• AasaC

Hur skriver man en bra arbetsansökan?

Jag hade egentligen tänkt vänta till efter nyår med att kolla efter nya jobb, då jag trivs så bra med att vara hemma med dottern fortfarande. Men så hittade min man en annons för ett sådant jobb som jag verkligen skulle vilja ha, så därför känns det som om jag måste söka det ... trots att det är några månader tidigare än jag tänkt mig.

Hur som helst, så tänkte jag höra om någon ville vara så snäll och hjälpa mig lite med jobbansökan.
    Jag har ju inte sökt så många jobb i mitt liv, och av de jobb jag haft så är det bara ett som jag fått genom att skicka in en ansökan.
    Nu gäller det ju dessutom ett jobb som jag verkligen skulle vilja ha och då känns det extra viktigt att få till en bra ansökan.

Vad bör man tänka på? Vad ska man skriva/ha med i ansökan? Är det något särskilt sätt man ska skriva på?

• Svar på tråden Hur skriver man en bra arbetsansökan?
  • izza29

Det som är viktigt är att man är social och framåt.
    När jag sökte mitt senaste jobb, så gick jag dit med min ansökan personligen.
    Ville visa upp mitt själförtroende och att jag var glad o framåt.
    Det gick vägen.

• AasaC

izza29: Ja, sånt har ju jag lite svårt för. Är väl inte så väldigt framåt, direkt. Fick ju mitt förra jobb mest för att jag är snäll och lugn och inte verkade vara en sån som ställer till med bråk (de hade haft lite bråk bland personalen innan).
    Jag är ju egentligen rätt blyg ... även om jag brukar kunna dölja det rätt bra i vissa situationer. Fast jag skulle nog inte våga gå dit och lämna ansökan personligen, som du gjorde.
    Därför skulle jag ju behöva få till en bra ansökan som gör att de får upp ögonen för mig och vill ha dit mig på en intervju.

• AasaC

Tack för ditt råd, föresten.

Någon mer som kan hjälpa mig?

• izza29

Lite svårt att svara på om man inte vet vad det är för jobb du har sökt!

• AasaC

Ok ... men om någon kan ge nåt exempel på hur ni skrivit när ni fått ett jobb, då? Kan ju gälla vilket jobb som helst, så att jag får något slags hint.
    Hur personlig bör man vara? Hur formellt?
    Eller ... vad bör man INTE skriva? Det är kanske bättre för mig att få reda på. Så jag åtminstone vet vad man ska undvika.
    Om man bortser från själva jobbet och det som handlar om det ... eller mitt intresse av just det ... vad annat kan man skriva om?

• Julias mamma

* Skriv inte en ansökan på 4 sidor, risken finns att man inte orkar läsa igenom hela. Bäst är om du håller sig till 2 sidor...1 sida ansökan och 1 sida CV.

* Försök att genom de första meningarna fånga deras intresse...

* Skriv inte för mycket om dina favoritsysselsättningar på fritiden...(hade en kille som skrev 2 sidor om sin golf...hur intressant är det för en arbetsgivare?)

* Skryt lite om dig själv, men inte på ett skrytsamt sätt...utan alla bra sidor du har för att matcha jobbet du söker...

* Skriv en kort ansökan med mycket info...avsluta med: Är ni intresserade är ni välkomna att höra av er för personlig intervju...Då fångar man intresse genom att hålla en del lite "hemligt"...att dom vill veta mer av denna tjej..(förstår du vad jag menar)

* Vill dom att du lämnar löneanspråk så överdriv inte...då kan du också sållas bort för att du kräver för hög lön...I annat fall skriver du (trots ditt anspråk att det kan diskuteras)

* I din CV behöver du inte nämna sommarjobbet på ett café i två veckor, eller prao på ica (exempel)..utan ta de viktigaste mest betydelsefulla jobben du haft, och de senaste...
    En CV på 418 sidor kan också se lite märklig ut...

