Inlägg från: Finlandssvenska |Visa alla inlägg
  • Finlandssvenska

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jo trots att finland officiellt är ett tvåspråkigt land så är det tyvärr få svenskar som vet om det, verkar inte riktigt komma upp i utbildningen i finland... Sen känner vi svenskspråkiga i österbotten oss mera som svenskar än som finnar trots att vi är finländare.... Minä föräldrar talade inte ett ord finska, och dom var båda finländare sen många generationer...

Då jag jobbade på båt mellan sthlm-hesa så jobbade jag med många svenskar och reflekterade över att det tog typ 3 dar innan dom svor på finska , jag frågade en av dom att varför dom svär  på finska när dom annars inte talar ett ord finska, då svarade den ena att lyssna själv, vilket låter kraftfullare sablar eller perkele....

Min finska är trots att jag i jobbet talar finska varje dag ungefär i klass med min tyska, alltså typ som tredje språk...
    Vi går på skola på svenska och börjar läsa finska som främmande språk på klass 3 , med finskspråkiga går på skola på finska och börjar läsa svenska som främmande språk förs på klass 7...

Var kul med svärdfisken jo, men du kekke har nog fått större gädda än mig då...

• Finlandssvenska

Storleken har väl visst betydelse..... , eller är det en typisk fiske story du drar kekke om gäddan...

Var i haparanda idag, var ju tvungen att svänga över gränsen och handla lite snus åt  en kompis...

Skulle gärna åka på barracuda fisket... men skulle nog vara kul att fiska haj igen också...

Den gälsjuka kvinnan måste ju ha haft en karl som orsakat att hon blivit grälsjuk eller hur kekke... ?

• Finlandssvenska

essalady:
    Det är kundbesök i hela norra finland, t.ex denna vecka är jag på resa ti - fr, besöker uleåborg, Ii, Torneå, Haparanda, brahestad mfl. alltså kundbesök, håller infotillfällen för slutkonsumenter, håller skolningar, blir en drygt 2000 km på en vecka ...

• Finlandssvenska

Maria, jo finskan är helt ologisk, jag hatade finska då jag var tvungen att läsa det i skolan, kan nog vara att vi använder prepositionerna på samma sätt som ni, bara jag som är dålig på dom...

Men finns nog en del ord som går att lista ut också... Som bänk-penkki... Men till största delen omöjligt...

Finns en hel del förfinskade svenska ord också i finska talspråket... T.ex i österbotten därifrån jag är, så används t.ex på dialekt på finska ,handduk-hantuukki, gaffel-kaffeli, väska -veska, men det är i dom finska byarna som gränsar till svenskspråkiga områdena...

Visste ni alla annars att världens mest svenskspråkiga kommun finns i finland, inte i sveige...

Den kommunen heter Korsnäs och finns här i österbotten, 6 mil söder om vasa...

• Finlandssvenska

Skolning= skolningstillfällen, utbildningstillfällen, där jag informerar  slutanvändarna om våra produkter, hur man kan anväda dessa, , få ut mest nytta av användningen , gör olika maträtter på våra produkter för att visa t.ex skolkökspersonalen hur dom kan användas, ger dom nya ideer, recept med mera...

• Finlandssvenska

Njae Kekke, detdär kan man kanske tänka nån gång men det uppförande går inte vidare från tanken iallafall, lite mer balanserad tror jag åtminstone jag är....

• Finlandssvenska

Maria, var senast i lördags ut på tjejkväll med bl.a en kompis från korsnäs och befinner mig nu på hotell i uleåborg...

• Finlandssvenska

Tack detsamma, det gäller alla här, ni verkar trevliga allihopa, är kul att snacka på nätet med er, även om disskutionen blev lite annat än babyverkstaden ikväll...

Men jag skulle nog hellre krypa ner med min sambo ikväll istället för att var på hotell på jobbresa, jag har tråkigt....

God Natt till er alla...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet