• NICU

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Pingla35 skrev 2011-04-16 00:09:29 följande:
    Härligt Ansi, Grattis!!

Essa- synd på tanten!!

EGO- Idag är en skit dag fast det bara borde vara toppen. Resväskan står packad och lördag kl 9.35 lyfter vi mot landet down under!!
    Ändå sitter jag nu och gråter... Fan, fan!!
    Har blivit bombarderad med brev frå kk. Ett där de säger att cellprovet var normalt, so far so good, MEN jag måste iallafall göra om det för att de har missat och ta några jävla celler i någon kanal. Dit igen och sära på benen...

Sedan var jag tvungen att höra av mig om mit blodvärde, sköldkörteln, tog blodprov i tisdags. Fick resultat via telefon. Nehej, inget bra värde ligger fortfarande för högt 2,9 ska vara högst 2,0. Bara sticka till apoteket och gjorde en fuling på stan bara för det. Var på bibblan med elever på morgonen och hade då halvtimmen innan fått besked om att ännu mer piller måste ätas(jag som har problem att få i mig dem jag redan tar). på vägen till bussen hem ligger ett apotek och jag kilar in och köper ännu en pillerburk. Tog max 2 min. Men där utanför står hela min klass. Ska tillägga att de är 12 år, snart 13. Fick ändå dåligt samvete för det. Men jag hinner för fasiken inte med ett privat liv just nu. Mycket jobb!!
    När jag kom hem kl. 17.30 (en fredag!) låg det där blodbeskedet på golvet under brevinskastet. Omprov v.22.

Så nu sitter jag och tycker synd om mig själv för att jag nu ser chanserna att vara gravid lika med noll bara för detta blodvärde. Dessutom kom svägerskan över och hjälpte sambon med deklarationen(revisor) och klagar på att hon mår illa. (hon berättade i förra veckan att de är gravida med nr. 2) Jag är glad för deras skull men just idag hade jag bara lust att säga:
    - Jag skulle byta med dig vilken dag som!!!!Demon

Nu ska jag bara försöka fokusera på att ha kul, slappna av och må bra i några veckor!

Jag kommer att kika in och se hur det går för er men osäker på om tillfälle ges för att kommentera. 
    (Tar med mig grav.test i fall att, hoppet är väl det sista som överger en.)

Tack för att ni finns. HjärtaJAg är så glad att jag hittade den här tråden. Tårarna har slutat att spruta bara för att jag skrivit av mig.. Ni är min lilla familj när det gäller den här "försöka-bli-gravid-persen".

Lycka till nu alla, vill se en längre gravPluslista när jag kommer hem!

Vad skoj att läsa att det ska ligga på höst 2.0 och mina läkare inte lyssnar när mitt ligger på 5.4..... suck =(
    Jäkla läkare till att inte lyssna =(
  • NICU

Trillar in en snabbis och önskar GLAD PÅSK till er alla!

Håller tummen för att flera bäbbar blir producerade under helgerna ;)

Kramis

• NICU

Hej alla!

Jag är halvdöd fram till augusti/september och är därför inte här inne så mycket - pollen ni vet ;)

Trött, tröttt, trött och mer trött är min status just nu - svullna luftvägar och trötta ögon :)

Hoppas att ni alla mår toppen!

Kram C

• NICU

Kikar in en snabbis bara.

Lingonvecka igen..... suck =(

Hoppas att ni alla mår fint, håller min tumme hårt för er! :D

• NICU

Har just haft mens efter missfallet och jag störtblödde...? Är det vanligt tro?

Nu håller jag tummen för att vi kanske kan få en bäbis nästa gång..... ;)

• NICU

Sophy, vad tråkigt, jag hoppas att de kan hjälpa på något sätt!

• NICU

Tillbaka efter en LÅNG paus.

Inga plus fortfarande, efter missfallet i april.
    Dock HAR jag inte heller fått bli gravid, eftersom jag till slut fick tag i en toppenbra läkare som påvisade att jag faktiskt är sjuk (har kämpat LÄNGE på Vårdcentralen för att få någon att lyssna). Till slut sökte jag privat och det visade sig att jag har hypotyreos med höga värden. Jag har nu ätit Levaxin i flera månader och IDAG för första gången på över ett år har jag normala TSH-värden som INTE gör att jag riskerar missfall om jag blir gravid.

Jag har också haft järnbristanemi i över 1,5 år och för första gången är värdena bra idag!

Så nu FÅR jag bli gravid igen i alla fall - alltid en början! ;)

• NICU
    Kaprifolen skrev 2011-09-21 09:29:32 följande:
    Ledsen för att jag byggt upp lite spänning igår....i natt kom hon med dunder och brak. Helvete rent ut sagt! Första gången som jag ens hade börjat tro att ngt var på G, allt var så annorlunda. Ja, ja nu blir det utredningsstart på måndag i alla fall.
    Nej, vad tråkigt!! Gråter 
    Skickar över tankar!
    Mumwannabe79 skrev 2011-09-21 10:52:20 följande:
    NICU: Välkommen tillbaka! Vad bra att du fått hjälp att få ordning på din kropp, men vad dåligt att du inte fick hjälp på vårdcentralen. Tycker du ska klaga! Här kan du läsa om hur man kan gå tillväga:  www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Om-man-int.../

Tack Prodigy, jag ska göra det (är själv sjuksköterska och väldigt arg på vården just nu). Har också varit med i en artikel i tidningen om hur jag blivit ignorerad av vårdcentralen Flört
    Smiley skrev 2011-09-21 06:47:46 följande:
    NICU: jag hade precis som du oxå hypotyreos med skyhöga värden, TSH 13. Nu äntligen efter, ja vad blir det, nästan 2 (!) år har jag TSH 2,03. Har iofs haft någorlunda stabilt det senaste året, men nu känner jag att kroppen är redo för en graviditet (MF september 2009).
    Hur har dina värden sett ut? Skönt att din kropp är normal igen, och att ni nu oxå är redo för en graviditet.
    Jag har gått med ett TSH på 7 och läkaren på vårdcentralen har sagt att "det är normalt" men också en endokrinolog på sjukhuset har sagt att han inte ser någon anledning till att utreda vidare eftersom jag har normala värden...  Skrämmande. Det var troligtvis pga det som jag fick missfall i april :(
    Men nu ligger det på 2.0 och jag knaprar Levaxin varje dag! Och järnet har senaste 2 åren inte legat över 8 en enda gång i värde. Men igår låg det på 20! Så jag får bara säga "JIPPIE" ;)
  • NICU
    Polarlantis skrev 2011-09-21 13:58:35 följande:
    Sophy80: Så skönt att komma till insikter, så du kan jobba vidare med dig själv! Att du kan se sambanden, det är BRA gjort! IMPAD!!! Det är en lärorik process att fatta att man har en egen relation som inte alls måste vara som ens upplevelser av sin familj...och svårt... Säger det igen: BRA gjort!!! Massor med energi till dig!!!Järn på 8?! JÖSSES! Menade dom att det var normalt???? Pratade med en kollega på lunchen om vården...om att man måste vara frisk för att orka vara sjuk för man måste slå sig fram i all misstänksamhet som finns, så jobbigt! Härligt att det går åt rätt håll äntligen!
    Läkaren på vårdcentralen fick mig att knapra Duroferon, men under 1 år så gick det aldrig över 8, utan var nere på 3 som lägst. Och han har inte ens hört av sig sen i februari för att utreda vidare! ;)
    Ibland är jag glad att jag är sjuksköterska så att jag VET vad jag måste ifrågasätta! ;) Men jag tänker på alla andra som inte har samma insikt och som inte vet hur det ska vara eller vet vad man ska "trycka på" för att utredas vidare. Nu har jag ätit över 300 järntabletter senaste året och ÄNTLIGEN är det uppe på 20! :)
    Sophy80 skrev 2011-09-21 16:56:17 följande:
    Jooo, visst får man IVF om man betalar för det. Läkaren vi var hos sist, när jag kollade äggledarna, tyckte att vi kunde pröva ett par - tre gånger efter spolningen men sen gå vidare till ivf. Fast vi är inte så heta på att gå vidare till IVF på en gång - 1. Jag vill skaffa ett fast och bra jobb innan IVF, har ingen lust att låta min man stå för hela kostnaden. Dessutom vill vi helst komma åt att göra statligt finansierad IVF i Sverige och då bör nog jag ha flyttat norrut och min man ha skrivit sig i Sverige 2. Vi vet ingenting om klinikerna härnere, känns inte särskilt kul att spendera stora pengar på halvdana läkare.
    Mumwannabe79 skrev 2011-09-21 13:05:05 följande:
    Sophy80: En till fråga.. Har titthålsoperation gjorts på dig? Det är enda sättet att utesluta endometrios.
     Jag bara gissar att jag inte har det. Noll abnormal smärta under/innan mens, får inte ont av samlag, varken särskilt dramatiska blödningar eller mellanblödningar.. Det enda potentiella symtomet är utebliven mens. Men det har jag ju fått diagnosen PCO för och mensen kommer oftare av kostförändringar, metformin och sånt. 
    Tänker du att det ändå finns en poäng i att göra en titthålsoperation för att kolla efter endometrios? Kan järnbrist hålla en infertil? Jag har alltid haft järnbrist, tog lite tabletter för tio år sedan men sen har jag inte tänkt särskilt mycket på det. 
    Inte järnbrist som jag vet, men däremot hypotyreos med höga TSH-värden =(

