Irmeline skrev 2011-06-29 08:52:21 följande:
Varit på VUL idag, varken domedag eller hallelulja.
Fostret var cirka 5-6mm, vecka 6+3, lite litet. Och så såg hon ev. hjärtat slå.
Vad nu? Lite liten och eventuellt känns inte så kul..
Nu känner jag mig ännu oroligare än innan :(
Nej, så jobbigt! Man vill ju verkligen ha positiva besked vid VUL, inga sådär vaga kommentarer.
Nu minns jag inte riktigt om du är i samma situation, men jag har för mig det. Hur som helst så har jag funderat över en sak... Om man som jag har längre cykler än 28 dagar och barnmorskan räknar från sista mensens första dag istället för ägglossningen, då kommer väl alltid fostret att vara lite "för litet" för hur de tycker att det ska vara eftersom befruktningen i själva verket var senare? Och foster växer väl periodvis ganska så snabbt om jag förstått det rätt? I mitt fall diffar det på 4-5 dagar, så det kanske inte blir så stor skillnad i praktiken, men det är ändå nästan en vecka.
Nu har jag inte varit inne i den här svängen så länge ännu, men jag tycker redan att det är lite frustrerande att de förutsätter att man har en cykel på 28 dagar. När jag var inne på VUL efter att jag avslutade senaste pergokuren fick jag träffa en annan läkare än min vanliga. Hon konstaterade barkst att "det här bli inget" och sa att äggblåsan bara var 12 mm vilket är alldeles för litet för dag 12. Sedan gick hon direkt på att planera att jag skulle in på ny provtagning för att kontrollera om jag har ägglossning och sedan skulle vi öka pergokuren och börja med den tidigare än dag 5. Jag blev alldeles modfälld, hon sa ju att det var kört den månaden redan innan vi fått en chans att testa. Jag försökte argumentera att jag väl borde kunna få ägglossning några dagar senare, men det gick inte hem.
När jag sa något om att det var tråkigt att inte äggblåsan var större passade hon också på att klämma ur sig att jag inte skulle fokusera så mycket på att bli gravid, jag skulle åka på semester och koppla av istället... Men om man ätit pergo och stått ut med biverkningar så måste man väl ändå få hoppas att det ger något resultat??
Hur som helst, jag funderade kring det när jag kom hem och konstaterade att så länge det finns en äggblåsa så måste den ju kunna växa till sig och släppa även om det inte är dag 14, så det kan helt enkelt inte vara helt kört. Sambon och jag bestämde oss för att strunta i vad hon sagt och jodå, två och en halv vecka senare visade testet två streck. Utöver att jag är otroligt glad över att vara gravid så ska jag erkänna att det är lite av en triumf i sig att läkaren sa att det inte skulle gå den månaden. =)