Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

Jag vill bli barnmorska! (Frågor)

Barnmorska börjar väl det bli lite brist på! Många kommer att gå i pension framöver, så det är inte ett helt fel yrkesval.

Tänkte lite på det där med personliga egenskaper Efterom ingen svarat på det.

Som BM kan du ju jobba både på förlossning och ex mödravård/preventivmedelsrådgivning/ mm. Inom alla områden jobbar du ju mkt självständigt. Jag anser väl att det är ett av de jobb som ssk där man har mest eget ansvar. Det är upp till dig att "kalla på hjälp" när du anser att det behövs.
    Du behöver vara lugn och trygg i dig själv. Att ha en god klinisk blick (som man utvecklar under tiden som ssk) är inte helt fel.
    Du kommer ju möta stor lycka men också djup sorg. Ena stunden pratar du med en blivande mamma på telefon som undrar lite eg ganska triviala småsaker för att i nästa totalt ladda om för ett urakut snitt där det gäller att rädda liv på både mor och barn! (ok, inte varje arbetspass men det kan ju hända)
    Så mkt omväxlande mao.
    Så förmågan att växla snabbt, att kunna ha många järn i elden, gilla att ha massor av eget ansvar och inte skrämmas av det osv osv osv.

JA77 skrev 2010-09-04 13:02:08 följande:
    Det är väl snarare jag som anestesisjuksköterska (narkossköterska) som laddar inför urakuta snitt, barnmorskan står ju bara passiv i såret och väntar...

Narkossköterska är också ett av det mest självständiga yrke man kan välja! =)
    Fast ambulanssjuksköterka är nog det allra mest självständiga!

Men det är ju ändå BM som ska forsla fram mamman till dig! När beslut om urakut snitt är taget, då är det ganska svettigt på förlossningen

Förtydligande: det finns många inriktingar som sjuksköterska där du jobbar självständigt. Så ingen kamp om detta nu
    Men ser man till situationer där det kan bli akut och det fort så hör ju BM till ett av de yrken där man ska ta snabba beslut och där man är ansvarig hela vägen, en doktor ser ju inte patienterna på rutin och ger ordinationer som på andra ställen inom vården. Och där fel beslut kan få ödestigra konsekvenser!

Svar på tråden Jag vill bli barnmorska! (Frågor)