• FreeForAll

    Du ska köra ner för en lååååång backe, hur gör du?

    Vilket är egentligen rätt sätt att köra på?


    Det ante mig.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du ska köra ner för en lååååång backe, hur gör du?
  • marskattan
    Add3 skrev 2010-09-05 22:16:06 följande:
    Vilken växel man skall ha i beror ju självklart på hur brant backen är..har du gått någon kurs som alltid förespråkar 3:an så var den nog inte så seriös..
    Vi har en backe med 13 graders lutning här och där är 3 an ett utmärkt allternativ. Sen är det naturligt vis inte skrivet i sten vilken växel man använder. Ibland går 4 an bra också eller 5an men de backarna är inte så branta.
     Jo kursen var seriös STRF höll iden. Man får använda sitt sunda förnuft helt enkelt ..
     Se är det inte så många backar som är så branta heller. Men en alltför låg växel kan få däcken att börja spinna..
  • Caranlachiel

    Lägger i en hög växel och rullar ner. Behöver jag bromsa farten så bromsar jag ner ganska så hastigt till lämplig fart, sedan fortsätter jag rulla.

    Bor längst upp för en lång backe och det är många människor som bromsar sig hela vägen ner. Snacka om att förstöra bromsarna...


    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Zimlis

    Nu har vi ganska ont om tillräckligt långa backar häromkring, men jag slänger i lämplig växel och tar mej ned - eller så rullar jag

    Stänga av bilen låter ju helt livsfarligt Såvida man inte har en väldigt rak backe, men behöver man styra lite med så kan det ju vara av värde att inte rattlåset går i


    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Zimlis

    Här håller man på att skriva om sitt inlägg och då postas det

    Översta stycket: eller så rullar jag i friläge


    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Grizelda

    Nu kör jag nästan aldrig automatväxlad bil, men är det inte så att även en sådan ska växlas ner i en brant utförsbacke? Eller är det bara när man kör med tung last? Det verkar som om många som kör automat tycker att det är bara att köra, men är det så?

  • Majuni

    Jag läger i lämplig växel och motorbromsar... Plus att jag bromsar med bromsen om det behövs.
    Om man trycker ner kopplingen rullar bilen snabbare ju. Så första alternativet funkar ju inte.. bromsa behövs med nedtryckt koppling i nedförsbacke..

  • Topps
    Grizelda skrev 2010-09-08 09:37:33 följande:
    Nu kör jag nästan aldrig automatväxlad bil, men är det inte så att även en sådan ska växlas ner i en brant utförsbacke? Eller är det bara när man kör med tung last? Det verkar som om många som kör automat tycker att det är bara att köra, men är det så?
    Visst kan man lägga i en lägre växel även på automatlådor.
  • Grizelda
    Topps skrev 2010-09-13 13:56:20 följande:
    Visst kan man lägga i en lägre växel även på automatlådor.
    Absolut kan man det, kommer bara inte ihåg om det är något man alltid bör göra i branta backar eller bara om man kör husvagn och liknande. Det var så längesedan jag körde automat så jag minns det knappt .
  • Isfjord
    FruSen skrev 2010-09-02 18:31:18 följande:
    Jag lättar bara på gasen, alternativt bromsar jag om det ändå går för fort.. Kör med automatlåda.
    Varför tror du att du har 1 2 3 D N R P och inte D N R P?  (På en 4-växlad automat)
    På D växlar den mellan alla växlar.
    På 3 växlar den mellan ettan till trean, men lägger inte i fyran.
    På 2 växlar den mellan ettan och tvåan, men inte trean och fyran.
    På 1 låses den på ettan.

    Varför? Jo, för att kunna låsa den på låga växlar, främst vid körning i nerförsbacke.
    Viktigast i långa och/eller branta backar. Och ännu viktigare med släp eller tung last.
    Ligger man och bromsar i en nerförsbacke kan bromsarna bli överhettade. Skivorna blir skeva, beläggen smälter och när de svalnar har de glasliknande, hal yta som även smetat av sig på skivorna. Äldre bromsar var känsligare, men även moderna kan överhettas.
    Därför ska man köra nerför en backe på samma växel som man med samma fordon, last, hastighet, väglag mm skulle kört upp för samma backe. Vid backkrönet på branta eller långa backar står det ofta att man ska ha låg växel.

    Att stänga av motorn är olagligt, dels för att du förlorar broms och ev styrservo. Men framförallt för att du riskerar att ha i rattlåset.
Svar på tråden Du ska köra ner för en lååååång backe, hur gör du?