Kaprifolen skrev 2010-12-16 09:36:53 följande:
Astro: Om det inte är för privat, kan du inte berätta lite vad det är de egentligen kollar på en fertilitetsutredning? Och gärna om du vet vad som leder till vad när det gäller vilka vägar man sen går, ex du ska ev pröva pergo, Längtan 81 skriver pergo + insemination.
Jo, din läkare sa sex varannan dag kring ÄL, motiverade han varför just varannan? Är varje dag för mkt typ? Vet vi diskuterat det ngn gång i tråden och att en del kör på varje och andra på varannan.
Är lite nyfiken för jag vet inte ett skvatt...men som sagt känns det privat så är det helt ok

Hej Kaprifolen. Jag har inga problem att berätta. Sedan är säkert utredningarna något olika beroende på var man gör dem, gissar jag. Vi gjorde våran på en privat klinik, men som var kopplad till Försäkringskassans system så att högkostnadsskyddet gäller. Tror iofs vi har betalat ca 2200 kr totalt för hela utredningen, alltså för två personer. Då är 900 kr för att vi gjorde spermaprov på en privatklinik och inte på Sahlgrenska (pga det går mycket fortare om man gör det privat, hade annars fått vänta ca 1 - 2 månader på att få först tid och sedan svar på provet från Sahlgrenska)
De tar blodprov på både kvinnan och mannen. Vet inte exakt vad de kollar, men jag vet att de kollar på något sätt att ämnesomsättningen inte är rubbad och så gör de HIV-test och klamydiatest.
Sedan gjorde läkaren en gynundersökning för att kolla att allt såg bra ut och även ett VUL (Vaginalt ultraljud) så han kunde se att det fanns äggblåsor i mina äggstockar alternativt rester av äggblåsor efter ägglossning skett samt att slemhinnan i livmodern såg bra ut. Sedan gjorde de en spolning på mig, vilket innebär att de sprutar in någon vätska i äggledarna med lite tryck som ska rensa bort eventuella hinder som satt sig i äggledarna och stoppar både ägg och spermier. Så nu ska de vara rena och vara rena autobahn för spermier och ägg.
Sambon fick lämna ett spermaprov som sagt. Han fick med sig en burk hem och så fick han ringa och boka en tid på IVF-kliniken i Göteborg där de gör spermaprov. Ca 1 timma innan den bokade tiden så fick han fylla burken med en sats så att säga och direkt åka in med den till kliniken där de undersöker testet på en gång, för det får inte gå för lång tid.
Någon vecka eller två efter alla tester är gjorda så träffade vi läkaren igen för en genomgång av alla provsvar.
Det var väl allt vi fick göra. Vet inte om andra som genomgått utredningar gjort något ytterligare.