Marsflickan: Jag har inte orkat alls mycket senaste två åren! ;) Varit som ett vandrande lik! Men nu känner jag att jag börjar leva igen och orkar komma upp ur sängen! ;)
  • NICU
    NICU: Fy!!! Jag kan bara försöka föreställa mig hur trött du var! Konstigt att de inte tänkte på att testa på vårdcentralen, det är ju det första man tänker på vid trötthet. Så trist att man skall behöva strida med dem för att de skall undersöka en överhuvudtaget - något som man faktiskt betalar för!

Polaris: Ja enligt barnmorskan har jag det, eller jag har ju flytningarna oxå så då borde det vara så, men jag hoppas på att ägget väntar åtminstone till idag så man hunnit få dit en liten gullig spermie innan fast jag testade med CB ÄL-test och det var ingen glad gubbe där inte. Jag är så dåligt insatt i hur ÄL test funkar. Visst är det så att det visar utslag vid de 3-4 dagarna då man har lättast för att bli gravid? Frågan är om det då visar under alla dagarna eller bara precis i början och om ägget har släppt då kanske det är kört? Det är nog ödet att vi skall bli gravida samtidigt nu då
    Jo, jag var dötrött, somnade stående och var tvungen att sova tre gånger om dagen för att orka vara vaken ;)
    De kollade på vårdcentralen, jag fick knapra järn, men de har inte brytt sig speciellt mycket om att försöka få upp det eller kontrollera det regelbundet... Eller kanske inte "de", utan mer EN läkare som INTE borde jobba där han gör ;)
    NICU: Skönt att du mår bättre!
    Har du kollat B12 och Folsyra också? Det är också viktigt för att man inte ska få anemi, fast det vet ju du Glad men det är lätt att glömma.
    En läkare som föreläste för oss i skolan (jag är också sjuksköterska) sa att brist på B12 och/eller folsyra kan orsaka missfall.  
    Det var ett tag sen jag kollade det, men min läkare håller allt under kontroll, så den dagen som jag får ett plus på stickan måste jag ringa henne omedelbart för justering av mediciner och provtagning :)
    NiCU: Fick pricis reda på att en vän är gravdi, hon försökte i ett år tills det visade sig att hon hade höga sköldkörtelvärden. Hon fick levaxin och sen tog det sig direkt  Glad
    Åh vad härligt för dem! Jag förstår verkligen svårigheten med att bli gravid när man ligger för högt i värde. Antingen blir man gravid och får missfall, eller så blir man inte gravid. Det är skrämmande vad många läkare som ignorerar höga TSH-värden hos kvinnor i fertil ålder :(
    Jojjo77 skrev 2011-09-22 15:32:18 följande:
    Håller helt med er som får halvt spel när ni ser gravida. Jag är bitter som f...n och har svårt att tycka att det är kul att folk är gravida. Tröstar mig med att jag i alla fall har självinsikt om mina ibland mörka tankar om gravida kvinnor...
    Man får tänka på att de kanske har haft MINST lika svårt att bli gravida som många här inne. De kanske har försökt i många år, eller så kanske de blivit gravida med någon som de inte älskar och upptäckt det för sent och får bli ensamstående mammor... eller så .... tja.... det kan ju vara allt möjligt ;)
    Man får tänka på att man inte vet deras bakgrund! ;)

Det är OTROLIGT många fler än vad man har uppfattning om som gör IVF och har försökt få barn länge, men som inte pratar om det öppet. Pratar NI om det öppet med eran omgivning? För det finns ett stort mörkertal (vet jag av erfarenhet eftersom jag har tillgång till förlossningsjournaler och ser att många kvinnor ofta har flera missfall eller IVF-försök bakom sig ;)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet