Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ceke skrev 2010-12-20 21:49:12 följande:
    Är det fler än jag som sitter o googlar på allt som kan gå fel i fertilitetssystemet? Alltså... Det är antagligen en helt dumaktig rädsla som inte har nåt fog.. men jag.. jaa... jag är helt inställd på att få höra att vi inte kan få barn på eget bevåg.. Vet inte riktigt hur jag ska bli kvitt denna känsla!
    Lätt! Jag googlar alldeles för ofta på fertilitetsproblem. Idag t.ex har jag googlat på ph-värdet i slidan, att det kan skapa en dålig miljö för spermierna så att de dör kvickt. Hittar nya problem att googla på allt som oftast. Jag känner lite samma som du. Har i flera år känt och tänkt att jag nog inte kan få barn. Antagligen bottnar det bara i rädsla, men jag kände ju så redan innan jag ville ha barn. Hoppas det inte är att man känner på sig hur det ligger till för att kroppen vet hur den fungerar... Ibland skulle man bara vilja tjuvkika på nästa blad och se om det stämmer som man inbillar sig.. för i så fall kan man ju lägga av med att lägga så mycket tid på att grubbla och googla, och istället leva livet eller ge sig på utredning.
  • ifyouweremine

Ernlia03 - oj får du in ett finger? Jag når med nöd och näppe upp till (vad jag tror är) livmodertappen. Den är ibland mjuk o ibland hårdare men har aldrig lyckats känna nån form av ingång.. Tänk om den inte har nån ingång? Sen känns det som den sitter mer åt vänster än mitten, så ska det väl inte va? Har dålig koll på livmodertappar..

Verkar bra den där bibeln.. Står det nåt om alkohol i den? Tycker det är så svårt att veta vad man ska tro på. Mellan äl o bim ska det väl va ofarligt för fostret men kan försämra möjligheten att ägget fäster, som jag förstått. På de flesta seriösa ställen står typ "Vi vet inte hur det påverkar så par som försöker bör helt avstå". Tycker det låter som de garderar sig.. och hur svårt kan det va att göra lite studier o få lite svar? Det görs ju studier på allt annat..

• ifyouweremine

Ernlia - Du skriver intressanta saker så gör inget att det är långt. Ja det är sjukt vad mkt som måste gå rätt om det ska bli bebis.. moderkaka t.ex.. (är inte det ett väldigt fult ord förresten?) Men det låter ju jättebra att du verkar ha haft ÄL. Då blir du nog gravid igen snart :)

Gris - Jag är med i symtomlösheten, känner nemas här. Men jag är nog bim-9 antar jag eftersom ÄL kom senare. Eg skulle jag varit bim-4.. Blir längre väntan nu.. Hade du bim på julafton?
    Och ang. googlandet så är jag en sån som alltid får sån kunskapstörst om nya saker jag tar mig för o vill veta allt. Håller med om att det är bättre att inte veta ibland dock! Men det är lite sent nu ;)

• ifyouweremine

Gris - Finns en app till iPhone som heter Period Tracker. Den är diskret o funkar bra för mig. Har lagt ikonen några sidor bort bland apparna oxå så det inte är det första man ser.

Ceke - Det är väl inte för sent än att byta tillbaka. Vad var det som gjorde att du bytte till socionom?

Millan - Låter ju väldigt spännande! Jag håller tummen! Det känns på nåt sätt mest rättvist att ni som redan varit gravida får bli det igen och särskilt när det gick så långt som för dig.

• ifyouweremine

Snart julafton nu.. Blir det en lugn jul för er? För oss blir det lite åkande men inga långa sträckor. Mestadels lugn och julefrid. Berättade för mina föräldrar idag att en nära vän ska ha barn (alltså en de också känner). Börjar kännas lite sorgligt att bara berätta om mina vänner, tror mina föräldrar hoppas på att det ska bli dags för mig snart också. Men det får ta den tid det tar helt enkelt.

Jag har de senaste dagarna inbillat mig lite ömma bröstvårtor. Men tror bara att det är att det är kallt så de är styva mycket. Dessutom har jag bestämt mig för att ignorera alla symtom denna månad (vilket jag uppenbarligen misslyckas med). Känns inte som det blev nåt denna gång heller...

Kram på er allihop och god jul!

• ifyouweremine
    ceke - Wow vilken kreativ julklapp! Den var väldigt klurig, kan inte komma på. :)

Gris - Låter ju väldigt spännande. Fortfarande varken mens eller bruna flytningar? Bim idag ju! Håller tummen..

Millan - Vad synd! Vi hoppas på nästa gång. Om det skulle vara ett väldigt tidigt missfall, skulle du vilja veta det då eller ej? Jag har funderat på det själv. Det som är bra är ju att man i alla fall vet att man kan bli gravid, men samtidigt är det ju tungt att veta att man fått missfall. Så nära men ändå så långt bort liksom. Och i ditt fall vet du ju redan att du kan bli gravid också.

Jag undrar när min bim är. Jämför man med tidigare månader så ska den vara imorgon, men ägglossningen var ju 5-6 dagar sen så det borde bli på nyår istället. Jobbiga dagar emellan nu, om mensen inte kommer och man inte vet om det beror på att bim inte varit ännu eller nåt annat. Men jag känner i alla fall inte minsta symtom.. absolut ingenting.. så är rätt säker på att det inte blev nåt den här gången heller tyvärr.

