barn, bara vi får ett barn. Innan så försökte jag planera så att det skulle komma i början av året och vårt barn skulle ha kommit i mars. Nu vill jag bara bli gravid så snart som möjligt igen. Helt seriöst, spelar det verkligen nån roll när på året man är född? Den där läkaren som inte tyckte man skulle skaffa höstbarn var ju ute och cyklade.

Millan 
    Har en kompis som fick avbryta en graviditet halvvägs eftersom barnet var skadat (nästan ingen hjärna) och hon skulle fött i april. Hon blev gravid igen och födde en frisk dotter på julafton och var världens lyckligaste!!
    När man varit med om något sådant är det verkligen inte datumet som spelar roll.
  • Irmeline

MariaF och Inna, hur går det för er? Några tjyvtest?
    Några känningar.

Närmar sig BIM!!! 

• Irmeline
    AMC80 skrev 2010-12-08 08:26:57 följande:
    BIM + 1 idag och neg i morse igen. Inga menskänningar alls so far.

Ni som brukar testa och har testat pos någon gång. Hur funkar det med testlagrets stickor. Man ska ju vänta i fem tio min innan man ska kolla står det. Men ni som får två streck, har ni sett det andra direkt eller dyker det upp först efter fem min? Kontrollstrecket syns ju med en gång.
    När jag testade positivt så syntes det direkt när vätskan passerade. även då jag fick låga utslag precis innan hormonerna gick ur kroppen..
    men om det är väldigt svagt kanske det syns bättre efter ett tag?
  • Irmeline

Hej Tjejer,
    tror inte heller att mensens längd gör något med fertiliteten även om en rikligare blödning kan vara bättre för att slemhinnan "blöds ut ordentligt" och kan byggas upp på nytt. Det sa iallafall en läkare var anledningen till att det kan vara lättare att bli gravid efter mf, man byter liksom ut hela.

Trist att det inte blir några plus! Men som någon sa, det hänger i luften!

Spännande AnnJan att du passerat BIM. Hoppas på ett sent plus!
    Och MariaF, det verkar ju spännande med nidisen :)

Ego: En dålig och en bra nyhet.
    Fick en brun/rosa flytning idag vilket verkar vara mensen som är på G. :(
    Den kommer dock på BIM som är samma BIM som jag skulle haft om mitt mf var mens, så kroppen har förhoppningsvis stabiliserat sig lite. :)

Får snart lägga in mig i januarilistan..

• Irmeline

Millan o Ceke: Jag tror inte man ska göra ÄL test alls på morgonen (inte på morgonurin). Har hört det i en testtråd jag hänger i :) Tror man ska göra det på dan och kvällen.

Maria och AnnJan: Tråkigt med mer mens.. Inna, vi hoppas på dig!

Ernilia: Vilken jobbig resa du verkar ha varit med om. Skönt att det inte var något allvarligt och att du nu är på bättringsvägen och att ni kan försöka snart igen!

LillMillan: Jobbigt besked men kanske skönta att få veta. Vad är skillnaden medan mikroinjektion och vanlig IVF? Har ni fått reda på orsaken, är det ÄL som inte funkar, är äggledarna trånga eller är det simmarna som är för få/simmar för dåligt? Jag skulle nog också gå privat. Ni kan ju stå i landstingskö också som back up om det privata inte fungerar. 

Ego: BIM+1, supernegativt test och inget mer menstecken efter de brunrosa flytningarna igår.. Men tror mensen kommer snart. Kan ju såklart bli lite försenat efter mf så vet ju inte egentligen om det var BIM igår, men eftersom jag hade ÄL-flytningar för två veckor sen så trodde jag det. Om jag nu inte är gravid så skulle det  vara skönt om den kom snart!

Nu blir det att ta till det riktigt tunga artelleriet. Beställt den bok som är som en tegelsten som heter "Taking charge of your fertility" så nu ska jag lära mig allt som går att veta om att göra barn ;)

Tänkte att jag ska ÄL-testa, kolla flytningar och tempa med kurvor samtidigt. Och berätta om allt jag lärt mig för er :) 

• Irmeline
    Kattflickan skrev 2010-12-10 08:29:12 följande:
    Irmelie: Det kanske stämmer för jag har fått starkast utslag på ÄL-stickorna på kvällen. Jag gör så att när jag ser att strecket börjat bli starkare en morgon så kollar jag även på kvällen. Fast egentligen skulle man ju kunna testa bara på kvällen.

Nu har vi gjort vad vi kunnat för att det ska bli bebis den här månaden, bara att invänta BIM.

En pinsam fråga: Nu sexade vi två dar på raken och då märkte jag att andra dagen så var "satsen" lite mindre mängd. Är det så för män att satsen blir mindre om de har sex ofta?

Jag kan tillägga att jag har rätt många vänner som fått försöka ett tag innan de blev gravida, bara fåtal som sagt att det gick typ på första försöket. Så om man slår samman våra erfarenheter så kanske snittet blir 7 månader

Millan 
    Japp, satsen blir mindre, därför en del säger sex varannan dag istället för varje, så man får större sats åt gången.
    Men å andra sidan har jag hört att kvaliteten på de som kommer då är bättre, kanske färrre men bara färska simmare? :)
  • Irmeline
    ceke skrev 2010-12-10 10:27:09 följande:
    Här verkar det kört för denna månad, även om BIM inte är förrän 16:e. har massor med spottings nu, så det är bara att inse att det inte blir nåt detta försök. Bra att jag fick tid hos gyn 22!
    Har läst lite (i min "bli gravid bibel") om spottings och de verkar bero på att det är för lite progesteron mellan ÄL och BIM, som ska hjälpa ägget att fästa (hindrar även ytterligare ÄL och det ämnet i p-piller som förhindrar ÄL och därmed graviditet). Har läst om den del här på FL som blivit gravida efter att de ätit progesteron efter ÄL.

Kanske värt att kolla upp? Du kanske visste detta redan men om inte är det ju något du kan ta upp med BM.

Kram
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2010-12-10 12:40:02 följande:
    Jag känner precis som du, att hjälp tror inte att jag kommer att kunna bli gravid. Jag håller också på och jämför folk, fast man inte ska och tycker att alla verkar bli gravida så snabbt. Man ska väl inte börja oroa sig förrän efter ett år, inte som vi som bara är inne på andra försöket, men jag kan ändå inte låta bli att ha "det kommer inta ta sig" tanken i huvudet. Tur att mannen min är mer positiv, han förstår inte varför jag oroar mig för det. Men lite oro ska man väl också ha med tanke på statistiken i vår ålder...
    Jag har också en fundering kring det där med hur snabbt andra blir gravida. Jag tycker många inte vill berätta/prata om hur länge det tagit.

Jag frågade en kompis hur länge de försökte efter de fått sitt barn och fick svaret "försökte och försökte" så tittade hon på sin sambo och sa "försökte vi"? och skrattade.
    Hon svarade alltså inte på frågan. Men om man kör utan preventivmedel anser jag att man försöker, även om man inte kör äl tester etc.
    Men jag tror att det kan vara lite känsligt, precis som "manligheten" kan sitta i snoppstorlek kan "kvinnligheten" sitta i fertiliteten. Att man känner sig misslyckad om man inte blir gravid direkt. Därför tror jag kanske att det mest är de som blir gravida snabbt som berättar hur lång tid det tagit, och då får man en felaktig bild av att "alla andra blir gravida direkt".

• Irmeline

Inna vilken positiv nyhet!!! Äntligen lite medflyt i tråden. Hoppas på ketchupeffekten! Hur känns det? Overkligt? :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet