Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Glömde ju att skicka en kram till Millan! Blir plus nästa gång!

EGO: Jag mår lite bättre, men känner mig inte alls på topp, känner mig mest frustrerad och lite nedstämd. Har mycket på jobbet som tar enerig, men jag tror att det är det här med att försöka bli med barn som gör att allt känns tungt. Trodde aldrig att jag skulle bli så här, hade lovat mig själv att inte bli knäpp av det som alla andra... Mannen frågade igår om det finns något han kan göra för att jag ska må bättre, ja gör mig gravid tänkte jag för mig själv, ville inte säga det till honom, kanske kan såra vilket inte alls är meningen. Han försöker ju tappert, med att just göra mig gravid, Just nu känns det som om det är det enda som skulle göra att allt skulle kännas bättre.

Jag försöker tänka på att en massa kul är på gång framöver och nu tänker jag inte bry mig om att avhålla mig helt från alkohol. Jag orkar inte specialdesigna mitt liv eller hålla det på paus, det här verkar ju kunna ta ett tag. Jag ska leva på som vanligt och sexa loss som en maniac när det är dags för det

Har varit i kontakt med infertilitetskliniken, skickade ett mail i tisdags och fick svar igår och ska ringa dem nu på fm, snabba bud, det känns bra.

Stor kram till er alla, kämpa på, lycka till och ha en underbar dag! Ni är suveräna!

Pssst... Annvian, hoppas att du tittar in då och då

• Jojjo77
    annvian skrev 2011-01-20 09:35:48 följande:
    Hej Jojjo55

Försökte läsa i dina inlägg om du ska börja göra utredning? Hur länge har ni försökt?

Jag har full koll på ÄL och mens, klar ren cykel, sex under "rätta" dagar osv men ändå händer inget. Så man börjar undra lite... Trodde inte man fick göra undersökning innan ett år, kan man?
    Vi har inte skyddat oss på över ett år, men försökt aktivt i tre månader. Precis som du har jag full koll, men inget händer. Jag mailade och frågade hur man ska göra när man försökt ett tag (skrev inga detaljer) och så skrev jag ner vår ålder. Svaret jag fick var att hon ville ha en telefonkontakt innan hon skickar hem papper till oss som ska fyllas i och tala om hur en utredning påbörjas. Vad jag förstår så är det inte nödvändigtvis så att man måste vänta i ett år när man passerat 30. Har man inga barn sen tidigare, så är de ganska snabb på att göra en första koll. Jag återkommer med mer när jag pratat med barnmorskan.

Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni?
  • Jojjo77
    Zalia skrev 2011-01-20 10:07:58 följande:
    Grattis Fru KM! Va kul!!

Jag måste skriva av mig lite, varning för gnäll. Är rätt säker på att tanten är på väg och känner mig rätt nere och ledsen. Fick en liten blödning när jag var uppe på toa inatt och nu känns mensvärken mera så det är nog på gång. Men om den kommer innan helgen är den tidig andra månaden i rad, och kommer den idag blir denna cykel bara 21 dagar, känns ju inte så himla kul om den fortsätter bli kortare för varje månad. Men brukar inte heller få några småblödningar flera dagar innan så det är nog för mycket att hoppas att den håller sig borta i några dagar till. Blir så sur om det ska börja strula nu!!! Vill bara gå och gömma mig i sängen idag... Var beredd innan vi började försöka på att det kanske skulle ta tid, men inte trodde jag att det skulle kännas så här jobbigt redan. Är verligen inte bra på att vänta, och är nog rätt pessimistikt lagd. Som tur är har jag iaf lite annat att tänka på eftersom vi ska flytta snart, annars hade jag nog blivit tokig.
    Kram till dig, förstår precis hur du känner och menar. Håller med Polarlantis, det här ÄR jobbigt.
    Hjärta
  • Jojjo77

annvian - nu har jag pratat med bm på fertilitetsenheten. Hon ställde lite frågor om vår hälsa i stort, ålder, hur länge vi försökt mm och nu kommer hälsodeklarationer att skickas hem till oss, dessa ska sen skickas tillbaka till dem. Sen gäller vårdgarantin. Det kommer att ta 2-3 månader innan vi bli kallade till ett första möte med läkare. Det var alltså inget som ifrågasattes kring hur länge vi försökt.

Jag fick ett jättebra bemötande och känner att det var helt rätt att jag kontaktade dem redan nu, då det ju ändå kommer att ta ett tag innan man får komma dit. Har man inte blivit gravid innan sommaren så vet man i alla fall att man kommer att bli utredd och förhoppningsvis få hjälp. Känns lite lättare i hjärtat nu

Nu ska jag sluta att spamma tråden för idag

• Jojjo77

Helt krasst är ju hårfärg överlag inte bra på något sätt, varken för hår eller hud, men används ju ändå. Vissa menar att man inte ska färga håret under graviditet, eller annars heller för den delen, men oftast är ju det kopplat till om man har en dålig hårkvalité och att håret inte mår bra av en kemisk behandling.

Tror att det är som det mesta, mår  man bra och tycker att håret är i god kondition, färga håret, känner man det motsatta, låt bli. Håret påverkas ju väldigt av hormoner och håret kan skifta väldigt under en graviditet och under amning, de flesta upplever håret som jättebra under graviditeten men som sämre under amning. Men vad jag vet finns ingen forskning på att det skulle vara farligt för barnet att mamman färgar håret under graviditeten, de flesta avstår inte från det p g a en graviditet. Har man däremot jobbat som frisör under många år och andats in alla ångor, finns det forskning som visar att frisörer, i större utsträckning än andra yrkesgrupper, kan ha svårare att bli gravida...Hur vet jag detta? En frisör i familjen

Nagellack har jag ingen aning om, men jag skulle inte sluta måla naglarna om jag blev gravid. Jag andas ju in avgaser hela dagarna så fort jag går utanför dörren. Var ska man dra gränsen? Man måste ju få leva.

• Jojjo77

Längtan - underbart! Stort grattis till er båda

Maria - lycka till med munnen, du får trösta dig med att det läker fort i just munnen.

Polarlantis - en nidis kan väl se ut hur som helst tror jag. Hoppas!

Pingla - Ja vad svarar man?!? Vaddå varför??? Idiot säger jag bara. Jag hörde en diskussion på radio igår om att ha barn eller inte, de som har barn pratar om att "skaffa" barn, de som inte har barn säger "få" barn. Intressanta benämningar tycker jag. Hund skaffar man när man känner att man vill ha en hund, barn får man som en gåva när barnet känner för att komma. Kör hårt på öl eller vin, eller varför inte både och för att fira att det är fredag, det ska jag göra.

EGO: Blodet forsar, så nån bebbe är det inte här inte. Jag känner mig lättare i sinnet när jag nu bestämt mig för att fortsätta att ha ett liv trots att vi försöker få barn, samt att samtalet med fertilitetsenheten gör att allt känns lättare. Tänk om man sitter där om fem år, fortfarande utan barn och bara har snöat in sig på det, då tror jag att jag blir en bitter tant och det vill jag inte bli. Mitt liv blir bra oavsett barn eller inte, vi fortsätter att sexa och så får vi se va framtiden bär med sig.

Ha en underbar helg alla!

• Jojjo77

Här smuttas på rödvin i soffan med mannen och snart är det filmdags Det rä vinet som gör det värt att vara ogravid Skål och trevlig helg till alla, ogravida som gravida

• Jojjo77

Millan - tråkigt m tanten, men på det 4 ska det ske, håller med

Pingla - då är vi igång samtidigt med att utredas, lite spännande kan jag tycka, samtidgt som vi hoppas att det tar sig innan så vi slipper.

Blev någon film på TV1000 igår, kommer inte ihåg vad den hette, så så bra var den Men vinet satt som en smäck!

Ceke - känner igen mig i det du jobbar med, är ju gymnasielärare och ibland blir man mörkrädd när man hör dem prata om sex, könssjukdomar osv...

Jag har varit livrädd för att bli gravid ända fram till nu, lite komiskt, med tanke på att det inte var så lätt...

Ikväll blir det god mat med familjen och kanske att glas vin till, plus godis, det måste jag ha idag känner jag!

• Jojjo77

Vi börjar sexa varannan dag fr o m 6-7 dagar innan ÄL, timar in samma dag som stickan visar utslag och så brukar vi köra på dagen efter också för säkerhetsskull. Jag har testat på sticka dag 12 (efter mens) bara för att bekräfta att det är utslag och det har stämt. Så det blir ju lite slit en dryg vecka med varannan dag och ibland ett par dagar efter varandra, beroende på när stickan ger utslag. Funkar? Inte än i alla fall... Men ska den som ger sig!

• Jojjo77

Stort grattis Daniela!

Här har det skickats in häslokontrollsblanketter til infertilitetsenheten, så nur är det bara att vänta på att få komma dit...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet