Inlägg från: Astrogirl |Visa alla inlägg
  • Astrogirl

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Mycket aktivitet här varje dag. Hinner inte heller kommentera alla inlägg som jag skulle vilja kommentera. 

Om utredningen visar att jag behöver hormontillskott så får jag säkert äta Pergotime, men det beror ju på vad testerna säger. Återkommer när jag vet mer.

Styrkekram till dig Ernilia03. Hoppas humöret vänder och att du får prata med någon som kan hjälpa dig bli gladare igen. Här får du gärna prata av dig hur mycket du vill. Det är bra för alla att veta att det inte alltid är en dans på rosor att vara gravid. 

Skönt Mallanis att du kommit så långt. Hoppas bebben stannar så ni blir en liten familj nästa år. 

SannaK välkommen hit.

Ni andra som är gravida håller jag alla tummar för att allt kommer gå bra och att ni får se friska fina bebbar på VUL-en. 

Till er som försöker precis som jag. Kämpa på! Någon gång blir det vår tur också. Advent är ju väntans tider, som någon sade tidigare här i tråden och förhoppningsvis kanske vi kan få något att vänta på i nio månader. Solig

• Astrogirl
    Soligceke skrev 2010-11-24 18:21:17 följande:
    Håll i er! Jag tror jag ska bli religiös eller nåt sånt. Haha.. kan inte tro att denna dag är sann! Månaden som varit måste ha varit en mardröm som jag vaknat upp ur, eller idag en önskedröm...

.........

Nu är jag HELT slut i huvudet och kommer förhoppningsvis sova som en stock inatt. Men glad. Nu jäklar kör vi så det ryker nästa vecka vid ÄL!!

Tusen tack för alla tummar som hållit och alla tankar som sänts av er och även alla mina vänner. De verkar ha hjälpt Kroppen är en underligt, härligt mirakel. Nu ska här bakas bebis!!!
    Underbart ceke! Vad skönt att cystan försvann av sig själv. Operationern är aldrig trevliga. Bara att köra på då.Solig
  • Astrogirl

Uppdaterar BIM-listan

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Astrogirl

Hej allihopa!

Har nu gjort spolningen. Kändes nästan ingenting. Gjorde inte ont iallafall. Läkaren sade att det gick lätt för det verkade inte finnas några hinder i äggledarna att spola bort. Jätteskönt att höra.

På VUL-et kunde han se att jag också hade flera äggblåsor på G, så det lät ju också lovande. Så skönt att det gick så bra och allt så bra ut.

Blir genomgång av blodprovs- och spermaprovssvar samt summering av utredningen den 15 dec.

• Astrogirl
    acinna skrev 2010-12-01 19:54:19 följande:
    Astrogirl: Skönt att höra att det gått bra med spolningen. Hoppas utredningen blir bra. Lycka till!
    Tack acinna och stort grattis till dig! Måste vara härligt att vara gravid även om man kanske är dödstrött och mår illa under vissa perioder. 
  • Astrogirl
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Ska testa Pergotime nästa cykel ifall det inte tagit sig denna gången. Solig 
  • Astrogirl
    Irmeline skrev 2010-12-15 23:16:26 följande:
    Skönt att allt var bra! Glad
    Hur kan man få pergo? Mina cykler är minst 40 dagar o oregelbunda.
    Kan jag bara ringa någon gynekolog o boka tid för att få det?
    Om gynekologen har rätt att skriva ut recept så kan de säkert fixa det. Du kan ju alltid ringa och fråga.
  • Astrogirl
    Längtan81 skrev 2010-12-16 08:40:51 följande:
    Astrogirl - Va härligt att ni ska försöka med pergo! Vi ska också göra det i februari när utredningen är färdig men då ihop med make-insemination.
    Spännande! Hur länge har ni försökt?  Vår läkare sade att vi skulle återkomma om ett år om det inte blivit en bebbe innan dess och då skulle de hjälpa oss påbörja IVF.

