Inlägg från: mallanis |Visa alla inlägg
  • mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ceke skrev 2010-11-16 09:34:16 följande:
    Alltjag läst om tempmetoden är att tempen stiger efter att ÄL redan har skett, dvs att det inte är ngn bra metod för att veta när man ska sexa, då man redan missat ÄL om man utgår från det. Inte vet jag, bara vad jag läst...
    Jag både äl testade och tempade...samtidigt  Därför att:  

Äl testet kan ju ge utslag att man har äl fast man inte har det - altså att halten har stigit till den grad att ägget BORDE ha släppt MEN man vet aldrig OM det verkligen släppte.....

Äl-testet kan visa försent att äl har skett.  Så det kan vara exakt samma sak som med tempningen....

Vad jag förstått så är det egentligen temphöjningen som är det enda som verkligen kan visa att ÄL har skett.

Man lär ju sig ganska snabbt också när man beräknar att ha sig äl och att både tempa och äl testa känns som att man kommer så nära sanningen man kan. Jag började tempa för jag började närma mig året med försök till bebis och jag har hört att de som inleder utredning ofta först får tempa ett par månader för att man ska kunna säkerställa under utredningen att man verkligen haft äl!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-16 12:17:29 följande:
    Sant :)

Men jag tänkte att det ena kanske byggde upp slemhinnans vävnad och det andra verkade på det lösflytande slemmet i slidan, och då är det två olika slem.. men jag vet inte.
    Tänkte som du först också. Men man vet ju aldrig..
    Våga vinn! :)
    hiihhi, jag känner igen din beslutsamhet Irmelie! ;) Man blir liksom beslutsam efter mf man har gått och trott och hoppats och så blir man snuvad på konfekten.... hoppas att det tar sig snabbt igen!

You go girl! Du har ju faktiskt redan blivit gravid så teoretiskt sett så borde ju din kropp funka ganska bra ;) visst var det på tredje försöket eller något det tog sig? Med RR har jag hört att cykeln kan bli längre men det är hörsägen jag har inte provat några av preparaten själv.
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Fru KM skrev 2010-11-16 15:43:23 följande:
    Ingen mens här än men enormt ont i magen. Dock ingen vanlig mensvärk men vi får se. Testar imorn bitti om inget hänt innan dess...
    SPÄNNANDE! =)
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Saftmedbulle skrev 2010-11-16 18:05:14 följande:
    P:S vad gäller ÄL är jag stickidioten, till skillnad från mallanis...
    ;) har förbrukat en hel del stickor jag också... hhaha!
    Men när man tycker att man tajmar och sexar i rätt tid månad på månad men det ändå inte blir en bebis. Så blir man ju fundersam och vill veta om man verkligen kan lita på stickorna.... jag som har varit en superpositiv människa har blivit en skeptisker när det gäller barnverkstaden....=)
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Emmafemma- Jag tror att det är bra tänkt! Att man redan har simmare i röret (de kan ju leva ett par dygn) är ju bra så att det är stor chans att de träffar varandra innan innan ägget kommit för långt!

Ni som funderar på "bra" slem eller inte... Jag har inte provat  bisolvon, RR etc men jag har använt Preseed- Ett "glidmedel" som inte ska döda spermierna utan underlätta för dem att simma upp. Man tar bara pro-seeden strax innan man ska sexa jag tyckte att den var bra och jag har använt den när jag blivit gravid de 2 sista gångerna... ett tips om man inte vill mixtra med kroppen men kanske ändå få de positiva effekterna med "lättare" transport för spermierna.. Sen om det funkar? Men har iaf hjälpt till att få det extra nice under tiden i sängkammaren....

http://www.early-pregnancy-tests.com/spermfriendly-preseed.html

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Lite depp här idag.... tycker att mina symptom minskat vilket gör mig livrädd... Vet inte hur jag skulle orka om jag det inte gick vägen den här gången heller...  jajja behövde bara ventilera lite...

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Hej fina tråden!
    Ursäkta mitt dåliga humör men detta med att skaffa barn är verkligen en känslosam berg och dalbana...först oroar man sig för att man ska lycks bli gravid och sen tar annat vid....  Tack för snälla och peppande ord!!!

Hoppas att det bara är mina dåliga erfarenheter som spökar... Ernlia bry dig inte om mina dumheter du har säkert rätt!
    Irmelie- jag är i v 11+2 idag så det kan vara så att "spökveckorna" nu inträffar ... har ett nytt vul inbokat men det är tre veckor bort... du vet ju om någon hur drygt det är att gå och bara vänta!

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Astrogirl- Vilket bra möte ni verkade ha så skönt! Viktigt att man känner förtroende för sin läkare så ni verkar träffat rätt! Det verkar också som att det har tagit fart nu med utredningen bra så man slipper ytterligare väntan! Jag har hört om dem som kommer till utredning och läkaren börjar med att be dem tempa i ett par månader först och sen fortsätter de med spolning och tester därefter!

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Maria- Känner igen dina tankar angående förhållanden och barn. Nu när vi var i Sthm i helgen så var vi och åt lunch på ett ställe det var en liten där som började gallskrika var helt hysterisk och höll på så i säker 10 minuter (ja kanske kortare men det kändes länge) Mannen och jag tittade förskräckta på varandra  Och jag sa till min man : Hmmm är det för sent att ändra sig?  Tror att det är lite andras ungar mina barn - syndromet. Att man orkar så mycket när det är ens egna kött och blod. Men att man också är realistiskt och inser att det kommer inte alltid vara en dans på rosor...kanske speciellt för oss som inte är purunga som är vana vid ha egentid och tid tex att åka iväg på saker och resor!

Men jag tror att det är urviktigt att man inte bara blir mamma utan att man fortsätter att vara fru också. Man läser ju så ofta om förhållanden som knakar när barnen kommer. Att man ändå prioriterar förhållandet, förhållanden kräver jobb (och en del dåligt minne)...

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Gris78-  =) det lutar åt linderösare men har inte "beställt" några ännu. Hade tänkt "bygga klart" (läs reparera en liten lada/vedbod på gården) men nu blir det nog inte av förrän till våren för snön har ju kommit!  hoppas kultingen har det bra och inte åkt på rödsjukan eller något annat tokigt !!

Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet