• LinnIvan

Nyfödda barn som flaskmatas med ersättning. Lite funderingar.

Jag har fått mitt tredje barn i Måndags. Nu har jag börjat ge flaska med baby semp då amningen vägrar fungera o jag lovade mig själv att INTE köra slut på mig själv denna gång.

Hur löser ni allt rent praktiskt? Med flaskor? Hur många, vilken sort? Hur gör ni ren dom? Vilka nappar är de man får med? Tycker att på eskan vi köpte så rinner det för fort.

Hur tar ni med ersättningen? Köper ni färdig? Många frågor o de kommer säkert flera.

Hur blir ni bemötta av omgivnngen?

• Svar på tråden Nyfödda barn som flaskmatas med ersättning. Lite funderingar.
  • Idis1

Vi använde oss av Philips Avent-faskor, de små. Hade nog fem stycken och fem nappar av den minsta sorten (tror att de heter 1 hål). Vi använde Sempers ersättning, men eftersom jag ammade hela tiden gick det inte åt så mycket, utan bara för att komplettera då sonen inte gick upp i vikt som han skulle. Fördigblandad hade vi jättegärna köpt hela tiden, men det är ju en ekonomisk fråga, så vi körde på pulvervarianten när vi har möjlighet och tetrapack när vi är ute.

Vi köpte en sån där sterilisator som vi använde istället för att koka flaskorna, mycket smidigare, eftersom det gick åt så många flaskor per dag.

Omgivningen tycker inte att det är något konstigt att vi fick komplettera med ersättning. De såg hur jag kämpade med amningen och många tyckte istället att jag skulle ge upp amningen och bara köra med ersättning, eftersom det var kämpigt med båda. Jag är dock glad att jag stod ut så länge som jag gjorde (nästan 5 månader).

• Saaaraa

Med dottern köpte vi esskas flaska, men en napp till med mindre hål så att det inte rinner för fort.
    Sonen flaskmatades från 4 månader ungefär men han har MAM flaskorna. MAM är lättare att göra rent och de är anti-colic". Eftersom att du kan skruva isär så slipper du böka med flaskborse.

Jag brukar oftast ta med ersättninstetra men när bebisen är mindre och äter ofta är det smart att ha en termos med varmt vatten, och en flaska med kallt. Pulvret i en doserare. Annars kan man ju ta med sig bara kallt vatten och hitta en micro när man ska tillreda. Det beror ju lite på vad man ska göra.

• Perlan08

Vi körde med Dr Browns flaskor och tyckte att de funkade suveränt. Testade lite olika men återgick alltid till Dr Brown.
    I början när sonen inte åt så stora mängder så hade vi några mindre flaskor, tror det var Philips Avent som nämndes i inlägget ovan.

Vi kokade allt rätt ofta, flaskor, dinappar och innandöme (Dr Brown har lite delar i sig).

Sonen fick BabySemp 1 från födseln, jag ammade honom först och så fick han flaskan efter det vid varje mål. Höll på så i fem månader men det lilla han fick i sig var knappt märkbart så vid jul slutade jag eftersom det varken gjorde till eller från.

• Karolia

Vi har kört Mam flaskor redan från dag ett och med den napen för nyfödda. Det gör vi ännu idag (12 veckors bebis). Det funkar toppen. Jag har fyra flaskor och altinerar mellan dem. Diskar dem noga varje morgon och kväll och kokar napparna två gånger i veckan ungefär.

Jag flaskmatade sonen med bröstmjölk i sex veckor innan den började sina och idag får han enbart Naan ersättning för känsliga magar. Det funkar toppen och jag är inte ledsen för att jag inte ammar och sonen han mår toppen.

• Tow2Mater

Avents flaskor funkade bra hos oss. Vi hade ganska många, och ingen kokning, vi diskade dem i diskmaskinen. Det finns speciella hållare att kopa som man lägger nappdelen i in i diskmaskinen.

• LinnIvan

Ska nog åka ner o handla nån ny flaska nu. De nappar man får med flaskorna, vilken storlek är de på dom?

