Du ska köra ner för en lååååång backe, hur gör du?
Vilket är egentligen rätt sätt att köra på?
Vilket är egentligen rätt sätt att köra på?
Lägger i en hög växel och rullar ner. Behöver jag bromsa farten så bromsar jag ner ganska så hastigt till lämplig fart, sedan fortsätter jag rulla.
Bor längst upp för en lång backe och det är många människor som bromsar sig hela vägen ner. Snacka om att förstöra bromsarna...
Nu har vi ganska ont om tillräckligt långa backar häromkring, men jag slänger i lämplig växel och tar mej ned - eller så rullar jag
Stänga av bilen låter ju helt livsfarligt Såvida man inte har en väldigt rak backe, men behöver man styra lite med så kan det ju vara av värde att inte rattlåset går i
Här håller man på att skriva om sitt inlägg och då postas det
Översta stycket: eller så rullar jag i friläge
Nu kör jag nästan aldrig automatväxlad bil, men är det inte så att även en sådan ska växlas ner i en brant utförsbacke? Eller är det bara när man kör med tung last? Det verkar som om många som kör automat tycker att det är bara att köra, men är det så?
Jag läger i lämplig växel och motorbromsar... Plus att jag bromsar med bromsen om det behövs.
Om man trycker ner kopplingen rullar bilen snabbare ju. Så första alternativet funkar ju inte.. bromsa behövs med nedtryckt koppling i nedförsbacke..
Jag kör automat, låser den på ettan.