• Anwen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Intressant ang. sköldkörteln! Jag fick ju bara veta att mina prover såg normala ut, inte vilka värden det faktiskt var. Jag kanske skulle ringa och fråga? Fr.a. som att det verkar som att flera ställen/personer går ut med felaktig information :S.

• Anwen
    Tea Time: Ja, kan förstå att det fortfarande är svårt för dig att låta bli, du är ju "bara" inne på 11e försöket och har dessutom fått plus ett par gånger. Jag har ALDRIG fått ett plus, och har man då kommit över typ 15 försök och alla signaler varit falska och alla tester toknegativa så lessnar man till slut ;). Men det tog lång tid för mig att komma dit också. Förstår även dig DubbelA i detta, ni hade ju faktiskt fått hjälp nu, då borde chanserna ökat, och isf hade nog jag också trillat dit ;). Som nu risken också är att jag gör denna gång till trots :S.

Får se om jag vågar testa på julafton, om jag gör det före firandet så kan det ju vara superkul med ett plus, men förödande med ett minus när man sen ska träffa lyckliga familjen :S, isf kanske bättre att inte veta och testa när man kommer hem på kvällen? Nåväl, försöker hantera min stress och bl.a. bör jag då minska på "förväntansstressen", antar detta passar in där , så ska genast sluta oroa mig för jul! Kanske inte blir så illa trots allt .
  • Anwen
    L Maria skrev 2011-12-11 14:22:47 följande:
    Clementine - hur var det - har ni blivit utredda...?
    Tja, i september var vi in på gyn, gjordes VUL + blodprov på mig (de nämnde bara sköldkörteln då) och spermaprov på sambon. Allt såg normalt ut. Men vad jag förstår har de inte kollat hormonnivåer etc? och har ju läst om många andra som även fått kontraströntgen (tror jag det var) och spolat äggledare... nåt sånt har inte ens nämnts till oss, det kanske bara är i vissa fall man gör det? Deras besked var att vi bör ha goda chanser att bli gravida inom ytterligare ett år, om inte får vi återkomma för att börja med IVF. Inga andra steg däremellan liksom?
  • Anwen
    tm78 skrev 2011-12-11 20:58:09 följande:
    Nu har jag läst lite bakåt i tråden, och det pratas mycket om TSH-värde och sköldkörteln... Är det något alla bör kolla? Är det vanligt att ha problem med sköldkörteln?

Imorgon tänkte jag börja med ÄL-tester för första gången. Tror att jag har ÄL nästa helg, men det blir första efter MA så jag vet inte hur kroppen är nu för tiden. Hoppas dock att det inte är några förändringar - som till exempel längre cykel... Obestämd
    Har ingen aning om hur vanligt det är med problem med sköldkörteln, men det är en av de grejer som kollas vid utredning när man försökt i över ett år. I övrigt tror jag det också kollas om man har symtom på över- eller underfunktion utan att det handlar om fertilitet. Någon annan har säkert bättre svar.

Håller tummarna för att cykeln fungerar som den ska!

Prodigy79 - tråkigt med tant röd igen , vi har försökt lika länge. Hade de hittat nån anledning hos er vid utredning? Ser att ni är på väg mot IVF, hur långt har ni kommit med det?
  • Anwen
    Grattis till Ceke! Nalle

MariaF79 - känner igen det där... Sambon hänger mest på, medan jag testar, äter kosttillskott, tar kontakt med vården, undersökningar, går och oroar mig, tänker och funderar en massa, läser på om fertilitet, håller koll på ÄL och BIM, blir ledsen, känner avundsjuka på andra som lyckats, kollar på barnvagnar, leksaker, kläder, kostnader osv. Snedfördelat redan från start! :P
    Men samtidigt är det lite bra att han är den som håller sig positiv också, som kan bära upp mig när jag faller samman... Sen var det också han som först nämnde adoption som ett alternativ om det inte skulle gå vägen för oss.
  • Anwen

Förresten behöver jag inte oroa mig för julen längre heller, vi bryter traditionen och firar på annat håll!

• Anwen

Saftochbulle: Grattis!

Idag har varit lite av en nedåt-dag... handlat julklappar åt andras barn, buäää! Varit nära gråt flera gånger, fr.a. när det dessutom sjöngs julsånger i köpcentret. Lite extra känslig idag tror jag. Inga symtom egentligen, bara lite molande i magen/livmodern. Får se hur det är imorgon, brukar få huvudvärk tre kvällar inför mens, vilket borde börja imorgon (fick det dock inte förra månaden). Ska nog undvika allt annat som kan ge mig huvudvärk under morgondagen, så man utesluter andra anledningar :P, eller tvärtom, så man har nåt att skylla på och kan få hoppas nån dag till.

• Anwen

Vet inte hur det har gått... Haft lite mindre molande igår och idag (dock känt en del), lite rosa flytningar, även lite brunt/gammalt... Huvudvärken kan jag inte säga nåt om då jag sovit dåligt (svårt att somna, störande katter, och behövt gå på toa kring 4 vilket jag inte brukar), + ätit lite för mycket socker (kan då få huvudvärk). Är så nervös och har sån ångest över att mensen kommer snart!! Men nu ska jag sova, välbehövligt! Får se vad de kommande dagarna har att bjuda på. För trött för att orka kommentera så mycket annat i tråden just nu, mer än Grattis till de som plussat och andra positiva besked, och pepp och tröst till er som fått påhälsning av  tanten etc. Sova! Zzzzz

• Anwen

Fick provsvar från läkarundersökningen i morse, alla värden var bra! Frågade om TSH, det låg på 1.8! :) Så det är då inte heller nån förklaring till vår barnlöshet :S. Tror för övrigt att mensen är på väg...
    Haha, spåkulan på Facebook gav mig "Köp hem choklad för du kommer att få en del besök inom den närmaste tiden." - säkert tanten som kommer och jag behöver dränka mina sorger i choklad :P och rabarberpaj...

God Jul till er alla som lämnar FL för några dagar eller mer. Jag skriver nog ikväll också om mensen kommit igång eller ej, men sen ska vi bort så återkommer nog på söndag om jag har nåt att komma med. Kram och lyckönskningar!

• Anwen

Blir tyvärr till att dränka mina sorger i rabarberpaj och choklad :(, tanten har smygit omkring hela dagen men nu är hon här. Fan också!

{#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS 

December
    20 - Lilysweet (2:a försöket) 
    31- DubbelA (försök ca 16) 
    31- Mtt78 (försök nr 3, 1:a efter MA i nov)

Januari 
    5 - Kristin10 (försök nr 4)
    5-9 - Tea Time (försök 11, MF på försök 1 och 8) 
    11 ca - Prodigy79 (försökt sedan juli -10, planerar IVF efter nyår)
    13 - Jezza80 (försök nr 13) ÄL ca 31/12
    14 - Kiyona (försök 12, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 31/12
    16 - MariaF79 äl ca 5 jan (försök nr 15, mf i jan, maj och dec -11, mf-utredning ska påbörjas i jan -12)
    16 - NICU (försök sedan okt -10, MF april+oktober 2011)
    17 - Clementine (ca 21:a försöket)
    23 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6-7 jan, försök nr 10, andra m Pergo)

IVF

Smiley, börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009) 

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011 
    Simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år) 
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime) 
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet) 
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök 
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli (försök nr 15,1:a efter mf) 
    Jojjo 55: BF 6 aug (försökt i ca 1 år, 1:a försöket med IVF/ICSI)
    Marsflickan BF 23 aug (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftochbulle  BF 25 aug (försök nr 15, 3 mf tidigare)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet