Om banken går i konkurs
Om banken jag har mina bolån i går i konken, vad händer då med lånen? Jag menar bankgarantin skyddar ju mina tillgångar i banken, men vad gäller för skulderna.
Om banken jag har mina bolån i går i konken, vad händer då med lånen? Jag menar bankgarantin skyddar ju mina tillgångar i banken, men vad gäller för skulderna.
Jag antar att du fortfarande är skyldig banken lånen men att en förvaltare (staten?) sköter om det hela. Det var faktiskt en intressant fråga. Skall följa den här tråden och se om du får åtminstone ETT vettigt svar.
Då tar en konkursförvaltare över som VD och dennes jobb är att se till att få in så mkt pengar som möjligt till fodringsägarna, o då är nog dina lån en tillgång som han inte vill släppa.
Jag har faktiskt varit med om det. Inte en bank, men ett låneinstitut där vi hade våra bolån gick i konkurs. Tyckte det var lite spännande och tänkte att det blir så att vi får en räkning och får låna nån annan stans. Dvs som föregående svarare tänker. Konkursförvaltren begär in pengarna.
Istället fick vi papper om att ngt annat bolag tagit över våra skulder. Jag kommer inte ihåg villkoren eller hur det gick till. vi löste lånen genom att ta nya på ett "tryggare" (läs statligt) låneinstitut. Så precis hur det gick till kommer jag inte ihåg, men inte slapp vi lånen iallafall.
För att få min egen nyfikenhet besvarad så mailade jag min bankman (fel: bankkvinna). Detta är svaret jag fick. Kopierat direkt från mailen:
Det är ganska otroligt att en bank skulle gå i konkurs för staten skulle gå in och ta över banken i det skedet om det är en av de större bankerna. Ett lån är en tillgång för konkursboet och kan säljas till ett annat kreditinstitut som gärna tar över bra lån.
Bankgarantin skyddar ju bara tillgångar upp till 500.000:-, hade varit bra om det hade varit samma på banklån så att allt över 500.000 hade skrivits av =)
Fast så är det ju med största säkerhet inte =)