• Fidelis ad urnam

Föreläsare som inte kan ordentlig svenska.

Vi hade en föreläsning i psykologi idag och våran föreläsare, som vi kommer ha i fler föreläsningar i psykologi, kunde varken skriva eller tala på förståelig svenska.
    Hans svenska var så dålig att det inte gick att följa med i hans resonemang och hans stavning var så dålig att det inte gick att tyda det han skrev på tavlan.

Är det för mycket begärt att man faktiskt ska förstå föreläsaren?
    Vad finns det annars för mening med att gå på föreläsningarna?

Jag kommer ta upp detta med programansvarig då jag tycker det är dåligt att de har föreläsare som brister så i språket, syftet försvinner när man inte lär sig någonting.

Har du haft föreläsare du inte kunde förstå?
    Hur löste du det problemet?
    Jag kommer lösa det med att inte gå på hans föreläsningar. Jag lär mig bättre av att läsa i böckerna.

• Svar på tråden Föreläsare som inte kan ordentlig svenska.
  • Smulan 89

Hade också det problemet. Vår föreläsare, som vi även fick hjälp av på lektionerna (läste matematik), var ingen bra lärare när vi skulle få hjälp heller. Han visade tydligt att han tyckte att man var dum i huvudet för att man varken förstod matematiken eller det han sa. Jag gjorde så gott jag kunde, men gav upp helt till slut.
    Har haft flera föreläsare som varken skriver eller pratar något vidare bar svenska. Vi härdade ut, men det fanns studenter som läste ur boken hemma istället.

• Fidelis ad urnam
    Smulan 89 skrev 2010-09-03 11:58:32 följande:
    Hade också det problemet. Vår föreläsare, som vi även fick hjälp av på lektionerna (läste matematik), var ingen bra lärare när vi skulle få hjälp heller. Han visade tydligt att han tyckte att man var dum i huvudet för att man varken förstod matematiken eller det han sa. Jag gjorde så gott jag kunde, men gav upp helt till slut.
    Har haft flera föreläsare som varken skriver eller pratar något vidare bar svenska. Vi härdade ut, men det fanns studenter som läste ur boken hemma istället.
    I mitt fall så känns det som ren slöseri på tid att sitta och lyssna på en föreläsare som pratar mycket knackig svenska. Då sitter jag hellre hemma och läser böckerna istället.
    Att kunna det språk man föreläser på tycker jag borde vara ett grundläggande krav för att få föreläsa. Han var jätteduktig på engelska, varför inte hålla föreläsningen på engelska i stället?
  • Fidelis ad urnam
    aldrigmer skrev 2010-09-03 11:59:51 följande:
    Kan han föreläsa på engelska?
    Det tycker jag att han borde göra. Men vi ska bara ha föreläsningar på svenska, tydligen. Trots att majoriteten av kurslitteraturen är på engelska.
    Klarar vi av att läsa engelsk litteratur borde vi klara av att lyssna på föreläsningar på engelska
  • FruNaftra

Jag har tyvärr också upplevt detta när jag läste på C-nivå på universitetet. Läraren i fråga var grek och gjorde oss bara förvirrade. Det var knappt någon idé att gå dit...

Håller med om man har så dålig kunskap i svenska språket så ska man undervisa på engelska istället. Problemet är att man i förhand måste skriva in detta i kursbeskrivningen så studenterna är förberedda (vissa har ju problem även med engelska).

• Cia o krabaten

Vi hade ett antal doktorander? från asien på mitt program och de kunde ju ingen svenska och väldigt dålig engelska så det var knappt lönt att gå på föreläsningarna, precis som du beskriver.

Det finns ngn bestämmelse att doktorander ska ha visst antal timmar undervisning om jag inte minns fel, så det är svårt att komma ifrån tror jag, men fråga absolut!

• tjej87

Vi har haft det problemet med en del utländska doktorander som har hållt övningar på engelska då man int eha kunnat förstå nått. Det resulterade ju bara att ingne gick på övningarna och en av de andra som föreläste på svenska fick ha extraövningar inför tentan då ingen hade förstått nått under hela kursen.

Vi har även haft en svensk som föreläste på engelska och för oss svenskar var det inget problem att förstå eftersom hälften av orden han använde ju var svenska :P Däremot undrar jag hur mycket dom internationella studenterna förstod, det kan inte ha varit mycket...

Jag tycker att man ska behärska språket man föreläser på! Man behöver inte kunna det perfekt men man ska iaf kunna göra sig förstådd på språket utan några större problem.

• BuoBä

Vi hade en ryska som pratade extremt rysk engelska. Det var plågsamt till att börja med, men man lärde sig förstå henne.

Vi hade även ett par engelskspråkiga föreläsare med kraftiga dialekter. Det tog ett tag att begripa vad de sa också...

• Mrs Charles

Vi har två lärare som är utländska och inte kan skriva ordentligt, fast man förstår vad de menar åtminstone. Det jag undrar över är mina klasskompisar - en del är så sjukt dåliga på stavning och man märker på sättet de skriver (läser på distans) att de inte bemästrar det svenska språket direkt. 
    Hur sträng som lärare ska man vara när det gäller elever som är dåliga på att stava och uttrycka sig? 

• jaghopparhögt

Så är det på min utbildning också, många av de utländska forskarna är helt värdelösa på både svenska och engelska.

Svar på tråden Föreläsare som inte kan ordentlig svenska.