Inlägg från: Längtan81 |Visa alla inlägg
  • Längtan81

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Grattis till plussen Uppsara och Inna! Glad Hoppas att det är fler som plussar snart!

Ego: Har varit hos gyn idag på första läkarbesöket - träffade en fantastisk läkare! Spermaprovet och alla blodprover var bra - skönt! Ska kolla att det finns passage genom äggledarna i januari. Sedan ska vi göra insemination med min mans spermier under ägglossningsstimulering vid tre tillfällen under våren med start i februari. Hoppas att det ska ta sig innan dess - tre cykler att försöka själva på och sen är vi igång med insemination! Om det inte tar sig under våren får vi göra IVF till hösten. Känns så skönt att vi kommit så här långt för snart SKA det vara vår tur! I övrigt har ÄL passerat och vi inväntar tant röd precis innan jul om vi inte får en härlig julklapp vill säga....Glad 

• Längtan81

Hade också mycket att läsa igenom - ni är så flitiga!

Tänker på dig Uppsara - hoppas att du snart blir gravid igen!
    Ceke - jobbigt med lunginflammation och allergisk reaktion - hoppas att det snart vänder!
    Astrogirl - Va härligt att ni ska försöka med pergo! Vi ska också göra det i februari när utredningen är färdig men då ihop med make-insemination.
    Irmelie - ring till gyn och prata m dom om du har lång och oregelbunden cykel. Ibland säger dom att man måste vänta ett år innan man får prova pergo p.g.a. att många blir gravida ändå men jag vet att några har fått prova tidigare (t.ex. om man har PCOs), så fråga kan man ju alltid göra!

Väntar nu att BIM ska infinna sig precis innan julafton....

• Längtan81

Irmelie - Istället för att säga att ni försökt ett år så skulle jag pratat med dem och sagts om det är. Jag har inte själv PCOs men jag vet såna som har det och fått pergotime det utan att de försökt ett år - kanske 6 mån. Man ska ju alltid tänka på att all behandling innebär risk för biverkningar så jag skulle köra med öppna kort för min egen skull.

Mallanis - Insemination kan man antingen göra med donerade spermier eller mannens. Vid ägglossning (naturlig eller stimulerad med t.ex. pergotime/klomifencitrat) så lämnar mannen ett spermaprov och de piggaste simmarna väljs ut och deponeras inuti livmodern med en tunn plastslang. Har några vänner som går på samma klinik som vi och deras spermier hade för dålig kvalitet så de fick gå till IVF direkt efter utredningen istället för insemination som mellanstation. 

• Längtan81

Astrogirl - Vi har försökt ca ett år och får göra IVF efter knappt två år om det inte tagit sig på den naturliga vägen eller via insemination eftersom de inte hittade ngt fel. Vi har precis samma upplägg som din väninna med inseminationen, hoppas som sagt att man har lika stor tur!

Hur går det för våra BIMare? Nu längtar efter lite plus här i tråden....=)

• Längtan81

Väntar på bim och det känns inte som vi har lycktas denna gång heller...Rynkar på näsan Börjar lessna på att dela in livet i tvåveckors cykler - först mellan mens och äl när man sexar så mkt man hinner och sen mellan äl och bim när man hoppas hoppas....Ursäkta detta ego-deppinlägg men det känns som jag kommer få mens på julafton och kommer sitta med alla mina söta syskonbarn och tycka synd om mig själv...

• Längtan81

Vaknade med ett svagt illamående imorse, en liten glimt av hopp infann sig som endast varade tills jag gick på toa för då hade *pip* tanten kommit....suck! Får försöka bestämma mig för att njuta maximalt av jul och nyår och tänka på att barnverkstan tar vi tag i nästa år =)

Nu har vi ett försök till på oss för egen maskin och sen blir det ägglossningsstimulering och insemination. 
    Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år så får vi hoppas på plusregn nästa år! 

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)

• Längtan81

Va skönt ernlia att allt såg bra ut och att du ceke fått träffa en bra läkare!

• Längtan81

Har inte varit inne på ett tag men jag ser att det har börjat fantastiskt bra i vår tråd =). Stort grattis till alla plus!!!!

Kul initiativ AnnJan - har lagt in mig och nu kanske åtminstone en av oss borde lyckas denna månad...=) Hoppas kan man alltid göra.

Här har äl annars passerat, vi kör varannan dag fast vi brukar fortsätta tills tanten kommer. Innan körde vi på varje dag mellan en och två veckor vid äl men vi blev helt slut och sex var inte att tänka på efter äl-perioden. Gynekologen sa att det räcker varannan dag så vi kör på det månaden runt Skrattande

• Längtan81

Vi jobbar också heltid båda två men på ngt sätt så ju mer vi har sex bara för att vi vill och inte för att producera bebis så ju mer sexsugna blir vi =) Vi har nu hållit på ca ett år och jag skulle vara ett nervvrak om vi körde som vi gjorde i början med varje dag i en till två veckor. Jag är däremot imponerad av er som äl-testar och kör hårt i äl-perioder med varje dag Glad.  

• Längtan81

Ledighet är väldigt bra för sexlivet Skrattande annars kan morgonen ibland funka för oss, vi har flex på våra respektive jobb...

• Längtan81

Tråkigt för er som fått besök....Har ju själv BIM imorgon och här känner jag av lite lätt molvärk i ryggen, dvs. precis som det brukar innan mensvärken blommar ut så att säga....har således inga förhoppningar på plus denna omgång heller...Vi får se.... 

• Längtan81

Kul att många verkar gilla längdskidor - jag ÄLSKAR att åka, har åkt TjejVasan ett par ggr och drömmer om ett Vasalopp...vi får väl se.....

Ego: Här lyser tanten med sin frånvaro, än så länge bara BIM +1. Jag har inte testat, har svårt att se negativa test - blir så otroligt besviken då, väntar hellre på mensen...lite konstigt kanske... Jag har min egen lilla regel - jag köper ett test om jag går över mer än en dag än min längsta cykel, hoppas jag kommer så långt...=)  

• Längtan81

Härligt att slippa spottings ceke!

• Längtan81

MariaF79 - håller med om att våra plus kommer vara så otroligt efterlängtade =)

Ego: Här har det inte kommit ngn mens än, BIM +2 idag. Känner lite illamående men inget annat, dvs. det kan lika gärna vara symtom på antågande mens som på ett litet pyre. Jag har aldrig haft längre cykel än 29 dagar under det senaste året (innan det hade jag inte en susning...=)) och imorgon är jag på 30 dagar sedan senaste mensens första dag. Jag tänkte testa fredag morgon om inte tanten kommit tills dess. Vill ju så gärna vara gravid men vågar inte hoppas på för mycket heller.... 

• Längtan81

Stort grattis fru KM - fantastiskt!

Styrkekramar till alla som känner sig nere p.g.a den vidriga tanten.

Själv är jag på BIM +3, känner mig fortfarande lätt illamående och lite uppsvullen. Har nu köpt hem gravtest iaf men är lite osäker om jag ska testa ikväll eller imorgonbitti. Det står på förpackningen att det ska gå och testa när som helst på dagen om man gått förbi BIM såvida man inte dricker för mycket strax innan. Hur har ni gjort? Är så nervös, efter ha försökt i ett år har man blivit besviken så många ggr, vill inte bli det igen genom att titta på ett minus. Mannen är verkligen på med att testa NU...hur skulle ni gjort?

Har inte funderat på nagellack men väl på hårfärg, har ni hört ngt om det är ok under graviditet?

• Längtan81

Jag vågade testa, mannen min stöttade mig och det var ett tydligt Plus !!!! Det känns som en dröm, helt overkligt. Vi stod en lång stund i hallen, vi kramades och tårar föll ner på våra kinder - ett år har gått sedan vi trodde vi skulle "skaffa" barn. Som ni alla vet har man verkligen slitits mellan hopp och förtvivlan under denna tid. Jag har helt enkelt inte ord....hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen...  

• Längtan81
    Tack alla för alla fina gratulationer! Det känns fortfarande overkligt, för en sekund kan man glömma bort det och börjar funder över ÄL och Bim och kommer sen på att det finns ett litet pyre i magen =). Det jag känner av är att jag mår illa nästan hela tiden, helt tappat aptiten och att jag är lite öm i magen. Det är jobbigt att må illa men jag blir lite glad varje gång jag känner att det kommer en illamåendevåg - konstig man är men man har ju längtat så =)
    Det var ngn som frågade om vi kört med ngt speciellt - vår taktik efter några frustrerande månader i början var att inte ha några stickor hemma alls och att älska varannan dag....det funkade för oss iaf =)
    Tack för tipset om fortsättningstråden...

Önskar er alla lycka till...2011 är vårt år som ngn sa!

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)
    Uppdaterar lite

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 --- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL ~23 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
  • Längtan81

Känner mig jätteorolig - var på massage idag vilket var inplanerat sedan länge och när jag kom hem läser jag på nätet att många inte masserar gravida innan v.12 p.g.a missfallsrisken - de vill inte bli anklagade för ett ev. missfall ......nu känns det inte roligt....=(

• Längtan81

Tack för lite lugnande ord, man blir ju så nojig =)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet