• Anonym (orolig)

Separation

Hej,

Har en längre tid haft funderingar att vilja separera från min man.

Det som delvis håller mig tillbaka är hur det kommer att påverka vår son.

Han är adopterad och har varit med om så mycket separationer och uppbrott.

Jag är olycklig i min  livssituation. Men tänk om det inte blir bättre av att bryta upp.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Separation
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är lite svårt att svara på din fråga då jag inte vet hur gammal er son är och ganska lite om bakgrunden till dina funderingar.
    Generellt kan jag ju säga att ju yngre sonen är desto mer påverkad blir han av en separation. Han har ju också som du påpekar redan varit med om en tidigare separation. Det är dock viktigt att tänka att en separation mellan två vuxna inte bör betyda en separation från barnet för någon av föräldrarna.
     Är det å andra sidan så att familjesituationen är olidlig som den är mår barnen i regel bättre av att föräldrarna separerar. Det är då extra svårt och viktigt att tänka på att inte använda barnet som slagpåse.
    Du skriver att du har varit olycklig i din relation en längre tid men inte vet om det blir bättre av att separera.
    Jag tycker att det låter som om du står inför ett så viktigt och svårt vägval i livet, vars utfall får betydelse för er alla tre, att jag tror att det vore klokt att gå till en psykoterapeut för att få ordning på vad som handlar om ditt inre, din olycklighet, och vad som har med den yttre situationen och relationen till din man att göra. Om du får chans att diskutera igenom det tror jag att det blir lättare för dig att fatta ett beslut. Det allra svåraste är oftast att befinna sig i det ovissa däremellan.
    Så lycka till med att ta steget till ett bestämt beslut. Antingen stanna i relationen och satsa på den eller separera.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Separation