Inlägg från: Fröken Ellen |Visa alla inlägg
  • Fröken Ellen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kaprifolen skrev 2011-06-29 12:14:08 följande:
    Jag brukar säga (om jag vill vara lite spydig), "är inte det en väldigt privat fråga", betona "väldigt", se dem i ögonen och se frågande ut...

Annars, innan jag ens ville ha barn, så brukade jag svara som ni är inne på "att det är faktiskt inte alla som kan få barn", det spelade mig ingen roll då vad folk trodde om oss utan det var viktigare att de fick skämmas lite Demon.
    Det är två riktigt bra kommentarer det där, folk borde verkligen få upp ögonen för att man inte ska fråga sådant hur som helst. Själv drar jag mig för det in i det längsta, låter de blivande föräldrarna bestämma när det är dags. För ett tag sedan kunde jag inte låta bli att fråga om en vän var gravid, men det var på grund av att hon pratade om framtidsplaner och saker man kan göra under en föräldraledighet. Då kändes det som att hon bad om det. :) Och hon var inte gravid då men blev det typ månaden efter.
  • Fröken Ellen
    Irmeline skrev 2011-06-29 08:52:21 följande:
    Varit på VUL idag, varken domedag eller hallelulja.
    Fostret var cirka 5-6mm, vecka 6+3, lite litet. Och så såg hon ev. hjärtat slå.
    Vad nu? Lite liten och eventuellt känns inte så kul..
    Nu känner jag mig ännu oroligare än innan :(

Nej, så jobbigt! Man vill ju verkligen ha positiva besked vid VUL, inga sådär vaga kommentarer.

Nu minns jag inte riktigt om du är i samma situation, men jag har för mig det. Hur som helst så har jag funderat över en sak... Om man som jag har längre cykler än 28 dagar och barnmorskan räknar från sista mensens första dag istället för ägglossningen, då kommer väl alltid fostret att vara lite "för litet" för hur de tycker att det ska vara eftersom befruktningen i själva verket var senare? Och foster växer väl periodvis ganska så snabbt om jag förstått det rätt? I mitt fall diffar det på 4-5 dagar, så det kanske inte blir så stor skillnad i praktiken, men det är ändå nästan en vecka.

Nu har jag inte varit inne i den här svängen så länge ännu, men jag tycker redan att det är lite frustrerande att de förutsätter att man har en cykel på 28 dagar. När jag var inne på VUL efter att jag avslutade senaste pergokuren fick jag träffa en annan läkare än min vanliga. Hon konstaterade barkst att "det här bli inget" och sa att äggblåsan bara var 12 mm vilket är alldeles för litet för dag 12. Sedan gick hon direkt på att planera att jag skulle in på ny provtagning för att kontrollera om jag har ägglossning och sedan skulle vi öka pergokuren och börja med den tidigare än dag 5. Jag blev alldeles modfälld, hon sa ju att det var kört den månaden redan innan vi fått en chans att testa. Jag försökte argumentera att jag väl borde kunna få ägglossning några dagar senare, men det gick inte hem.

När jag sa något om att det var tråkigt att inte äggblåsan var större passade hon också på att klämma ur sig att jag inte skulle fokusera så mycket på att bli gravid, jag skulle åka på semester och koppla av istället... Men om man ätit pergo och stått ut med biverkningar så måste man väl ändå få hoppas att det ger något resultat??

Hur som helst, jag funderade kring det när jag kom hem och konstaterade att så länge det finns en äggblåsa så måste den ju kunna växa till sig och släppa även om det inte är dag 14, så det kan helt enkelt inte vara helt kört. Sambon och jag bestämde oss för att strunta i vad hon sagt och jodå, två och en halv vecka senare visade testet två streck. Utöver att jag är otroligt glad över att vara gravid så ska jag erkänna att det är lite av en triumf i sig att läkaren sa att det inte skulle gå den månaden. =)

• Fröken Ellen
    Nemi76 skrev 2011-07-01 15:08:16 följande:
    Jupp, antingen är det plus eller inte
    Jag håller tummarna!
  • Fröken Ellen
    SmoochiePoo skrev 2011-07-01 17:02:45 följande:
    Här är man en dag innan ÄL och det är ju helt sanslöst att försöka göra barn i den här värmen, det är ju olidligt! Sa te karln att nu blir det en tok snabbis för att göra barn, that's it! Stackarn han svettades som en tok Solig Men vi fick te det iaf! Lite too much info kanske men tyckte det bara var så roligt!

Trevlig helg på er nu tjejer!!

Nemi76 jag håller alla tummar och tår för att det är ett plus!!
    Haha, bra jobbat! Det är verkligen inte så lätt att få till det när det är så varmt att man bli matt utan att göra något... :)
  • Fröken Ellen

Hej på er! Nu har jag läst ikapp i tråden och här har det som vanligt hänt massor. Välkomna alla nya, ni har hittat en bra tråd! Det är skönt att kunna älta lite med folk i samma situation. Till er som brukar vara här men av olika anledningar väljer att ta en paus, jag tror att det är sunt att göra det när det känns som att det blir för mycket fokus på barnverkstaden. Ha en riktigt skön sommar och välkomna åter om ni får lust.

EGO: Jag är i sjätte veckan (v5+4) och kan bara konstatera att det är mycket jag inte tänkt på innan... Som till exempel att magen plötsligt kan svälla upp redan strax efter BIM så att vissa kläder inte passar längre. Tydligen kan kroppen få för sig att göra så för att sedan gå ner till nästan vanlig igen innan "gravidmagen" börjar växa. Det resulterade i att jag såg gravid ut redan från början och det var en utmaning att dölja magen när det var riktigt varmt och man inte ville ha så mycket kläder på sig. Dessutom var jag inte beredd på att växtvärken skulle sätta in redan veckan efter BIM, med kortvariga men kraftiga "hugg" på höger sida. Av någon anledning hade jag tänkt mig att man först får reda på att man är gravid och sedan kan man börja vänta på att symptomen ska komma smygande så småningom. FEL. =)

De senaste dagarna har jag börjat känna mig illamående och just nu förstår jag inte hur jag ska kunna dölja det på jobbet i flera veckor innan jag kan berätta. Jag känner mig grön i ansiktet och tänker att det bara måste synas att jag inte mår bra. Ett knep ska tydligen vara att småäta, så jag får testa det tror jag. Som tur är går jag på semester så småningom och efter den ska den mest kritiska perioden vara över och jag ska förhoppningsvis få berätta för chefen. Jag håller tummarna för att allt ska gå bra så långt.

Nu är det dags för en kväll i soffan. Jag är trött efter en lång vecka och kanske påverkar kroppens omställningar lite också.

Ha en skön helg allihopa!

• Fröken Ellen
    ceke skrev 2011-07-02 11:18:06 följande:
    Fröken Ellen: Vilken triumf över läkaren! Hehe.. jag skulle nog ringa dit bara för att berätta att "jodå, det gick så bra så" Hehe..
    Jodå, jag har lekt med den tanken jag också, men eftersom det inte var min ordinarie läkare så har jag inte gjort det ännu. Den ordinarie är helt annorlunda, otroligt lugnande, hjälpsam och bra. Henne har jag pratat med och meddelat de glada nyheterna, och det känns inte som att jag har någon anledning att ta upp det med henne. Däremot ska jag se till att inte komma till den andra fler gånger om jag kan undvika det.
  • Fröken Ellen
    Kattflickan skrev 2011-07-02 11:23:40 följande:
    Fröken Ellen: Jag har också sett gravid ut nästan från BIM. Min mage är uppsvälld och idag ska jag ner på stan och köpa några gravidbyxor till för mina vanliga går inte på. Är i vecka 9.

Millan
    Hoppas du hittar några bra! Jag har två par vanliga byxor som fortfarande funkar, men jag är inte så säker på att det går så länge till så jag måste nog börja leta jag också. Det känns lite dubbelt, å ena sidan måste jag ju ha kläder som passar, men å andra sidan vill jag inte köpa på mig en massa saker redan, det är ju så tidigt ännu. Längtar lite tills jag ska berätta på jobbet och för andra, just nu vill jag fortfarande dölja magen så gott det går.
  • Fröken Ellen
    Nemi76 skrev 2011-07-03 09:42:21 följande:

En liten fråga till er som käkat Pergo. Har er mens också blivit mycket rikligare? Jag kan ha ganska riklig mens de två-tre första dagarna annars, men detta känns ju löjligt! Fick ta två Cyklo-F och hoppas att de inte påverkar bebisverkstaden...stod inget om det i bipacksedeln eftersom man ju ska ta dem när man har mens och då brukar man ju inte vara gravid...

Jag har inte märkt någon skillnad på mensen, men jag har väldigt riklig mens i vanliga fall också...
  • Fröken Ellen
    Kattflickan skrev 2011-07-03 23:00:00 följande:
    Fröken Ellen och Irmelie: Jag tycker också att det känns konstigt att utgå ifrån mensens första dag om man vet att cykeln är lite längre. Fröken Ellen: Tycker din läkare var lite stelbent. De måste ju också veta att alla inte ägglossar på dag 14. Min läkare sa ju att det faktiskt visat sig i studier att en cykel på 30-32 dagar vanligen är bättre ur fertilitetssynpunkt än det vanliga 28 dagar. Det sa han när vi diskuterade det faktum att de gånger jag blivit gravid (3 ggr nu) har alla varit då jag fått ägglossningen på dag 16, inte dag 13-14 som jag vanligen får. Min cykel varierar 28-31 dagar ungefär. Sen jag började ÄL-testa i april 2010 så har jag bara blivit gravid de gånger ägglossningen var sen. 

Det märkliga när jag var på vul och jag enligt sista mensen var på 7+1 och jag tänkte att nu kanske bebisen är mindre än så, för jag hade ju ägglossning senare, men gynekologen mätte upp bebisen till 7+3, dvs. större än den "borde" vara, vilket inte gör något. Men vem vet, ägget kanske fastnade supersnabbt, det måste ju också spela in? 

Jag försöker tänka på det läkaren sa att om man sett hjärtat slå och embryot är tillräckligt stort och sitter rätt så är det 95 % chans att det kommer att gå bra.

Millan 
    Det var en riktigt bra kommentar av din läkare, så ska man nog försöka tänka. Glad Jag känner mig inte så särskilt orolig, men det ska ändå bli skönt att ha klarat av de första kritiska veckorna. Är på v.6+3 idag och har en och en halv vecka till första mötet med barnmorskan.
  • Fröken Ellen
    marja78 skrev 2011-07-07 06:22:18 följande:

God morgon, igår kväll kunde jag inte hålla mig så jag gjorde ett clearblue test och jag tyckte att det såg ut att vara ett plus. Imorse så testade jag digitalt, och till min stora lycka så stod det gravid 1-2 veckor.

Hoppas verkligen att pyret får stanna kvar.

Grattis!!
  • Fröken Ellen
    Polarlantis skrev 2011-07-07 07:10:22 följande:
    JAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! Igår fick jag ondare och ondare och äntligen utslag på ÄL-testet! WIII!!! Och jajamen, här har det mysts så nu kan man ju tycka man är på banan igen! Men det gör fortfarande ont så ägget har nog inte släppt ännu... Så himla skönt att känna sig lite normal igen, ÄNTLIGEN! Efter 10 v...jösses vad tiden går...men nu ska jag skriva in mig på BIM-listor, trallallaaaa!!!!
    Äntligen, det var sannerligen på tiden! Glad
  • Fröken Ellen
    SmoochiePoo skrev 2011-07-07 09:46:39 följande:
    Är det någon här som kännt som knivhugg och en svidande känsla på både höger och vänster sida ungefär vid äggstockarna, kanske lite högre upp runt ~ ÄL +6? Det var nästan så jag skrek rakt ut av smärtan, höll i sig kanske 15 sekunder sen försvann det Förvånad

Det låter ungefär som det jag kände några dagar efter BIM, ca BIM+3. Det kom några gånger om dagen, oftast bara på höger sida. Ofta var det om jag till exempel suttit ner och sedan ställde mig upp, eller om jag vände mig i sängen. Det gjorde riktigt ont men gick över efter två djupa andetag. Fick veta att det troligtvis var någon form av växtvärk som ofta kommer i början av graviditeten. Håller tummarna för att det var något sådant du kände av också, även om det låter som att det var lite tidigt. Glad
  • Fröken Ellen
    Irmeline skrev 2011-07-07 11:38:26 följande:
    Vet hur det känns! Har supermycket denna vecka (har precis skickat iväg en sak och väntar på svar och tar därför FL-paus ;) ) och ska sen jobba en vecka till. Såå svårt när jag är så trött, yr illamående som jag är.
    Vill bara sova dygnet runt!
    och så fokus, man tänker ju hela tiden på gravid, gravid gravid..
    Som innan BIM, plus plus plus..
    Jag längtar SÅ tills et är augusti och jag är "safe". Visst är dagarna längre innan BIM, men veckorna fram till v 12 är oerhört långa och frustrerande!! Aldrig trodde jag att jag skulle vilja att juni och juli skulle gå så fort som möjligt!

Åh, precis det hade jag kunnat skriva själv. Var så trött idag att jag trodde att jag skulle fullständigt däcka på jobbet, men jag klarade det utan att somna. Glad Och så illamåendet på det. Och mycket att göra på jobbet, men jag ska erkänna att jag är lite ofokuserad och inte ens orkar stressa upp mig över det. Jag har inte berättat på jobbet ännu så jag har fullt upp med att försöka dölja att jag är spyfärdig större delen av dagen. Men snart är det semester!
  • Fröken Ellen

Till och med den där gynläkaren jag träffade när min ordinarie inte var tillgänglig verkar ha köpt den myten... Hon tyckte att jag inte skulle tänka så mycket utan ta det lugnt och åka på semester så skulle jag nog bli gravid. Men vi här ju redan konstaterat att hon inte vet vad hon pratar om.

• Fröken Ellen

Är datorlös över semestern men testar att skriva med mobilen för att kunna svara hoppas på plus. Jag ringde till vårdcentralen som har mvc i samma lokaler. Verkar funkar olika på olika ställen dock. Jag fick en tid två veckor senare, träffade en jättebra läkare, tog tester, fick pergo och på andra försöket blev jag gravid. Tror det tog ca tre månader från första samtalet och jag är så glad att jag ringde efter över ett år av försök. Kan verkligen rekommendera er som försökt ett tag att söka hjälp!

• Fröken Ellen

Hej allihopa!

Har inte haft möjlighet att vara så aktiv i tråden på sistone, det har varit fullt upp med annat. Har läst om många sorgliga och jobbiga saker som hänt er och jag hoppas verkligen att saker och ting ordnar sig till det bästa för alla er som har det tungt just nu.  

Det gläder mig att höra att flera av er börjar närma sig tid för utredning, jag håller tummarna för att ni snart ska få era efterlängtade plus! Som jag sagt tidigare så måste jag ha haft en väldig tur, jag fick ju komma till läkaren bara några veckor efter att jag kontaktat dem för utredning. Och därefter gick allting väldigt snabbt, ett par månader senare var jag gravid. Förhoppningsvis går det lika lätt för er när ni väl får hjälp.

Vi hann försöka i över ett och år innan vi sökte hjälp, och jag är också rejält trött på att det är tabubelagt att prata om att man har svårt att bli gravid. Det är ett vanligt problem och någon måste ju prata om det för att det ska bli tydligt. Jag har tagit för vana att berätta för dem som undrar att vi försökt ett tag och att barn inte kommer på beställning som vissa verkar tro. För många berättar jag också att vi fick ta hjälp av mediciner, men det beror lite på hur samtalet ser ut.

Jag såg att någon undrade över det här med att planera en semesterresa när man hoppas på att bli gravid, och funderade över hur länge man kan orka åka skidor. I min bekantskapskrets har det varit väldigt varierande, vissa har bara varit lite extra trötta och sovit mer, medan jag själv mådde riktigt uselt mellan v. 6 och v. 14. Jag mådde illa hela dagarna och var samtidigt helt slut i kroppen. En kort promenad på några hundra meter räckte för att jag skulle bli darrig och tvungen att vila. Blev yr titt som tätt och fick hjärtklappning av att gå uppför en trappa. Inget drömläge direkt och jag fick ställa in mina semesterplaner. Ca v. 13 började det bli bättre och efter v. 14 har jag fått energin tillbaka. Nu är jag på väg in i v.18 och mår riktigt bra! Det är med andra ord väldigt individuellt. 

Må så gott allihopa och jag håller tummarna för fler plus i tråden! 

• Fröken Ellen
    NICU skrev 2012-02-06 07:53:44 följande:
    DubbelAA - vi får se om jag kommer kunna äta något över huvud taget när jag är i Thailand och Malaysia... Jag har drabbats av illamåendet från helvetet *phew* Går runt med mina seaband dygnet runt och försöker att inte spy, men ibland känns det bättre att bara få upp det igen och så släpper det en liten liten stund i alla fall. Håll tummen för att jag kan få i mig lite Pad Thai åtminstone! ;)

Testa Postafen! Det är tabletter mot åksjuka som man kan ta när man är gravid. De i kombination med SeaBand räddade mig när jag mådde som sämst v.8 - 14. Trevlig resa!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet