Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

änglabitch - hur lång lutealfas har du...? Jag har tidigare nånstans i tråden funderat på det där med att vissa test säger att man kan testa si och så många dagar innan BIM - det är ju helt beroende på hur länge det är mellan äl och BIM... Jag, som räknar med att jag har 12 dagar mellan äl och BIM, skulle med de testerna du använt kunna testa fem dagar efter äl, men en person med 14 dagar emellan skulle då testa sju dagar efter äl, en med 16 dagar emellan nio dagar efter äl osv.
    Om jag inte tänker helt fel borde man väl räkna dagar efter äl, dvs säga att ett test kan visa positivt 7 dagar efter äl tex., för det är väl den tiden som bör vara densamma för alla - hur lång tid det tar från äl till dess att det befruktade ägget satt sig på plats? Obestämd

Essalady - har du nyligen slutat med p-piller...? Jag trodde att jag skulle klara mig den här gången, men nu, tre-fyra månader efter p-piller-stopp så har jag så jäkla mycket finnar...

Åldersnoja - jadå! Eftersom min make är flera år yngre än jag är, så har han kompisar som i sin tur har flickvänner som är yngre än dem - en av de närmsta är 8 år yngre än jag... Hehe, ibland känner man sig som värsta pensionisten, samtidigt som hon för ett tag sedan konstaterade "...jag träffade på en tjej som var 31 och som var så jäkla tantig i beteende och utseende och då tänkte jag, vilka andra känner jag som är 31, så tänkte på dig och du är ju inte aaaaalls sån!" Fick visa leg på systemet när jag var där för ett par veckor sedan och inte bara att hon tittade på datumet och sedan ett urskuldande leende, som det brukar vara, utan hon tittade på leget, sen på mig, sen på leget igen och sedan gav hon tillbaka det utan att röra en min...
    Men även om jag har mycket roligt ihop med de yngre flickvännerna också så märks det - jag (vi) är i en annan fas, även om vi nu inte gått ut och berättat det...men jag lovar, det är ingen av dem som tänker äl och BIM!

• L Maria

Min BIM infaller till helgen om två veckor och nästa helg ska vi på julfest - då kommer jag att dricka lite grann! Helgen då det är BIM är det julfest på jobbet, men eftersom jag bor och jobbar i olika städer är det ingen som kommer att ifrågasätta om jag kör hem på kvällen...
    Det är så himla många som har druckit innan man vetat om det så jag har svårt att tro att det ska påverka om man dricker nåt glas vin eller två... Och så har jag två kompisar som väntar i december respektive januari som hade rejäla bläckor innan de visste om det, och graviditeterna har fortskridit som de skulle!

• L Maria

Sorry att jag spammar tråden nu, men Ceke - kan jag känna igen dig från BT - din man fanns också där med nicket KeCe...?
    Vet inte om vi hängde i samma trådar precis, men reagerade på ditt nick när du dök upp här!

• L Maria

Jag har också ställt in mig på sex innan äl, men finessen med dem är ju att de (i alla fall 'ska') visa höjning av det där hormonet som kommer innan själva äl, dvs. när man har stegringen är det - enligt cb - 24-36 timmar tills man får äl. För oss äldre kan det tydligen vara kortare tid, men säg 12-24 timmar eller i sämsta fall 0-12 timmar. Om ägget sen lever i ca 12 timmar så har man minst 24 timmar på sig från positivt äl-test och, om det är by the book, upp till 48 timmar för att exakt pricka in äl...
    Hm...När man ser det så här så undrar man hur fan någon lyckas överhuvudtaget... Men i alla fall, det jag vill ha sagt är att jag inte tror det är för sent att köra både en och två dagar efter att äl-testet visat positivt. (Hoppas att jag kan bekräfta om det funkade sen - fick positivt fredag morgon och hade sex fredag kväll och lördag kväll...)

• L Maria

Näe, tjejer, november var en riktigt pissig månad för oss - desto fler som får en schysst julklapp hoppas jag!!

Ernlia - klart du får vara lite neg - du har ju gått igenom något som ingen av oss hoppas på! Kram på dig!

Sällar mig också till avis-klubben, började också bli avis på kompisar redan innan vi började försöka... Tänkte i banor av "meh, om hon nu är gravid nu - vem ska jag följas åt med?!" Hade ett par kompisar som jag trodde skulle vara i samma takt som vi, men de har ju blivit gravida en efter en... Nu vet jag inte om det är någon i kompiskretsen som jobbar på det...

Millan75 - alltså, det skadar säkert inte att ha sex direkt, precis som det inte skadar att ha sex dagen innan och dagen efter också... Skämt åsido - har man sex typ samma dag som positivt test så kan man ju räkna med att spermierna lever tillräckligt länge för att hitta ägget, eftersom det bör släppa mellan 24 och 36 timmar efter positivt test (för oss som är äldre finns det tydligen en teori om att testen visar positivt tätare inpå äggsläpp, så man kanske kan sträcka det till 0-36 timmar). Har man sex dagen efter så bör det ju också finnas en chans - att spermierna då inte behöver ligga på "vänt" utan prickar ägget direkt så att säga + att det ju finns en chans att ägget lever upp till 24 timmar (väl? eller i alla fall 12 timmar). Så - jag tror att samma dag som positivt är störst chans för oss äldre + dagen efter för säkerhets skull.
    Jag kanske ska tänka om gällande vilken dag man skriver att man har äl - jag har i listan skrivit datum för positivt ältest, men i själva verket kan ju själva äl ha inträffat dagen efter.

• L Maria

Ceke - ta det lugnt med stackars Kece, det räcker säkert med kvällarna!
    Vi fick till det söndag, tisdag, fredag och lördag där jag testade positivt på äl-testet på fredag morgon, sen har vi gått i ide (ett uttryck jag såg i någon annan tråd... ) Vi får väl orka med lite i helgen, har varit trötta den här veckan!
    Nu är det en vecka sen positivt äl-test och jag har inte ett endaste symptom - tänker inte heller inbilla mig att jag har några, för jag kommer bara att bli besviken om det inte tagit sig då...

Utanför det här - företaget som maken jobbar på har gått i konkurs... Vi klarar oss och han har inte blivit officiellt uppsagd än och har två månaders uppsägningstid. Han är dessutom mer eller mindre arbetsbefriad och kan därför göra lite renoveringsnytta hemma! Skulle det inte ha löst sig innan hans uppsägningstid går ut - vilket jag verkligen tror att det kommer, han ska på en intervju hos ett bemanningsföretag imorgon, så klarar vi oss på min lön och a-kassa, även om vi får snåla in lite. Vi oroar oss med andra ord inte, men det skulle väl vara skrattretande om vi blev med barn den här månaden! Vi skulle gå från dink:ies till oiwk:ies!

• L Maria
    Irmeline skrev 2010-12-02 22:22:52 följande:
    Mysigt med mys! :) Själv har jag varit på jobbresa och nu är mannen det, så inget mys denna vecka.. Men eftersom vissa säger att man ska vara försiktig med sex mellan äl och bim så finns det en mening med det också..
    Bara såg det här i förbifarten - varför är det så, alltså om sex mellan äl och bim...?

Gällande mannen och önskan så är det nog hyfsat jämnt i önskan, bara det att han är mycket mer avslappnad till det hela än jag. När jag blev jättebesviken över mensen förra gången sa han bara "du vet att snittet är 7 månader" och var så mentalt inställd på att det kommer att ta ett tag. Han är ju lite yngre och känner kanske inte heller riktigt samma stress över det som jag... Han är inte heller av åsikten att jag ska sätta livet på vänt; idag blev det ett glas vin med hans kommentar "det kan vara det sista på 1½ år".
    Jag försöker att inte prata om det så ofta som jag tänker på det, för att inte fullkomligt tjata ihjäl honom och när vi har pratat om det säger han att han tänker på det varje dag också, så visst längtar han också! Märker på honom att han känner sig tryggare med andra små barn också nu, än vad han gjorde innan. Han är också mycket inne på "sen, när vi har barn" - mycket kretsar helt enkelt kring det just nu.
  • L Maria
    Pingla35 skrev 2010-12-03 22:18:08 följande:
    Fick reda på idag att närmaste kollegan väntar barn. vill vara så glad för hennes skull och det e jag ju men tycker ändå att världen är orättvis. Grät en skvätt på vägen hem.. Usch, hur är man funtad egentligen!  
    Samma här - fick för nån vecka sedan veta att en av mina kollegor i Europa-teamet ska få barn i mars. Vi satt i en telefonkonferens när vår chef berättade det och jag blev jätteglad de första sekunderna och sa grattis, samtidigt som jag tänkte "men va faaaan, JAG då?!" Är glad att de inte såg min min...
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet