Lärare eller socionom? Beslutsångest!
Jag tänkte kolla här om jag kunde få nya infallsvinklar i mitt studie/yrkesval. Jag har hoppat av en utbildning pga att det inte alls passade mig (SSK) att arbeta med sjukdomar och mediciner och den biten, däremot trivs jag hur bra osm helst med människobiten. Jag vill gärna ha ett arbete där jag hjälper och stöttar människor, och hjälper dem att utvecklas. Socionom var det jag först tänkte på för jag kan se mig själv jobba med utsatta människor och gärna flyktingar/invandrare och dylikt, vilket jag förstått är ett av många områden man kan arbeta inom med en socionomutbildning i bagaget.
Däremot hör jag hela tiden hur många det är som läser till det och att det kanske blir ett överskott av socionomer på arbetsmarknaden, fastän det står på ams och andra dylika yrkeskompasser att framtiden ändå är ljus pga att det är ett så pass brett yrke.
Lärare, och då förskola och grundskolans tidiga år, är också ett yrke jag mycket väl kan tänka mig. Jag älskar barn och är mycket intresserad av utbildning, barns lärande och barns utveckling. Kan tänka mig att det är ett givande arbete som man också kan utvecklas en hel del inom.
Vill absolut inte ha ett jobb där man står och stampar på samma plats år ut och år in, vilket jag tycker jag har nu utan högskoleutbildning inom omsorgen. Det är ett trevligt jobb men det tar som stopp efter ett tag och det går inte att få ut mer av en själv eller yrket.
Vad tror ni? Vill gärna ha alla erfarenheter och tankar så att jag kanske får lite hjälp i mitt beslut. Kommer ju söka lite allt möjligt men vet inte vad jag ska ta i första hand.
Kommer att söka till Umeå universitet först och sen några andra längre ned i landet, ni som har erfarenhet av ett universitet får gärna dela med er också!!!
Tack så mycket!