Jag har förresten roat mig med att ta reda på vilket första symtom som är vanligast bland FL-besökare som blivit gravida. Vinnare är.. *trumvirvel*.. ömma bröst! Men det är väldigt varierande och folk får verkligen alla möjliga konstiga symtom. Och så mycket som 9% anger utebliven mens som första symtom, dvs de märkte inget före bim. Här är länken om ni vill se:

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56289102.html
  • ifyouweremine
    ernlia03 - Har du testat många gånger sen missfallet eller testade du nu första gången på ett tag? Tycker det låter som ganska lång tid för positivt efter att allt kommit ut. Vet inte hur det brukar funka men.. Sen hade du väl äl-flytningar för ett tag sen har jag för mig.. Va jobbigt att inte veta om plusset beror på den gamla eller en ny graviditet!

Millan75 - Det är helt sjukt vad man kan tycka sig känna. Jag blev irriterad på mig själv efter de två första månaderna, att jag hade lyckats inbilla mig så många symtom - jag, som är en sån realist i vanliga fall. Bestämde mig för att inte bry mig om symtom månaden därpå, men då fick jag helt plötsligt massor av finnar på ryggen, vilket jag aldrig haft förut. Och det kunde jag ju knappast ha inbillat mig. Men så kom mensen ändå. Så numera tror jag att min kropp har skumma saker för sig pga att den återställer sig efter hormonspiralen. Kanske är det samma sak för dig, fast efter graviditeten. Det i kombination med att man känner efter väldigt mycket när man hoppas på att bli gravid.

MariaF79 - Du kanske inte har haft äl ännu? Nån månad när jag tempade fick jag en liten höjning först, och sen den riktiga höjningen.. Den här månaden fick jag äl-flytningar och andra äl-känningar men inget positivt på äl-stickan. 5 dagar senare kom äl-flytningarna igen och då blev det positivt på äl-stickan. Så det verkar som det kan komma äl-flytningar utan äl.. Kanske du får en tempökning igen i dagarna? Håll utkik, tycker jag.
  • ifyouweremine

Jag tar och flyttar fram min bim några dagar eftersom min ÄL var försenad. Känns som mensen kan komma vilken dag som helst nu dock. Mina bröst har börjat ömma lite och särskilt bröstvårtorna, på ett sätt som jag tycker mig känna igen från någon tidigare månad före mens. Och så sticker det lite smått nere i blygdläpparna och så har jag också för mig att jag brukar ha nån dag före mens. Så vi får väl se när tanten dyker upp! Jag hoppas i alla fall att det blir före nyårsafton, om hon ändå ska komma. Vore så typiskt att inleda 2011 med att tanten kom och man dessutom missat nyårsskumpan..

BIM

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    29 -- Essalady ÄL 16 dec (försök nr 5)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    3-4 -- MariaF79  ÄL 23 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    20-- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)

• ifyouweremine
    ceke - Vad var lösningen på anagramet? Jag blev nyfiken. :) Själv fick jag bl.a ett väldigt fint vin av maken, vilket var lite förvånande eftersom han som sagt har verkat lite sur tidigare när jag velat dricka vin (eftersom det ev. försämrar fertiliteten). Vinet vinner i och för sig på att lagras..

ceke igen - Jag kommer garanterat inte våga tempa om jag blir gravid. Kommer vara nojig nog ändå känns det som.

Millan75 - På vilket försök blev du gravid första gången? Tänkte om det gick snabbt så kanske du inte hann studera variationen mellan cyklerna så noga. Snacka om att man fått järnkoll på sin kropp sen man började försöka. Man vet om livmodertappen sitter högt eller lågt, vilken sorts flytning man har, om tempen har höjt osv. Att jag skulle ha sån koll hade jag ALDRIG trott om mig själv om nån frågat för ett år sen.

Millan75 igen - Angående testlagret och CB så tror jag bara att man betalar lite extra för märket med CB.. Testlagrets stickor verkar funka lika bra. Sen de digitala hjälper väl till att tolka åt en också eftersom det står "gravid".

Hur går det för de här dagarnas bimmare? Polarlantis, Astrogirl, emmafemma m.fl.. Och hur går det för dig Gris, har det kommit nån tant än?
  • ifyouweremine

Polarlantis - spännande!! Låter ju väldigt lovande. Hoppas det blir plus.

Sanna - Jag har bim precis dagarna före nyår så antagligen har jag fått mens och i så fall är drickaproblemet löst. Om mensen inte kommer blir det klurigare, oavsett vad ett test säger.. I så fall kommer jag nog dricka alkoholfritt och hoppas att ingen märker.

Jojjo - Smart ursäkt! Den kan ju utan problem fortsätta januari ut om man mot förmodan skulle va gravid...

Gris - hur har det gått idag? Mensen kommit? Hoppas inte!

Ego - jag har haft rätt mkt menskänningar sen i förrgår. Kanske inte kommer dröja till den 29:e trots allt, känns som den kommer idag.. Förbannat i så fall. Hade verkligen velat få till det nu..

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet