• Karolia

Ensamt i Borås

Det tog inte lång tid från det att jag flyttat till Borås innan jag blev gravid. Och i juni 2010 föddes vår son Alexander. Vår underbara unge har hittills varit ett mycket snäll, glad och belåten bebis. Han äter, sover, skiter och utvecklas som och när han ska. Det är underbart. Men det gör också att morsan känner sig ensam. Vi försöker fylla dagarna med aktiviteter och trots att jag träffar mina kollegor och även hinner träna, så tar vi massor med tid över.
    Det flesta i min ålder som får barn, verkar vara inne på barn två eller tre och de har redan sina kontaktnät och faktum att de har flera barn, gör att de är sysselsatta ochinte behöver utveckla sin bekantskapskrets.

Vad gör alla föräldrarlediga hela dagarna? Var träffar ni människora och får ni den sociala stimulans som ni behöver.

Är jag ensam om att känna mig ensam och isolerad?

• Svar på tråden Ensamt i Borås
  • livetärgött

Ni är inte med i nån mammagrupp på bvc? Där träffade jag mammor i samma sits när min pojk var nyfödd. Kände ingen i Borås med småbarn när han föddes så mammagruppen blev en räddning. Nu kanske man inte passar ihop med alla i gruppen men jag har fått en bra väninna efter de.

Annars så kolla in kyrkans barntimmar, brukar träffas en gång i veckan, fika, sjunga å leka. Även om man inte är så inne på det religiösa så är kyrkan duktiga på att ordna det för barnen.

• Karolia

Alexander har fyllt tre månader men någon mammagrupp via mvc har inte erbjudits. Det enda som jag hittills hittat är Friskis & Svettis mammajumpa, vilken vi numer besöker när tillfälle ges. Men tack för tipset om krykansbarntimmar. De ska vi utforska.

• Natalie08

Hej. Konstigt att du inte har blivit erbjuden någon mammagrupp via bvc!!
    Nu vet jag inte var iBorås du bor men det finns flera öppna förskolor som man kan träffa andra mammor. Kristineberg har en jättebra som jag har besökt många gånger. Där leker barnen, sjunger och har kul.
    Stadsteatern anordnar sångtunder med bokprat.
    Varför inte börja på babysim???
    Vilket datum är Alxander född??
    Min dotter är född den 6 juni.
    MVH Jenny

• Karolia

Hej Natalie!

Tack för ditt svar. Vi missade varandra precis på BB eftersom Alexander är född den 11 juni.

Nä, ingenting har erbjudits via BVC. De har inte ens informerat om öppna förskolor eller dyl. De är tysta så tysta och utgör inget stöd. Vi bor i Brämhult men hör till Södra Torget BVC.

Vi har anmält Alexander till babysim. Men barnen ska vara minst fyra månader när de börjar så vi ska börja i oktober. Det är något vi ser fram mot. Speciellt sedan Alexander precis är nybadad och det är dags för mig att städa hela köket eftersom dagens badstund var så kul att vattnet skvätte lång väg och skratten ekade mellan väggarna. Det var så illa att katten gick ut på långpromenad.

Ha en trevlig kväll.

• Klaara81

Hej!
    Ja vad gör man om dagarna!?
    Vi går till öppna förskolan, babycafe 0-1 år mellan 9-12. Tisdag och fredag på Kristineberg och torsdagar Hulta. Finns även på brämhult men har inte varit där.
    Har en vän som tillhör Södra torget BVC, hon hade sin sista föräldragruppsträff nu i veckan och hennes son är född i februari... så det kanske dröjer ett tag till för er innan en kallelse kommer!?!?

Svar på tråden Ensamt i Borås