Angående insemination så har en kompis till mig gjort det i somras. Hon är tillsammans med en annan tjej, så de kan ju aldrig få ett barn tillsammans på naturlig väg. När hon skulle insemineras så skulle hon äta Pergotime först (vilket även då, liksom nu,  var slut på Apoteket så hon kunde inte ta några) och sedan när ÄL-testen visade positivt resultat, så skulle hon ta en spruta vilket skulle medföra att ägglossningen skulle ske nästan exakt 12 timmar därefter. När 12 timmar hade gått så fick hon åka in och insemineras. Det tog sig på första gången, vilket tydligen är ovanligt, så nu är hon halvägs in i graviditeten. Hoppas ni har lika tur.
  • Astrogirl
    Kaprifolen skrev 2010-12-16 09:36:53 följande:
    Astro: Om det inte är för privat, kan du inte berätta lite vad det är de egentligen kollar på en fertilitetsutredning? Och gärna om du vet vad som leder till vad när det gäller vilka vägar man sen går, ex du ska ev pröva pergo, Längtan 81 skriver pergo + insemination.

Jo, din läkare sa sex varannan dag kring ÄL, motiverade han varför just varannan? Är varje dag för mkt typ? Vet vi diskuterat det ngn gång i tråden och att en del kör på varje och andra på varannan.

Är lite nyfiken för jag vet inte ett skvatt...men som sagt känns det privat så är det helt ok 
    Hej Kaprifolen. Jag har inga problem att berätta. Sedan är säkert utredningarna något olika beroende på var man gör dem, gissar jag. Vi gjorde våran på en privat klinik, men som var kopplad till Försäkringskassans system så att högkostnadsskyddet gäller. Tror iofs vi har betalat ca 2200 kr totalt för hela utredningen, alltså för två personer. Då är 900 kr för att vi gjorde spermaprov på en privatklinik och inte på Sahlgrenska (pga det går mycket fortare om man gör det privat, hade annars fått vänta ca 1 - 2 månader på att få först tid och sedan svar på provet från Sahlgrenska)  

De tar blodprov på både kvinnan och mannen. Vet inte exakt vad de kollar, men jag vet att de kollar på något sätt att ämnesomsättningen inte är rubbad och så gör de HIV-test och klamydiatest.

Sedan gjorde läkaren en gynundersökning för att kolla att allt såg bra ut och även ett VUL (Vaginalt ultraljud) så han kunde se att det fanns äggblåsor i mina äggstockar alternativt rester av äggblåsor efter ägglossning skett samt att slemhinnan i livmodern såg bra ut. Sedan gjorde de en spolning på mig, vilket innebär att de sprutar in någon vätska i äggledarna med lite tryck som ska rensa bort eventuella hinder som satt sig i äggledarna och stoppar både ägg och spermier. Så nu ska de vara rena och vara rena autobahn för spermier och ägg. Flört

Sambon fick lämna ett spermaprov som sagt. Han fick med sig en burk hem och så fick han ringa och boka en tid på IVF-kliniken i Göteborg där de gör spermaprov. Ca 1 timma innan den bokade tiden så fick han fylla burken med en sats så att säga och direkt åka in med den till kliniken där de undersöker testet på en gång, för det får inte gå för lång tid.

Någon vecka eller två efter alla tester är gjorda så träffade vi läkaren igen för en genomgång av alla provsvar.

Det var väl allt vi fick göra. Vet inte om andra som genomgått utredningar gjort något ytterligare.
  • Astrogirl
    ceke skrev 2010-12-16 19:46:09 följande:

Astrogirl: Tack så mycket för att du delar med dig! Jag tror att de har gjort en del av det där på mig, förutom spolningen. Det är dock nåt jag tänker fråga om på onsdag när jag ska dit igen. Nåt jag är rätt oroad över att de där gångarna ska va igentäppta pga en ev endometrios... men får se vad de säger. Var det ett ingående ingrepp? Krävdes nån form av sövning? 

Själva spolningen kändes i stort sett ingenting. Man var vaken. De sa till mig att ta en Ipren 400 g eller Ibumetin 400 g en timma innan för säkerhets skull. Läkaren stoppade in en jättetunn slang in via slidan in genom livmodern till äggledaren. Det kändes ingenting. På slangen i hans ände så satte han något som liknade en ballong som antagligen innehöll vätskan som han skulle spola med. När han sedan började spolningen kändes det bara som om det spännde lite i äggledarna. Ingen värk eller ont utan bara lite spänning. Jag var nog rädd att det skulle göra ont så jag blev så förvånad när det inte kändes något alls. Sen fanns det inga hinder i mina äggledare, så det gick lätt att spola. Vet inte om det kan kännas mer om det skulle vara stopp någonstans.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet