• Mini liten

Vill potträna dottern, men hon är "rädd" för pottan

Har tyckt ett bra tag nu att det är dags för dottern att sluta med blöjan. Nu har vi ett till blöjbarn, så då känns det änu mera dags.

Men så fort vi ens nämner pottan, så tåras det i hennes ögon, och hon säger "nej! blöja", och vill alltså att man ska sätta på henne blöjan.

Hon kan tycka att det är jätte roligt att sitta på pottan med kläderna på, så ett tag tänkte jag, att om hon fick göra det, så kanske det skulle gå bra utan kläder och blöja sen också, men icke.

Vi har provat både potta och sån där sists man sätter på toaletten, och även rätt upp och ner på toan, men allt slutar i tårar och rop efter blöja. Har även provat att "busa" bort rädslan när jag ska sätta henne på pottan, men det går bara några sekunder.

Så nu vill jag har tips på hur jag ska få henne att sluta vara "rädd" för pottan, för som det är nu så känns det hopplöst att få henne blöjfri.

• Svar på tråden Vill potträna dottern, men hon är "rädd" för pottan
  • Birgitta2

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men det verkar helt enkelt som om hon inte är färdig. Avdramatisera det! Låt henne ha blöja en tid till utan att ens nämna pottan. Det kommer så småningom av sig själv. Att ni tydligen har en liten till gör det inte lättare för henne. Att införa dramatiska förändringar, vilket det ju faktiskt är, när det kommit en liten till är kanske inte så lyckat. Gör inget alls. Hon märker hur viktigt det är för dig, och risken är att hon i ev. trots VERKLIGEN börjar trotsa just här.

Jag hade två blöjbarn också. Det var inte såååå jobbigt. En nyfödd och en tvååring. Under ett år bytte jag blöja på två ungar dagligen - nattblöja ytterligare ett år för den äldste.

• Tinnys

vet inte om det hjälper men biltema har en helt okej potta med mjuk sits som inte ser ut som en potta utan en mindre toalett, dessutom är det fiskar och sånt på sitsen, ha den sen framme och lek med den, sätt dockor, nallar, dig själv osv på den...lek in den.

• Småtokig

Hon är med allra största sannolikhet inte redo för det ännu. Erbjud henne alternativet men stressa henne inte. Min son som är 3,5 blev helt blöjfri för en månad sedan då vi tog nattblöjan för honom. Blöjan på dagen började vi ta bort i mitten på april ungefär. Han var inte redo innan dess. Försökte vi så resulterade det i kiss på golvet och irritation över att han inte ville. Så vi slutade och väntade ut honom istället. Frågade fortfarande dagligen om han ville prova att kissa, ville han inte var det inte mer med det.

Lycka till. Vet hur jobbigt det är med 2 blöjbarn.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Mini liten

Dottern är strax över 2år nu, och vi började att prova med potta när hon var ca 1,5. Har försökt i perioder, och låtit det vara imellanåt.

Ska kika på pottan från biltema, tack för tipset. =0)

• k och k

En annan reflektion är kanske att hon inte är minstingen längre och "också" vill vara liten som den nya bebisen. Så när hon inte längre ska ha blöja på sig så blir det ett för stort steg helt enkelt. Hon verkar inte vara redo och mitt tips är också att låta bli att prata om det på ett tag för att sedan prova igen.

• Flickan och kråkan

Håller med övriga. Vår äldsta har betett sig precis som er dotter. Vi har haft potta framme sedan han var 1½ och han har provsuttit med blöja ibland men absolut inget annat. Imorgon är han precis 2 år + 9 månader och förra söndagen ville han plötsligt kissa på pottan. Det var på kvällen. Morgonen efter så plockade vi av blöjan och han har inte haft blöja sedan dess. Han har haft två kissolyckor totalt så han blev i stort sett kisstorr över natt. Lite jobbigare har det varit med bajset. Lite "läskigare" det hela. han har inte velat bajsa på pottan men inte heller ha blöja. Igår lyckades vi äntligen få en stor bajs i pottan . Vi har också två, eller ja inte nu längre , blöjbarn. Lillebror är 17 månader. Det har varit mycket blöjor . Nattblöja har vi fortfarande.

• PetraMunchen

Vad som hjälpte oss att riktigt komma igång var att kissa själva samtidigt (samkissa). Pottan tex mitt emot toan. Vår son ville först heller inte va utan blöja trots att han egentligen inte hade något emot pottan, han har kissat fritt till och från sen han var 2 månader. Men blöjan ger en säkerhet... Dagitd ble vår 2 åring blöjfri vid 23 månader och nattetid har vi mer av bekvämlighesskäl. Han vaknar oftast om han vill kissa men det är jobbigt att få honom till pottan å så vaknar han så mycket då.

Ett annat tips är ju att "kissa" minstingen också. Fast hålla över pottan då. För ofta kissar ju små barn om man tar av de blöjan. Då kanske hon inte känner sig så "ensam" om att vara pottanvändare.

• Jenny1

Strunta i pottan! Sätt henne på toaletten istället! Har fungerat utmärkt för mina barn.

• Flickan och kråkan
    Jenny1 skrev 2010-09-22 14:45:20 följande:

Strunta i pottan! Sätt henne på toaletten istället! Har fungerat utmärkt för mina barn.

Min vägrade först pottan, numera går pottan fint men absolut inte toaletten. Han har varit på väg upp med hjälp av pall någon gång, men halvvägs upp blir han panikslagen . Vet inte om det är avgrundshålet eller vad som skrämmer......den går bra att leka med på andra vis . Jag hade gärna sett att han gått direkt på toaletten så vi sluppit omvägen runt pottan, men nej .
Svar på tråden Vill potträna dottern, men hon är "rädd" för pottan