• montja

Hund som visar tänderna åt barn?

Min sambo har fått tillbaka sin gamla hund som han hade för 2 år sedan då den förra ägaren inte okrade ha henne längre. Igår när hon kom hit så kom hon inte fram när jag satt i soffan, inte heller när jag satte mig på golvet, inte heller när jag la mig på golvet. Men hon visade inge aggresivt eller så. Så det var väll inget mer med det igentligen.
    I morse när hon skulle få träffa min dotter första gången (som sov när hon kom igår) så var hon i sovrummet med sambon och vi utanför sittandes på golvet och kallade på henne. Hon kom ej. Vi närmade oss sovrummet då hunden till slut satt sig mot oss och verkade nyfiken. Dottern tar ett steg närmare och då "skrynklar" hunden nosen, inte så tänderna kom fram o inget morr, detta har hänt ytterligare några gånger under fm. Vad jag/vi sett är att hunden inte bryr sig nämnvärt så länge sambon inte har hunden nära sig och dottern inte kommer, men är hunden närmast sambon och dottern närmar sig då blir det lika, sist så visade hon tänderna och morrade.

Min spontana reaktion är att hunden ska väck då en hund inte ska bete sig så oprovocerat, framför allt inte mot ett litet barm, som absolut inte har retat den ska tillläggas. Men då jag sett den inte bryr sig spec förutom i närheten av sambon är jag klyven, men vill o andra sidan inte riskera min dotters säkerhet för en hund?
    Sambon vill absolut inte omplacera henne igen utan säger då hon får somna in hellre?

Vad ska vi göra? testa munkorg tills hon vant sig vid o se sambon med dottern eller låta henne somna in 
     :( pga agget?

• Svar på tråden Hund som visar tänderna åt barn?
  • Birgitta2

Det där är inte ok. Se till att din sambo avbryter "morrandet". Det är en varning till den som närmar sig, och det får hunden verkligen inte göra. Stöt till hunden vid bogen så fort hunden gör så. Hunden får absolut inte göra så - den skall stå lägst i rang. Fortsätter hunden så se till att den lägger sig en bit från husse. Hade det varit jag så hade jag nog haft munkorg en tid tills jag såg att hunden var säker i samvaron. Munkorgen skall vara utformad så den kan hässja (svettas med tungan). INTE en i tyg som kniper åt munnen.

• montja

Men är morr och visa tänderna steget innan att hugga ni som kan hundar? i min värld är det så, men jag är o andra sidan inte hund kunnig på så sätt att jag vet vad som är vad. Dottern är ju så liten också, 3 år. Men som du också sa Birgitta2  munkorg är ju ett alternativ. Men triggar man inte igång något då? att det blir något ännu större när det väl åker av?

• trötta mamma

oj vad jobbigt,men om det var jag skulle jag ha som birgitta sa eller omplacera eller avvliva,hur gammal är hunden?det finns snälla personer som kan ha hunden på foder om din sambo är osäker ibörjan,altenativen finns om han orkar ta tag i det,vill inte att detta missupfattas men jag tycker det låter som hunden går före din dotter,om vi är helt ärliga så är det verkligen,jag hade oxå en hund som var exakt likadant,men stötte henne med foten inte slå! utan mer avelda henne från sin situation,så hon kom på andra tankar,men det hjälpte inte så hon fick omplaceras inget man ville göra men mina barn går först 

• Birgitta2
    montja skrev 2010-09-03 12:14:51 följande:
    Men är morr och visa tänderna steget innan att hugga ni som kan hundar? i min värld är det så, men jag är o andra sidan inte hund kunnig på så sätt att jag vet vad som är vad. Dottern är ju så liten också, 3 år. Men som du också sa Birgitta2  munkorg är ju ett alternativ. Men triggar man inte igång något då? att det blir något ännu större när det väl åker av?
    Nej, det triggar inte igång nåt. Jag har själv munkorg på dotterns rottweiler, då hon kan göra utfall om hon blir rädd. Jag tar inga som helst risker. Det är världens underbaraste undergivna hund i övrigt. Men - inga risker tas här.

Att jag rekommenderar munkorg är enbart för att skydda den lilla. Om hunden vill göra ett utfall, så gör den det även MED munkorg. Och då ser ni om hunden är så pass osäker att den faktiskt inte bör vara med barn. Troligen har hunden inte umgåtts med barn och är både osäker på barnet och vaktig mot husse. Hade jag varit husse, så hade jag helt enkelt förvisat hunden till en plats ett par meter ifrån så inte hunden känner sig stark (MED munkorg). En lös hund exempelvis är inte alls lika kaxig som en hund i koppel. I koppel så känner den styrkan från föraren.

Jag tror jag hade låtit avliva hunden eller försökt omplacera den till en familj utan barn om inte detta beteende försvann riktigt snabbt.
  • Fanny b
    montja skrev 2010-09-03 12:14:51 följande:
    Det stämmer att morrningar och att visa tänder är varningsignaler. Om man korrigerar hunden för att den gör det finns risken att den kommer hoppa över dessa steg och bita på en gång istället. Det man bör göra istället är att ta reda på varför hunden morrar. Hundar som är inte vana med småbarn kan tycka de är konstiga i början och därför bli osäkra och därigenom morra åt dem.

I TS fall tror jag hundens beteende beror på att den upplever sambons närhet till barnet som hotande. Det sambon kan göra i detta läge är att ha några godbitar redo när hunden närmar sig denne och dottern, och kasta en godbit bakåt. På det sättet lär sig hunden förknippa dottern med något positivt, dvs godis, samtidigt som den lär sig har ett visst avstånd till dottern. Och på det sättet kommer hunden inte in i den situation där den blir osäker på barnet.

Det går också att korrigera hunden i sådana här fall men jag tror inte på att rekommendera sådana metoder till hundägare och hundar man inte känner. För hundar uppfattar fysisk korrigering på olika sätt och det gäller också att veta exakt hur man ska göra.
  • Birgitta2
    Fanny b skrev 2010-09-03 12:41:08 följande:
    Det stämmer att morrningar och att visa tänder är varningsignaler. Om man korrigerar hunden för att den gör det finns risken att den kommer hoppa över dessa steg och bita på en gång istället. Det man bör göra istället är att ta reda på varför hunden morrar. Hundar som är inte vana med småbarn kan tycka de är konstiga i början och därför bli osäkra och därigenom morra åt dem.

I TS fall tror jag hundens beteende beror på att den upplever sambons närhet till barnet som hotande. Det sambon kan göra i detta läge är att ha några godbitar redo när hunden närmar sig denne och dottern, och kasta en godbit bakåt. På det sättet lär sig hunden förknippa dottern med något positivt, dvs godis, samtidigt som den lär sig har ett visst avstånd till dottern. Och på det sättet kommer hunden inte in i den situation där den blir osäker på barnet.

Det går också att korrigera hunden i sådana här fall men jag tror inte på att rekommendera sådana metoder till hundägare och hundar man inte känner. För hundar uppfattar fysisk korrigering på olika sätt och det gäller också att veta exakt hur man ska göra.
    Det är också ett positivt förslag, att ge godis när lillan närmar sig. Vår rottis gillar inte främmande hundar (därav munkorgen ute). Det har blivit mycket mycket bättre med lydnadsträning men även med att vi gav godis så fort en hund närmade sig. Detta har gjort så nu att när hon ser en hund så tittar hon upp mot matte, och slickar sig om munnen. Det blir alltså en positiv förstärkning. Att börja och rycka och dra i kopplet gör hunden starkare av nån anledning. En hetsning om man så vill.

Men en varning till TS - ta inga risker om hunden visar aggressivitet mot lillan.
  • montja

Så glad ni svarar. Hade det bara gällt mig hade det varit en sak, men då det gäller dottern tar det emot att gå emot sina principer (arga hundar + barn=bort). Verkar som sambon ska ta bort henne, men det gör ont då det är en fin hund med fina egenskaer på andra håll...

• Fanny b
    montja skrev 2010-09-03 12:50:15 följande:
    Så glad ni svarar. Hade det bara gällt mig hade det varit en sak, men då det gäller dottern tar det emot att gå emot sina principer (arga hundar + barn=bort). Verkar som sambon ska ta bort henne, men det gör ont då det är en fin hund med fina egenskaer på andra håll...
    Eftersom du är själv är osäker och verka  gilla  hunden, kan det inte vara värt att avvakta? Genom att ha munkorg på hunden kan den inte skada barnet samtidigt som ni hinner se om detta beteende går över av sig själv när hunden väl vant sig vid barnet.
  • Lathundarna

Det enda jag tänker rekommendera eftersom vare sig jag eller nån här vet hur hunden beter sig i övrigt, har sett hunden eller vet nåt om den (t ex tidigare erfarenheter av barn) är - ta hjälp av t ex instruktör alt beteendevetare som kan hjälpa er på plats.

Svar på tråden Hund som visar tänderna åt barn?