• t0va

Vi köpte en tomee tipee flaska eftersom vi antog att amning inte skulle funka. Nu har vi 3st flaskor och det funkar bra. 

Vi handdiskar dem och kokar lite då och då, tycker att det inte rinner jättefort som med flaskan de hade på bb. Kör med pulver och har vatten i termos med oss när vi ska ut men även färdigblandning som akutlösning.

Är bara bvc som påpekat lite att vi inte ammar, men alla andra tycker det är bra att vi kör flaska. Jag blev jättesjuk 1 vecka efter snittet och blev tvungen att opereras igen och låg på sjukhus i en vecka under den tiden kunde andra mata barnet och jag slapp amma. Det hade inte gått heller.  

• Alcarinque

Tjingeling!

Vi kör med Mam, de här lite bredare flaskorna. Ultivent hette de "förr". Vad de heter nu komemr jag inte ihåg Men det är de här "anti-kolik"-flaskorna i alla fall Har stl.1 på nappen. Testade först med NUK nappar och flaskor men hon åt ju så långsamt så jag höll på att bli tokig. Och hon hann dessutom somna innan hon ätit klart så jag bytte.

Jag har fem st nu och Nova käkar 6ggr/dygn. Jag tycker att det är sjukt trist att att hålla på och diska alla dessa delar stup i kvarten så många flaskor är bra Kokar endast när de är nya.

På natten kör jag med termos och uppmåttat pulver i doserare. Annars har jag det ultimata vattenkokaren som värmer till perfekt temperatur I love it!! Än så länge gör jag också på samma sätt när vi är i väg nånstans, men med Alva hade jag tetror och det börjar jag nog med snart till Nova med.

Omgivningen? Ja de är ju vana sen förra gången Har ännu inte fått några kommentarer. De som känner mig vet att det inte är nån idé att gnälla, haha! Men annars så tror jag generellt att folk har mer att säga om saken om det är ens första barn.

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Amis

Vi har kört med MAM flaskor och napp 1 som fungerat jättebra. Provade napp 2 för ett par veckor sedan men det rann för fort och sonen fick ont i magen så vi har gått tillbaka till napp 1. Har 4 flaskor som vi kokar en gång per dag, annars sköljer vi bara med vatten mellan måltiderna. I början använde vi Babysemp men efter några veckor när jag märkte att sonen fick magknip övergick vi till NAN HA som ska vara bättre för magen och han har mått jätte bra av den.

Vi kokar upp vatten som vi sedan har i termos och glasflaska. Värmer i mikron när det är dags. När vi går ut ser jag till att ha rätt temperatur på vattnet i termosen för det går inte att lita på att man alltid kan hitta mikro. (Detta lärde jag mig när jag bad tjejen som jobbade på ett kafé jag var på att värma flaskan. 30 sekunder på lägsta värme sa jag. Fick tillbaka vattnet 5 minuter senare med kokande hett vatten. Under tiden hade sonen hunnit bli hysterisk av hunger).

Har inte märkt något negativt från omgivningen och ärligt talat, det skiter jag i. Jag vet att jag kämpade länge för att få amningen att fungera men det gick bara inte. Blev bättre för oss båda när jag la ner det. Mindre stress

• sokie

använder Dr B flaskor (4st), kokar flaskor, nappar då o då. kokar upp vatten på termos till natten o har färdiga flaskor stående på bänken med pulver i nattetid. Handdiskar
    på stan har jag med färdiga förpackningar har även med pulver så jag kan välja så situationen styr
    På BVC har jag enbart positiv stöttning
    OM någon tycker ngt negativt så säger dom det inte till mig, antagligen bakom ryggen men jag skiter högaktiningsfullt vad folk tycker om detta, brukar småle inom mig när jag träffat en "pretto morsa" som varit i fronten för ammning med sedan står där 3 år senare med godis som muta, kör halvfabrikat....o svingar sten i glashus som en galning:))

Svar på tråden Nyfödda barn som flaskmatas med ersättning. Lite funderingar.