• Anonym (misslyckad mamma)

6-åring som slåss

Har en kille som har börjat i förskoleklass. Det är många som följde med från 5-års och några nya.  Problemet är att han åter igen börjat slåss och då även med tillhyggen så som pinnar och spadar. Hur ska jag som förälder stötta för att det ska gå fort bort? Har pratat med honom och han är väl medveten om att det gör man inte.

Han har också svårt att vara med på samlingen utan sitter mest och tittar tidningen eller gör något annat utan att störa.

Känner mig som mamma misslyckad . Hur ska jag stötta honom för att han ska sluta? Han eget förslag är att han ska få guldstjärnor när han har varit duktig i skolan, vilket jag själv tycker låter bra.

Han är född i september och är liten för sin ålder (han följder dock sin kurva så bvc är inte oroliga över det).  Hans pappa bor på annan ort och de träffas varann helg och har så gjort sen han var runt ett och halv år. Då hade han ingen relation med sin pappa och han ville då inte åka till pappa och protesterade mycket. Pappa hämtade honom hos dagmamma och hon hade det riktigt jobbigt det första året när pappa skulle komma. 

• Svar på tråden 6-åring som slåss
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Du är inte misslyckad som mamma. Du vill ditt barns bästa och det ska vi ta tag i nu.
    Börja med att boka möte med skolpersonalen och gör upp en handlingsplan får hur ni ska agera när han slåss. Försök utröna i vilka situationer detta händer, då kan pedagogerna ligga steget före och kanske förhindra.
    Guld stjärnor fungerar riktigt bra på vissa barn och är det det han vill så tycker jag ni ska prova.
    Förstärk goda beteenden. Ge massor med beröm när han klarat en dag utan konflikter.
    Ta dej mycket tid och samtala med ditt barn. Gör kul saker ihop. Bjud med en kompis och gå på bio. Spendera tid tillsammans så ni har starka band. Det behövs när det blåser.
    Ofta behöver barn både kvalitet och kvantitet av tid!

Lycka till!
    Inger

Svar på tråden 6-åring som slåss