Det är allt jag kommer på...hoppas det går bra..

• AasaC

Julias mamma: Tack för dina råd! Jag förstod precis vad du menade och kommer ha det i minnet. Svårt bara att få till det på rätt sätt.
    Min CV lär ju knappast bli särskilt lång, för jag har ju bara haft typ 3 jobb, varav 2 hos samma arbetsgivare, så den sidan kommer väl kännas rätt futtig.

• Julias mamma

Men Cv:n är sällan det viktigaste...utan hur du är som person och om huruvida du passar för tjänsten eller inte...

Vad söker du för jobb och hur gammal är du?

• AasaC

Det är är jobb som arkivbiträde (inget avancerat, men det är ett kontorsjobb som jag vill ha och de krävde bara gymnasiekompetens). Jag är 29 år.

• Lilah

Dela upp CV:n i olika rubriker, tex:

Målsättning - vad du vill och har för målsättning med arbetet
    Sammanfattning - kort sammanfattning om dig själv på några rader
    Främsta kompetenser - gör en punktlista där du skriver en mening om varje sak tex "Stor vana av att arbeta självständigt och fatta egna beslut" (om detta är något som efterfrågas till jobbet)
    Arbetslivserfarenhet - skriv upp dina tre jobb och försök specifisera vilka arbetsuppgifter som du har haft och vad du har uppnått eller lärt dig av just det jobbet
    Utbildningar/kurser - vilken utb, vad den innehöll och vilka erfarenheter det gav dig
    Språk/Data - som arkivbiträde kan jag tänka mig att det är viktigt med datakunskaper...
    Övrigt - om du har gjort något som inte passar in i de andra rubrikerna, tex suttit med i någon styrelser mm
    Personligt - jag brukar skriva ett par rader på slutet om mig själv, fritidsintressen och vad jag tycker om att göra

Detta var bara några ex, det finns hur många sätt som helst att utforma ett CV på, men tänk på att försöka matcha din ansökan mot just det jobbet som du söker!! Ta gärna reda på så mycket som möjligt om arbetet och arbetsplatsen innan!

Lycka till!!

• AasaC

Lilah: Tack för ditt svar också! Nu har jag lite att gå efter i alla fall.

• Arcane

Lite tips jag samlat på mig:

Börja inte en ansökan med ett "Hej" utan skriv en rubrik något i stil med "ANSÖKAN OM TJÄNSTEN SOM ARKIVBITRÄDE"

Vänsterställt, ovanför rubriken skriver du namn och adress till företaget/personen som ska ha ansökan.

Längst ner, också vänsterställt, skriver du dina adressuppgifter. En snygg men enkel layout ger riktiga pluspoäng. Om inte annat framstår du som väldigt noggrann om du har en felfri ansökan och det måste ju vara viktigt i jobbet som arkivbiträde

Var inte för personlig, t ex kanske du inte bör ha med att du är lite blyg men samtidigt måste de få någon slags uppfattning om vem du är, om t ex något intresse hos dig passar in på jobbet du söker ta med det! Ta fram dina bästa sidor.

Var ganska kortfattad, som sagt. Och det där med löneanspråk, om de överhuvudtaget frågar efter ett, bör man visst inte skriva "jag vill ha en lön på 17000" utan skriv helt enkelt att du är uppen för diskussion.

Varför passar du för just det här jobbet? är en bra fråga att ställa sig och väldigt vanlig att de ställer under intervjun.

Personligen skulle jag tycka det vore supertrist att läsa ansökningar som inte har en personlig prägel, svårt att förklara men man måste nog försöka förmedla en känsla som skapar vidare intresse så det lönar sig nog att fila på ansökan ett bra tag.

Stort lycka till!!
    Berätta gärna hur det gått.

• AasaC

Arcane: Tack för ditt svar! Jätte bra tips! Tur att jag inte skrivit färdigt ansökan än.

Svar på tråden Hur skriver man en bra arbetsansökan?