Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ernlia03 skrev 2010-10-08 11:42:07 följande:
    Inga som helst andra symptym tyvärr. Hade kramper i magen i onsdags och torsdags, men det tror jag nog bara var tarmarna som spökade. Känner inte lika mycket idag. Brösten är tunga, precis om de brukar bli 2-3 dagar före mens, dvs nu... Så nej, förutom den där mellanblödningen är allt som det brukar före mens.

Att man är så dum att man börjar räkna framåt direkt man börjar hoppas lite. Kollade att 12 veckor borde ha gått några dagar innan julafton och hade stora förhoppningar om att kunna ge en glad julklapp till mor- och farföräldrar. Känns som man blir mer besviken (hur nu det är möjligt) när man bygger upp sådana förväntningar. Men ändå kan man inte låta bli!
    Ok, mycket tyder kanske på mens men jag fortsätter tycka den lilla mellanblödningen är misstänkt. ;) Jag trodde fram tills igår att man garanterat inte är gravid om man inte känner några symtom veckan innan bim. Men tydligen är utebliven mens det första graviditetstecknet för en majoritet av alla kvinnor! (Då är antagligen alla kvinnor som inte förväntar sig bli med barn medräknade, dvs de som inte går och känner efter, som vi.)

Jag känner igen det där. Nu har jag själv ju inte försökt i mer än 2 mån, men däremot har jag en nära vän som jag pratat mycket med under tiden de försökte. Hon planerade hela tiden sitt liv efter den kommande graviditeten. "Bröllop i juli, men oj då kanske jag ligger på förlossningen", "resa i januari, det kanske inte går om jag är gravid då", "om tre månader fyller min bror år - då kan jag berätta att jag är gravid". Hon höll på i 18 långa månader.. och till slut, när hon nästan gett upp, då blev hon gravid! :) Och nu är hon i vecka 20.
  • ifyouweremine
    Inna skrev 2010-10-08 16:50:30 följande:
    Hej alla!
    Jag hoppar in här lite sent i tråden, känns som en tråd som passar mig. Vi är båda 32 i år och har väl drömt om barn i några år men först nu passade det in med jobb/bostad osv. Sedan i slutet av augusti har vi satsat på tillverkning och är nu på trefje försöket.
    Välkommen Inna! Hoppas att det tar sig denna gång. :) Skriv gärna in dig i vår lilla bim-lista om du vill. :)

Saftochbulle - Jag känner mig redan på bättre humör! Maken kom hem och hade handlat till trerätters och dessutom en god (alkoholfri) mousserande cider till mig. Dessutom känns det ju superlöjligt att gå och deppa när man bara är på andra försöket, framför allt när man inte ens passerat bim. I genomsnitt tar det ju 7 månader att bli gravid!

Men du - nu är du ju bim+2! Hoppas på en rapport här imorgon efter att du testat! Håller tummar och tår!
  • ifyouweremine
    Saftmedbulle skrev 2010-10-09 10:48:03 följande:
    Hurra! Har plussat! Håller tummarna för er andra!
    Kramar Saftochbulle
    Yay!! Skrattande Vad härligt!! Perfekt att ge nära och kära detta i julklapp sen också! Lycka till med allt nu och hoppas vi ses i gravid-trådarna framöver.
  • ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-10-10 09:16:13 följande:
    En liten fråga då jag är total hjärnsläpp, - när är dag  1??
    Som Daniela01 skrev så är det första mensdagen. Om man har 28 dagars cykel så har man alltså bim dag 29 då antar jag. Själv är jag på dag 27 nu, men tror jag har 29 dagars cykel så på onsdag blir det (förhoppningsvis inte) mens.
    Astrogirl skrev 2010-10-09 20:43:34 följande:
    Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här.
    Vad synd att mensen kom! :( Förstår att du är deppig och grubblar mycket. Hoppas att ni kan få en tid för utredning hyfsat snart då. Det verkar faktiskt vara väldigt många som blir hjälpta bara av hormonbehandlingen. Hur har det sett ut på dina äl-stickor om du använt såna? Alltså brukar du ha ett svagt streck hela tiden utom just på äl, eller är det blankt? Och när du har positivt, är strecket lika starkt eller starkare? En kompis till mig hade problem att bli gravid och det berodde tydligen bl.a på att hon hade låga hormonnivåer och det visade sig just på äl-stickan. Blankt alla dagar utom äl då hon hade nästan lika starkt som kontrollstrecket. När hon sen fick hormontillskott så tog det sig direkt.

Sen så tar det ju tydligen 7 månader i genomsnitt för ett par som försöker bli gravida. Så om du var på försök 9 nu så är du ju lika långt ifrån genomsnittet som någon som blir gravid på 5:e försöket. Om man tänker så kanske det åtminstone inte känns lika mycket som om något är fel, även om det inte blir mindre frustrerande..
    Kattflickan skrev 2010-10-09 14:44:11 följande:
    De senaste dagarna har varit jobbiga, jag har åter igen börjat känna en så otroligt stark längtan efter barn! Extra jobbigt är det eftersom jag vet att dels måste kroppen börja funka normalt innan vi kan försöka igen och dels måste det mentalt kännas som om vi vågar försöka igen. Men egentligen vill jag bara spola fram tiden typ 7-8 månader och finna att jag är gravid igen!

Den här längtan, som jag tror fler av er känner är nästan plågsam! Är det någon fler som känner som jag? 

Jag är ju 35 år och det är verkligen hög tid nu att skaffa barn om det ska bli några!  Dessutom är jag orolig för att det som hände ska ske igen och jag har svårt att tygla min oro. Blodprov ska tas på mig och min sambo för att utesluta att vi har genetiska anlag för kromosomavvikelser (obs ovanligt). Läkaren sa att vi ska diskutera provtagningen vid efterkontrollen för aborten, som kommer ske om typ 3-4 veckor, men jag känner att jag vill veta NU. Om vi har svårt att få ett friskt barn så vill jag veta det snart så man kan fundera igenom sin livssituation.
    Det låter som ett stort steg på vägen att du börjat längta mycket igen, det tycker jag tyder på att du sakta men säkert börjar bli mentalt redo igen. Jag tycker att det verkar jättemodigt att våga igen efter den upplevelse du hade. När ni väl blir gravida igen kommer ni säkert inte ångra er och det känns väl ganska osannolikt att samma sak skulle hända igen. Hur har partnern din tagit det?

Förut skjöt jag ju barnaskaffande framför mig och då levde man ju i den naiva illusionen att det bara var att "skaffa barn" när man kände för det. Nu har det börjat gå upp för en att det inte alls behöver gå så enkelt. Jag tycker du gör helt rätt i att vara lite neurotisk och orolig. Jag är bara 30 och på mitt andra försök och är ändå lite orolig för hur det ska gå, kanske mest för att flera av mina vänner har haft problem av olika slag. Som karriärist har jag ju alltid fixat saker när jag velat ha det, det har alltid legat i mina egna händer liksom. Men nu kan man ju inte göra något annat än att vänta och hoppas..
  • ifyouweremine
    ernlia03 skrev 2010-10-10 12:31:33 följande:
    Huh, huh, är lite nervig nu. Hade ju min konstiga blödning (blodblandade flytningar) i tisdags och sen pyttelite rosa flytningar i fredags morse. Idag är BIM och jag har inte sett tillstymmelse till någon rosa eller röd färg på pappret eller i trosan. Tog därför ett test och det syns nåt där!!! Ett svaaagt streck, men klart synligt och även maken ser det. Men hur ska man nu kunna klara av tillvaron innan man är helt säker?!? Är det ett spökstreck?! Panik! Gjorde inte testet med morgonurin, utan efter att ha hållit mig ca 3 h, endast druckit ett glas cola.
    Vad spännande!! Ska du testa igen imorgon bitti? Det sägs ju i och för sig att hcg-nivån fördubblas varannan dag, men kan ju vara bra att testa med morgonurin också. Du tog ingen bild på testet så vi kan hjälpa till att titta om det ser ut som spökstreck eller riktigt? :)
  • ifyouweremine
    ernlia03 skrev 2010-10-10 16:27:08 följande:
    Spännande är bara förnamnet! Förvånad

Vet inte om jag vågar testa imorgon bitti. Vill inte få ett negativt test... Men så länge inte mensen kommer kan man ju fortsätta hoppas. Kanske... Men det känns ju hela tiden som mensen kommer. Panik varje gång jag går på toa.

Nej, har inte tagit nån bild, tror inte den där stackars ljusa rosa skuggan ens fastnar på bild...Tungan ute Så risken för spökstreck är väl rätt stor trots allt.
    Kan förstå känslan. Jag går själv och känner att det kliar lite i testarfingrarna nu när jag är bim-2 men samtidigt känner jag att jag nog borde vänta tills minst bim+1..

Men kom strecket upp inom 10 min? Och det är rosa ändå även om det är svagt (alltså inte grått)? I så fall borde det ju inte vara ett spökstreck.. Spöksträck brukar ju vara antingen att folk har sett ett litet streck efter en halvtimme eller så, alt. att de ser den lilla skuggan där strecket skulle ha varit. Men du har väl testat med samma sticka förut så du kan jämföra med den? Jag håller i alla fall tummen för att du är gravid, jag tycker det låter så faktiskt. :)
  • ifyouweremine
    Pingla35 skrev 2010-10-10 20:57:56 följande:
     Jag lägger gärna in mig i BIM-listan men vet inte riktigt vart jag ska skriva in mig.
    Beräknad ÄL 21-23 Försök 6 första barnet
    Kul att du är back on track nu Pingla77! Hoppas det går bättre nu när tappen är fixad!
    Jag tror att bim-listan här är den senaste, annars får ni andra protestera. :) Om du har ÄL 21-23 okt så borde du ha bim runt den 5 nov så jag skrev in dig där. Ändra om du vill. :)

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet.
  • ifyouweremine
    ernlia03 - Låter ju väldigt positivt tycker jag! Imorgon är det säkert starkare igen ska du se. Har för mig att barnmorskorna brukar säga att man inte ska testa förrän 7 dagar efter bim eftersom risken är ganska stor att inget tydligt streck syns innan dess. Men vem klarar att vänta så länge? ;)

Drömmen om Elin - Låter underbart med Thailand. Har du varit där förut? Jag var där för två år sen, var i Bangkok, Ao Nang och Koh Chang. Hoppas du får gå på stranden med begynnande bebismage då. :)

mallanis - Läskigt med blödning, men är inte det rättså vanligt/normalt? Har fått för mig att det är när det blöder mycket och länge i kombination med smärta som det kan vara MF. Enstaka blödningar brukar väl ha andra orsaker. Hur var det dina två tidigare gånger när du fick MF? Håller iaf tummen för att lillbebben där inne biter sig fast och stannar kvar ett BRA tag till. Vilken vecka är du i förresten?

Själv är jag bim-1 idag, men istället för spänd och hoppfull så känner jag mig tyvärr helt säker på att jag kommer få mens imorgon. Har haft endel mensvärk i nedermage/rygg som kommit och gått under dagen och dessutom haft den där bekanta känslan av att det pirrar/ilar lite i livmodern och stundtals "rinner till" i slidan. Har för mig det kändes precis så dagen före mens förra månaden. Det enda som inte stämmer är att mina bröst inte är spända/ömma som de var dagen före mens förra månaden, men det kommer väl imorgon bitti.

Suck, hade ju varit så himla roligt om man blivit gravid. Jag har ju till och med tänkt ut en ambitiös plan på hur jag ska berätta för maken ifall jag blir gravid.
  • ifyouweremine
    Inna skrev 2010-10-11 20:44:01 följande:
    essalady: Nu blir jag lite nojjig... Jag har aldrig haft särskilt bra koll på min ägglossning, har ändå ätit p-piller i 15 år och inte behövt ägna den en tanke. Men jag slutade med p-piller i maj och mensen kom igång på en gång så jag räknade med att allt var helt ok.

Nu är vi lite otåliga så vi tetade med ÄL-tester den här månaden (första gången) och jag hade inga utslag alls förren dagen innan ÄL då jag hade ett svagt streck, sen starkare streck än kontrollstrecket dagen efter och på tredje dagen svagt streck igen (testade inte mer sen). Reagerade på det du skrev om att ha låga hormonnivåer...  Hade din kompis försökt länge innan de fick hjälp? Hur upptäckte de att hon hade låga hormonnivåer?
    För hennes del var det blankt alla dagar utom just äl-dagen och då nådde det inte ens till lika starkt som kontrollstrecket. Vissa månader uteblev lh-stegringen helt också. Dock tror jag inte att låga hormonnivåer i sig rent biologiskt minskar gravidchansen utan det är väl i så fall snarare att det är svårare att pricka äl eftersom man varken känner av den eller märker på äl-sticka. Och sen ifall man blir gravid kan det ta längre tid innan det syns på gravtestet.

Hon försökte i 18 månader. Efter ett år gjorde de utredning och hon fick en hormonkur. På tredje månaden med hormonerna tog det sig. Den hormonkuren tror jag dock stimulerade äggstockarna att släppa ägg, inte öka på hormonerna generellt. Hennes problem biologiskt var främst att ägg inte släpptes varje månad. Jag tror att man mycket väl kan ha normal ägglossning varje månad även om lh-hormonet är svagt, så du behöver säkert inte vara orolig.
  • ifyouweremine

Ernlia03 - Tycker helt klart att det ser ut som graviditet! Så himla kul - grattis!! :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet